Drahý restart. Proč tak prudce zdražuje všechno od surovin přes energie po potraviny

ECHOPRIME

Drahý restart. Proč tak prudce zdražuje všechno od surovin přes energie po potraviny
Stavební firny si mohou dovolit zdražovat nemovitosti, protože je o ně rekordní zájem. Právě na nich už je vidět klasická inflační spirála. Lidé se bojí, že jim inflace sníží hodnotu jejich úspor, proto se je snaží ukládat do čehokoli hodnotného. Foto: Profimedia.cz
Týdeník

Lenka Zlámalová

Když se na víc než rok ochromí společnost a ekonomika, má to následky, které budeme ještě dlouho cítit. Zdražuje skoro všechno a zdražovat bude. Potkává se hned několik vlivů, které dohromady podle ekonomů vytvářejí ve vyspělých zemích největší tlak na růst cen od ropné krize sedmdesátých let. Česko jako malá, otevřená, na zahraničním obchodě vysoce závislá země tyto dopady velmi výrazně pocítí. A když se k nim přidají ještě domácí tlaky, jako je velmi rychlý růst veřejného dluhu kvůli rozhazování Babišovy vlády a prudký růst cen nemovitostí, stáváme se zemí, která je prudkým růstem cen silně ohrožena.

Globálních vlivů je hned několik. Nejsilnější je nedostatek surovin a polotovarů. Po lockdownovém roce, kdy se značná část ekonomiky utlumila, a dokonce se přinejmenším na čas zpřetrhaly některé obchodní sítě, je všude postlockdownová touha ten ztracený čas dohnat. Vyrábět, prodávat, nakupovat. Když všichni všechno chtějí, ceny surovin a polotovarů letí vzhůru. Tak prudce ceny komodit rostly právě naposled za ropné krize sedmdesátých let minulého století.

Největší domácí firma Škoda Auto ohlásila v pátek 11. června, že ruší směny ve výrobě automobilů. Není to jako loni kvůli nezájmu zákazníků. Tehdy se v Evropě prodeje aut propadly o 40 procent. Parkoviště kolem továren byla zaplněna hotovými auty, která neměla kupce. Teď je to naopak. Zákazníci jsou, ale není z čeho vyrábět. Škodovce chybějí suroviny a polotovary. Především čipy. Firemní časopis Škodovácký odborář tvrdí, že automobilka prochází nejtěžším obdobím od chvíle, kdy do ní v roce 1993 přišel německý Volkswagen.

Celý text Lenky Zlámalové si přečtěte už nyní na ECHOPRIME nebo v tišteném Týdeníku ECHO od čtvrtka na stáncích. Objednat si jej můžete zde.

Foto: echo