Pivo, základ civilizace. Jak alkohol vytvořil moderní společnost
ECHOPRIME
To, že lidé v době krize hledají útěchu na dně lahve, je klišé, avšak pandemie to potvrzuje. Spojené státy například hlásily, že za první tři měsíce od března, kdy se tam naplno rozzuřil koronavirus, prodeje alkoholu vyletěly o 27 %. On-line obchody s alkoholem hlásily rekordní nárůsty. V deseti klíčových trzích, tedy v Austrálii, Brazílii, Číně, Francii, Německu, Itálii, Japonsku, Španělsku, Británii a USA, očekávali nárůst o 42 %.
V Česku sice celkově prodej alkoholu klesl, prodej lihovin meziročně spadl o 38 %, ale zkreslují to zavřené hospody a odliv turistů. Zvýšené volání na linky bezpečí ohledně domácího násilí však bohužel svědčí o tom, že nezměrné pití v domácnostech také vzrostlo. Do toho udeřil „suchý leden“, v anglosaském světě oblíbená zdravotní kampaň vyzývající lidi, aby na měsíc nepili alkohol.
Nyní bude následovat česká obdoba – „suchý únor“. Zdravotní rizika nadměrného pití alkoholu jsou dobře známa a vzrůst jeho konzumace během covidu jen potvrzuje jeho funkci jako falešné útěchy. Jenže v této těžké době je potřeba se alkoholu zastat. Ano, jde totiž o substanci, která asi doslova založila civilizaci a udržuje ji v chodu.
První pozitivní efekt alkoholu se asi dostavil ještě v prehistorických dobách, kdy naši předkové žili na stromech.
Celý text si můžete přečíst na EchoPrime. Nebo v tištěném vydání Týdeníku Echo. Předplatit si jej můžete zde.