Opel Combo: Praktická stránka věci
Opel Combo
Model Combo představuje užitkový vůz pro drobné živnostníky, ale splní mnoho funkcí. V civilní verzi Life představuje zástupce téměř vymřelé třídy MPV, ta užitková poslouží k pohodlnému převozu nákladu.
Combo se poprvé objevilo v roce 1993 a postupně prošlo vývojem v podobě dalších čtyř generací. Ta aktuální byla představena v roce 2018 v Ženevě, a jelikož Opel nyní patří do koncernu PSA (Peugeot-Citroën), je postavena na stejném základu jako Peugeot Rifter / Citroën Berlingo. V nabídce užitkových modelů značky Opel plní funkci menšího, multifunkčního vozu, jenž doplňuje velmi širokou nabídku většího modelu Movano a případně Vivaro. Ani menší Combo ale nezklame v řadě funkcí – existuje ve dvou verzích rozvoru (Van a Van XL), přičemž ta delší stojí na rozvoru 2975 mm a poskytuje 3,9 až 4,4 m3 nákladového prostoru.
Combo je nabízeno s benzinovým motorem 1.2 Turbo o výkonu 110 k, nebo se stále velmi oblíbeným naftovým motorem 1.5 CDTi ve třech úrovních výkonu. Testovaná nejsilnější verze o výkonu 131 k je dynamicky důstojná, nabízející typický projev turbodieselu s lehkou váhavostí v nízkých otáčkách a silou 300 Nm v těch středních, kde se pohybuje nejčastěji. Spojena je buď s poněkud hrubší, ale plně funkční manuální šestistupňovou převodovkou, nebo s pokročilým osmistupňovým automatem. Prakticky lze jezdit do 5 litrů nafty na sto kilometrů, což je vzhledem k užitkovému stylu vozu příjemná hodnota.
Při jízdě se ukazuje klasická vlastnost podobných aut – když se pohybujete bez nákladu, Combo se trochu natřásá, ovšem jakmile ho naložíte (verze XL uveze dvě europalety za sebou a až 895 kg), funguje mnohem příjemněji a vcelku i komfortně. V dnešní odtažité době potěší komunikativní řízení a dobrá přehlednost karoserie, při couvání pomáhají senzory (za 6000 Kč), případně kamera (v rámci paketu za 17 000 Kč).
Ačkoli se dodávky v posledních řekněme 15 letech dost přiblížily osobním vozům z hlediska uživatelského komfortu, vysoký, vzpřímený posez stále odkazuje na segment využívaný hlavně k práci. Palubní infotainment již ovšem zvládne mnohem víc funkcí než dřív, problém není ani s konektivitou. Na přání lze přední část vozu vybavit třímístnou lavicí, navíc sklopnou, a tím ještě zvýšit využitelnost kabiny, například pro drobnou kancelářskou činnost. V nabídce příplatkových prvků nechybí například head-up displej, systém Opel Connect či systém hlídání slepého úhlu, což je zrovna funkční prvek pasivní bezpečnosti.
Užitková verze má velmi praktické boční posuvné dveře (což je v této třídě nejlepší možné řešení) i zadní dvoukřídlé dveře. Zcela rovná podlaha je pokryta odolnou dřevotřískovou deskou, navíc vybavenou oky. V nabídce je řada konfigurací karoserie, tedy zejména její zadní části, a to včetně prosklení boků.
Osobní verze Combo Life plní roli plnohodnotného rodinného vozu pro nenáročnější klientelu. Díky krabicovému tvaru karoserie je skutečně prostorná a nabízí prostor až pro sedm cestujících. Nechybí ani množství praktických a chytrých odkládacích prostor či doplňků. Systémy pasivní bezpečnosti reprezentuje například i funkce nouzového brzdění.
V nejlevnější užitkové verzi se Van dá koupit s benzinovým motorem od 351 490 Kč bez DPH, delší verze XL stojí od 399 490 Kč bez DPH. Dobře vybavený užitkový vůz na delším rozvoru s naftovým motorem koupíte za cenu kolem půl milionu korun. Osobní verze Life není díky aktuální výrazné slevě o moc dražší, takže dobře vybavený kousek stojí podobné peníze. V praxi praktický, jednoduchý, dobře ovladatelný a nenáročný vůz, který může za málo peněz udělat velkou službu, na nic si nehraje a díky modernímu designu je i líbivý.
Plusy:
Všestrannost, užitná hodnota, cena.
Minusy:
Hrubší projev podvozku, hlučnější motor.