Pomoc pro Smartwings je vratká. Kritické hlasy zní od komunistů i z hnutí ANO

Pomoc pro Smartwings je vratká. Kritické hlasy zní od komunistů i z hnutí ANO
Boeing 737-700 Foto: Smartwings.com
Domov

STÁTNÍ POMOC AEROLINKÁM

Ladislav Šustr

Podpora leteckému dopravci Smartwings se nelíbí čím dál více poslancům, kteří o pomoci rozhodnou ve sněmovně. Shodně argumentují tím, že by neměla jedna společnost získat mimořádnou výhodu před ostatními podniky, které jsou v problémech kvůli vypnuté ekonomice. Ke kritikům se přidávají i hlasy z hnutí ANO ale i KSČM, která kabinet Andreje Babiše podporuje.

Společnost Smartwings tvrdě vylobbovala u ministrů Babišovy vlády speciální pomoc, která by měla být v podobě poskytnutí záruky letecké společnosti ve výši až 900 milionů korun. Ministr dopravy Karel Havlíček (ANO) předběžně souhlasil a zadal firmě podmínky, přičemž jedna z nich je požadavek na přejmenování společnosti na ČSA. Pomoc letecké společnosti pak bude Havlíček obhajovat před poslanci v hospodářském výboru, který ale pomoci není příliš nakloněn. Zejména kvůli tomu, že se nejedná o strategickou firmu a navíc, když je z poloviny vlastněná čínskou státní společností Citic.

„Vylučuji jakýkoliv přímý vstup státu. Obzvlášť za cenu, kdyby mělo dojít k pouhému přejmenování. Po panu ministrovi budu chtít vědět, v jaké ekonomické kondici byla předtím společnost Smartwings a jakou očekává do budoucna,“ řekl pro Echo24 Vojtěch Munzar (ODS) s tím, že také bude chtít znát predikci situace v oblasti letectví.

Právě přejmenování vadí i komunistickému poslanci a dalšímu členovi výboru Leu Luzarovi. „Osobně jsem velmi zvědav na argumenty, které nám budou předloženy. Dívám se velmi kriticky na překotně objevený patriotismus a snahy hrát na strunu národní letecké společnosti s anglickým jménem. České aerolinie byly tou značkou a hodnotou, než byly prodány, a ruku na srdce: Kdo z cestujících tohoto dopravce jej vnímá jako českou společnost a kdo je opravdu spokojen se službami na jeho palubách?“ zeptal se řečnicky Luzar, který má podle jeho slov 197 centimetrů a místa pro pasažéry se v této společnosti prý zmenšují.

„Nelogické, že. Pokud si ale neuvědomíte ten obrovský zisk majitelů. A pokud jim teče dnes do bot, měli by spíše než natáhnout ruku pro peníze raději říci, jak chtějí získat zpět důvěru cestujících, kteří již před koronavirem začali hledat dopravce mimo Smartwings,“ řekl dále Luzar.

Proti je i poslanec vládního hnutí ANO Jiří Bláha, který se ale zřejmě výboru nezúčastní. „Je to jednoznačné. Nemůžeme zvýhodňovat jednu firmu před druhou. Společnost má možnost použít stabilní nástroje, které jsou k dispozici a na které řada firem ani nedosáhne. Osobně se domnívám, že by se spíše měli podpořit regionální podnikatelé, kteří drží ekonomiku a zaměstnanost. Pokud se totiž položí regiony, tak to bude teprve špatné, protože ve městech a vesnicích nebude žádná práce,“ řekl Bláha. Podle něj musí stát myslet na normální občany, kteří tvoří páteř ekonomiky.

Nesouhlasné hlasy s pomocí se ozývají ale také od TOP 09 či hnut STAN. Tvrdou kritiku vytáhli opoziční Piráti, kteří Smartwings rozhodně nepovažují za českého dopravce, ale za čínsko-britskopanensko-nizozemsko-českou.

Vláda nemá jasný názor

Vystupování vládních politiků ke Smartwings se mění. Ministryně financí Alena Schillerová dříve byla pro vstup státu do podniku a jeho případný odkup. Nyní dává od jakékoliv pomoci ruce pryč. Ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček ale naopak není jednoznačně proti a v jeho resortu dokonce pracuje speciální tým, který se tématu věnuje.

„Máme kompletní analýzu včetně výhledu do konce roku. Udělal se v posledních dnech kus práce, akcionáři se sjednotili na společném postupu a jsou připraveni podpořit firmu úplně novými zdroji ve výši minimálně jedné miliardy korun. To je významný posun. I to ale nebude stačit, Smartwings a ČSA musí zajistit další financování v řádu stovek milionů korun, na které požadují státní záruku. To je dle mého férové řešení, banky s tím takto souhlasí, a proto se snažím nalézt variantu vládní záruky, což ostatně dostává celá řada dalších firem,” řekl pro Echo24 Karel Havlíček.

Pokud by tato varianta byla přijatelná pro všechny strany, tak by ji ministr průmyslu podpořil. „Pak by určitě měli současní vlastníci poskytnout státu garanci nějakého aktiva. Za ministerstvo dopravy a ministerstvo průmyslu podporuji tuto cestu, je to vyvážené, zapojí se vlastníci, banky, věřitelé, udržíme klíčového dopravce, regionální letiště, servis pro naše cestovky a tisíce pracovních míst, dodal Havlíček.