Koledy mohou škodit duševnímu zdraví, Globus je omezí
Na nákup bez koledy
Hypermarkety Globus nechají ve svých prodejnách až do Vánoc vypnutou hudbu ve večerní špičce. Společnost tak reaguje na ohlasy zákazníků na novinku, kterou Globus minulý týden otestoval. Ostatní řetězce podobný krok neplánují. Hudba, před svátky hlavně vánoční, se stala ve všech řetězcích obvyklou součástí nákupů.
„Zaznamenali jsme naprostou většinu pozitivních reakcí na nakupování bez hudby. Dokonce byli i tací, kteří přišli právě kvůli tomu, že v danou dobu muziku nehrajeme a za tu hodinu hodlali udělat velký vánoční nákup,“ uvedla mluvčí Globusu Pavla Hobíková. Dodala, že pozitivně hodinu ticha přijímají i zaměstnanci hypermarketů.
Britská psycholožka Linda Blairová v rozhovoru pro televizi Sky News varovala, že poslech vánoční hudby může poškodit duševní zdraví člověka. Neustálé přehrávání hudebních vánočních motivů v obchodech lidem připomíná, co všechno ještě musí před Vánoci stihnout. „A pak jednoduše vynakládáte všechnu energii na to, abyste to, co vám doléhá k uším, neslyšeli,“ řekla Blairová. Nejvíce ohrožení jsou podle ní zaměstnanci obchodů, kteří před dokola přehrávanými vánočními koledami a písněmi nemají kam utéct.
V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.
Podle průzkumu společnosti Soundtrack Your Brand zveřejněném na konci listopadu 56 procentům zákazníků a zaměstnanců britských a amerických obchodů vánoční hudba při nákupu nevadí, 17 procentům ano. Jako „otravné“ hodnotili hlavně neustálé opakování stejných skladeb.
V řetězcích v Česku se hudební podkreslení stalo běžnou součástí nakupování, v předvánočním období jí navíc dominují vánoční skladby. Hudba, která se ozývá v obchodech a supermarketech, dokáže podle psychologů zpomalit vnímání času, ovlivnit náladu či průběh nakupování.
Již desítky let mnoho psychologů analyzuje její vliv na nakupování či na čas strávený v obchodech ve všech jejích složkách: hlasitost, tempo, tonalita, druh a podobně. Studuje se i způsob, jak hudební styl ovlivňuje útratu.