10 AUTO

Opel Grandland X: Má to svá úskalí. Zvolte si dobře

NOVÉ

Témata: ,

SUV je vždy trochu otázkou kompromisu. V případě Opelu Grandland X se silným benzinovým motorem dostanete slušnou dynamiku ve vyšší, prostorné karoserii, ale má to svá úskalí.

Opel v roce 2017 svou nabídku vozidel díky modelu Grandland X rozšířil směrem do segmentu kompaktních SUV, ovšem zároveň tím nahradil modely Opel Antara a Opel Zafira. Místo dvou vozů je tu tedy jeden – respektive Grandland doplňuje jeho menší bratříček, Opel Crossland X. Oba vozy vzešly ze spolupráce s francouzským koncernem PSA, který aktuálně automobilku Opel ovládá. Jak jsme již v minulosti zmiňovali, Opel Grandland X stojí na platformě PSA EMP2, kterou sdílí s modelem Peugeot 3008. Opel je v nabídce s podobnými pohonnými jednotkami jako Peugeot a stejně jako francouzské dvojče není (přes označení X) vybaven pohonem všech kol. Protáčí vždy kola přední nápravy.

Zatímco verze s naftovým motorem CDTi se ukázala jako velmi komfortní a hospodárná, nejsilnější benzinová varianta je odlišná. A to nejen projevem – čtyřválec 1.6 Turbo má slušnou sílu a snadno rozjíždí vůz o hmotnosti 1425 kg –, ale i komfortem jízdy. Vrcholná testovaná verze Ultimate sice hýčká posádku různými komfortními prvky (v aktuálním období oceňujeme třeba vyhřívaný volant, tělo dobře obejmou ergonomická sedadla s dobrou úrovní pohodlí při delším cestování), ovšem je vybavena 18palcovými koly. A ty ubírají jízdě na plavnosti, kterou najdeme u běžnějších (levnějších) verzí. Ty mají sice horší výbavu, ale mnohem lépe zvládají české silnice a jejich nerovnosti.

Výbavy by mohlo být méně, protože některé prvky skutečně nepotřebujete, a kola by mohla být menší a s vyšším profilem pneumatiky. Testovaný vůz sice dynamicky nezklamal, ovšem nerovnosti znamenaly nepříjemné rázy do karoserie. A to za to nestojí. Navíc v řízení chyběl cit, který by dal řidiči pocit jistoty v tom, že vůz vede silnicí. Klidnější jízda je pro zvýšený vůz jistě přirozenější, ovšem nižší úroveň komfortu a občasné proklouznutí předních kol a následný zásah elektroniky působí nepatřičně. Nejsilnější motor o výkonu 180 koní (a 250 Nm točivého momentu) je spojen výhradně s trochu letargickým osmistupňovým automatem, opět vhodnějším pro klidnější používání. Jeho zaváhání na křižovatce neodpovídá hbitosti motoru. Ostatně k defenzivnímu jízdnímu stylu vybízí celkové nastavení vozu.

Vyšší pozice v pohodlných sedadlech poskytuje řidiči dobrý přehled, funkční couvací kamera pomáhá při manévrováním s karoserií. Vpředu bychom ocenili větší odkládací prostory, a to zejména ve dveřích. Z hlediska konektivity má vůz docela slušnou navigaci a zvládá většinu funkcí průměrně, přičemž projev jeho audiosystému je na tom podobně. Vzadu je dostatečný prostor pro dvě normální postavy, a to jak pro hlavu, tak pro nohy. V zádi vozu se skrývá zavazadlový prostor se slušnou kapacitou 514 litrů, přičemž sklopením sedadel vznikne až 1652 litrů s téměř rovnou podlahou. Díky světlé výšce 188 mm se většinou nestane, že by vůz měl mimo zpevněný povrch problém, tedy pokud se někde nezahrabe.

Silnou stránkou modelu Grandland X je cena. Na celý ceník všech čtyř výbav je aplikována sleva kolem 50 000 Kč, což znamená, že základní tříválcová verze s výbavou Selection a motorem 1.2 Turbo stojí 499 990 Kč. Ideální verze? Model 1.5 CDTi (130 k) s manuální převodovkou ve střední výbavě Innovation za cenu 665 990 Kč. Za vrcholnou testovanou verzi (836 990 Kč) bychom v tomto případě nepřipláceli. Grandland X není otázka, ale slušné užitné hodnoty za dobré peníze. A vrcholná benzinová verze nemá tolik co nabídnout. Opel je celkově konzervativnější než Peugeot, což znamená, že v interiéru jsou některá hodně klasická tlačítka. Díky nim je trochu přehlednější. A s kulatým, nikoli zploštělým volantem se zase o trochu lépe řídí. Je volbou pro ty, kdo chtějí hodně auta za málo peněz, nejsou vášnivými řidiči a raději splynou s davem. Takoví nepotřebují 180 koní a 8 sekund z nuly na 100 km/h…

Plusy:
Prostor, sedadla, dynamika, cena.

Minusy:
Jízdní vlastnosti, komfort podvozku (18palcová kola), řízení.

EchoPrime

od 249 Kč

Získejte to nejlepší za méně jak 40% ceny! Unikátní web bez reklam EchoPrime, denní komentáře Echo24 a Týdeník Echo v digitální podobě.

Více info