ČT musí z webu stáhnout reportáž o Pavlu Tykačovi v kauze CS Fondů, rozhodl soud

ČT musí z webu stáhnout reportáž o Pavlu Tykačovi v kauze CS Fondů, rozhodl soudNOVÉ
Finančník Pavel Tykač Foto:

FOTO: printscreen ČT

Domov

KAUZA CS FONDŮ

Echo24

Česká televize (ČT) musí ze svých stránek stáhnout reportáž z pořadu Reportéři ČT z roku 2015, ve které mimo jiné tvrdí, že finančník Pavel Tykač stál za spácháním nebo že se podílel na podvodech v CS fondech, rozhodl odvolací pražský městský soud. Televize také musí stáhnout část další reportáže z Událostí, která se týkala Tykačova zastaveného stíhání v prosinci 2015. Rozsudek je pravomocný. Zástupkyně ČT u soudu pochybení odmítla.

Kauza CS Fondů se táhne od roku 1997. Firma Umana tehdy získala z CS Fondů majetek v hodnotě 1,23 miliardy korun. Jako protihodnotu dostal fond téměř bezcenné akcie firmy Drůbež Příšovice. Peníze pak z Plzeňské banky zmizely na účtech v zámoří.

Soudy v minulosti uložily za vytunelování CS Fondů čtyřem lidem nepodmíněné tresty od čtyř do osmi let vězení. Policie se zabývala i Tykačovou rolí v transakcích kolem CS Fondů. Státní zastupitelství jeho stíhání zastavilo.

Za reportáž z pořadu Události se ČT musí Tykačovi také omluvit. Naopak ze příspěvěk v Reportérech se televize podle soudu omlouvat nemusí. „Odvolací soud se ztotožnil s žalující stranou v tom směru, že pořad uveřejněný v Reportérech byl tendenční v tom směru, že zcela očividně ignoroval zásadu presumpce neviny,“ uvedla předsedkyně odvolacího senátu Veronika Křesťanové. Z celkového vyznění reportáže si podle ní divák odnáší sdělení, že se Tykač na tunelování CS fondů podílel.

Protože v době odvysílání reportáže byl ale Tykač stále stíhán, nemůže podle soudu žádat omluvu za nepravdivé tvrzení. „Tak jak je formulovaná, ta omluva není přiléhavá,“ vysvětlila soudkyně, proč Tykačův požadavek zamítla. Soud podle ní sám text omluvy nemohl takto výrazně upravit.

Reportáž z Událostí, za kterou se ČT omluvit musí, byla naopak odvysílána poté, co bylo Tykačovo stíhání zastaveno. Křesťanová podotkla, že velká část příspěvku je v pořádku, byla v něm ale odvysílána některá nepravdivá tvrzení. Konkrétně jde podle soudkyně o tvrzení reportérky, že CS fondy byly ovládané Tykačovou firmou Motoinvest a ocitování výroku svědka o tom, že iniciátorem podvodu byl Tykač. „Toto nemělo být odvysíláno v tomto znění ani dříve,“ upozornila Křesťanová. Pasáže proto musí televize z reportáže odstranit. „Za tyto pasáže, ve fázi, kdy už řízení bylo zastaveno a jde tedy o otázku pravdy a nepravdy, ta omluva byla přiznána,“ doplnila soudkyně.

Televize se hájila tím, že jde o reportáže z oblasti zpravodajství a publicistiky a soud nevzal v potaz tok informací v jednotlivých příspěvcích. V reportáži v Událostech podle zástupkyně ČT navíc zazněla nosná informace, že Tykačovo stíhání bylo zastaveno. Soud podle ní také přehlédl obrazovou stránku pořadů a to, že některé záběry byly pouze archivní. ČT se odvolávala také na zájem veřejnosti, uvedla také, že Tykačovi nabízela možnost se v reportáži vyjádřit.

Obvodní soud pro Prahu 4 v minulosti Tykačovi přiznal omluvu i za příspěvek v Reportérech ČT, televize se podle tehdejšího rozsudku naopak nemusela omlouvat za některá tvrzení v Událostech. Proti rozsudku se odvolaly obě strany.


Čtěte dále: Vězeňská služba se brání kritice od Bradáčové. Kvůli Rathovi hledá zastání u Benešové

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.