Stát nám řekl o ověření formou SMS hodinu po spuštění systému, kritizují vládu operátoři
POMALÉ ZASÍLÁNÍ SMS
Operátoři se dozvěděli o požadavku státu na SMS ověření při registraci k očkování proti nemoci covid-19 až po spuštění systému. Uvedl to dnes na twitteru výkonný ředitel Asociace provozovatelů mobilních sítí Jiří Grund. Zakládajícími členy asociace jsou mobilní operátoři O2, T-Mobile a Vodafone. Systém pro registraci lidí starších 80 let na očkování, který byl spuštěn dnes v 08:00, měl problémy. SMS s PIN kódy pro registraci lidem přicházely se zpožděním. Premiér Andrej Babiš (ANO) tvrdí, že operátoři měli takovou zátěž se SMS jako na Silvestra. Ti to však odmítají s tím, že provoz byl zvýšení jen o dvě procenta.
„Možná by příště pomohlo, kdyby operátorům stát o nápadu požadovat SMS ověření řekl dříve než hodinu po spuštění systému,“ napsal na twitteru Jiří Grund.
Rozesílání ověřovacích SMS pro stát zajišťuje jejich smluvní partner firma ATS Telcom. Rychlost odesílání má ATS takovou, jakou si u operátorů obejednal. Možná by příště pomohlo, kdyby operátorům stát o nápadu požadovat SMS ověření řekl dříve, než hodinu po spuštění systému. https://t.co/MLc4NyGmVz
— Jiri Grund (@JiriGrund) January 15, 2021
Premiér Andrej Babiš tvrdí, že v pátek ráno byl SMS provoz u operátorů srovnatelný se Silvestrem. „Ten systém byl spuštěn v osm hodin ráno. Samozřejmě je to nějaká zátěž. Média hned říkají, že něco kolabuje. Tak já bych chtěl jenom informovat, že dnešní den je pro operátory větší nebo stejný provoz jako na Silvestra,“ míní premiér.
Výkonný ředitel Asociace mobilních operátorů Jiří Grund výroky premiéra odmítl. „Přiznám se, že nevím, kde tato konstrukce vznikla. Když jsem se bavil s kolegy z jednotlivých operátorských firem, tak ohledně toho rozesílání esemesek ten provoz byl vyšší zhruba o dvě procenta. Rozhodně bych to nepřirovnával k silvestrovskému provozu,“ řekl deníku Echo24 Grund.
Také Petr Jonák ze společnosti T-Mobile ale vládě vyčítá, že operátory neinformovala. „O hromadném rozesílání SMS s PINem nás dopředu nikdo neinformoval. Jakmile naši technici zjistili nápor SMS, okamžitě kapacitu sami navýšili. Teď počet SMS prudce poklesl. Mimochodem, původní kapacitu si takto sjednala společnost, která SMS agreguje, nikoliv my v T-Mobile,“ napsal na Twitteru Jonák.
O hromadnem rozesilani SMS s PINem nas dopredu nikdo neinformoval. Jakmile nasi technici zjistili napor sms, okamzite kapacitu sami navysili. Ted pocet sms prudce poklesl. Mimochodem puvodni kapacitu si takto sjednala spolecnost, ktera sms agreguje, nikoliv my v @TMobile_CZE https://t.co/nxOKAH2qiF
— Petr Jonak (@petr_jonak) January 15, 2021
Na twitteru státního týmu tzv. Chytré karantény bylo v 08:35 uvedeno, že ve frontě čeká více než 40 000 SMS. „Operátoři je rozesílají rychlostí 20 SMS za vteřinu. Řešíme další navýšení kapacity,“ uvedl tým. „Rozesílání ověřovacích SMS pro stát zajišťuje jejich smluvní partner, firma ATS Telcom. Rychlost odesílání má ATS takovou, jakou si u operátorů objednal,“ reagoval na vyjádření týmu Chytré karantény Grund.
Kapacita zadaných termínů pro očkování proti covidu-19 byla podle webu systému zhruba po hodině vyčerpaná, ale je možné se dál k očkování registrovat bez výběru termínu. Za první hodinu se registrovalo k očkování proti covidu-19 podle informací Chytré karantény přes 44 000 lidí. Termín očkování si zarezervovalo 2000 z nich. Chytrá karanténa uvádí, že další termíny budou nabídnuty poté, co do Česka dorazí další dodávky vakcín. Lidí nad 80 let, kteří se ode dneška mohou k očkování registrovat, je v Česku 441 000.