Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power: silný stroj kořeněný luxusem
Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Power
Pick-upů s šestiválcem není v prodeji mnoho. Na domácím trhu konkrétně dva. Ten s hvězdou na kapotě má výkon bezmála 260 koní a 550 Nm točivého momentu k tomu, je schopen uvézt tunu, utáhnout 3,5 tuny a vypadat u toho prémiově.
Narazit v dnešní době downsizingu a všudypřítomné elektromobility na šestiválcový pick-up postavený na solidním rámu se takřka rovná setkání s bájným jednorožcem. Nabídnout evropským zákazníkům silný pracovní stroj kořeněný luxusem si mohou dovolit jen opravdu velké automobilky, které si flotilový průměr CO2 zahojí na zbytku svého portfolia.
Ani takový gigant, jakým Mercedes bez diskuse je, se ale při vývoji a výrobě niche modelů neobejde bez partnerů, speciálně pokud se do dané třídy pouští vůbec poprvé. Třída X má mnoho společného s Nissanem Navara, prověřeným pracantem a jedním z etalonů mezi pick-upy. V nejvyšší specifikaci však němečtí inženýři na japonský základ implementovali čistě teutonskou techniku – masivní motor OM642 s VGT automat 7G-Tronic. Na první pohled není příbuzenství nijak patrné, X-Klasse hrdě nese rozměrnou trojcípou hvězdu a celkovým designovým ztvárněním plně odpovídá svým nejmodernějším bratrům. Zkrátka vypadá víc než dobře.
Nenechte se ale mýlit, třída X není luxusní SUV s korbou, byť tak skoro vypadá. Pokud se ale ohnete a podíváte pod líbivý frak, uvidíte odolný pracovní hardware. SUV nepotřebuje rám ani zadní tuhou nápravu (byť uloženou na vinutých pružinách místo typičtějších listových), navzdory odvážným tvrzením marketérů prostě nepotřebuje trojici masivních diferenciálů a na křížení náprav také nehraje. Třída X ano. Díky tomu i chytrému offroadovému režimu automatu s prokluzem měniče, 360° systému kamer, uzávěrce zadního diferenciálu a redukčnímu převodu se v terénu věru neztratí a zaručí, že takovým silničním nástrahám jako retardéry a výtluky zkrátka nemusíte věnovat ani špetku pozornosti. Každá mince má ale dvě strany. Luxusní SUV nebude na silnici trpět některými typickými projevy terénní konstrukce, které k pick-upům neodmyslitelně patří.
Mercedesu se sice většinu z nich podařilo značně potlačit, ale drobné otřesy na nerovnostech, velký průměr otáčení a pomalý převod řízení zůstaly. Stejně jako omezené místo na zadních sedačkách, které z principu ubírá rám a palivová nádrž i poněkud vyšší hlučnost motoru. Zůstaly i některé prvky interiéru, prozrazující alianční kooperaci. Což není nic špatného, pokud pomineme filozofický pohled na „plebejské“ ovladače u „prémiové“ značky. Neoddiskutovatelně špatný je ale nedostatek odkládacích prostorů v interiéru, ať již na nápoje, nebo smartphone.
Silný šestiválec působí v kombinaci se sametově jemným, avšak nijak bleskurychlým automatem celkově trochu utlumeně. Jakmile se ale dostane do varu, táhne velmi srdnatě, a to i v dálničních rychlostech, kde již čtyřválcové konkurenci dávno došel dech. Podvozek je ukázkově stabilní dokonce i při agresivnější jízdě a brzdění z vysokých rychlostí. Za své služby si X-Klasse řekne mezi 10 a 12 litry ve městě, na dálnici v plném tempu zhruba 13 a mimo obec se lze s trochou snahy vejít do sedmi litrů na sto. Zkrátka každá zábava něco stojí. Ostatně „něco“ stojí i samotný vůz. Konkrétně začíná třída X s V6 lehce nad 1,2 milionu Kč (bez DPH). Můžete se však dále rozmazlovat mnoha a mnoha příplatky, pro designově vyladěnou palubní desku vybírat z obložení broušeným hliníkem nebo jemně strukturovaným dřevem, navolit si on-line infotainment, kožené čalounění či třeba praktickou hliníkovou roletu korby. Zkrátka není problém vybavit třídu X tak, jak od luxusního Mercedesu očekáváte. A také není problém přiblížit se s DPH na dohled dvěma milionům.
Plusy:
Suverénní a líbivý design, komfortní a robustní podvozek, solidní terénní schopnosti, užitná hodnota,
možnost tahat 3,5 tuny.
Minusy:
Mírně letargický projev pohonného ústrojí, omezený prostor pro zadní pasažéry, hlučnější motor,
nedostatek odkládacích prostor.