1 komentář

Babiš, jeden z nich

Témata: ,

Jeden by se měl vždycky mít na pozoru před spikleneckými teoriemi, které provázejí všechny významné dějinné události. Jsou spojeny i se sametovou revolucí v listopadu 1989. Nejpopulárnější je ta, že šlo o plánovaný a připravovaný převrat uvnitř komunistické moci. Podobné události se samozřejmě vždycky vydají směrem, který lze těžko uřídit – a konečně historici takový scénář odmítají. To ale nevylučuje, že prozíravá a informovaná část komunistického establishmentu byla na změnu připravená.

Nedávno jsem mluvil s jedním tehdy významným představitelem ekonomické a politické transformace v raných
devadesátých letech, který je i dnes společensky činný. Komentoval vítězství Andreje Babiše v posledních sněmovních volbách: „Víš, oni nám nikdy neodpustí, že reformu nedělali oni, ale my z Prognostického ústavu. Oni si mysleli, že k tomu mají větší kompetenci, zkušenosti s obchodem, že mají peníze. A teprve až teď, po pětadvaceti letech, tu příležitost dostali.“ Měl na mysli lidi ze zahraničního obchodu, lidi spojené s nepolitickou částí tajných služeb, která disponovala velkými prostředky v zahraničních bankách, nebo lidi napojené na nejvyšší špičky komunistického strany.

Řada z nich v byznysu uspěla, například poslední šéf SSM Martin Ulčák, někteří si udrželi politický vliv – jako právník Miroslav Jansta nebo další svazácký funkcionář a dlouholetý klíčový poradce Miloše Zemana Miroslav Šlouf. A také Andrej Babiš, který nebyl spojen s výkonnou politickou mocí, ale patřil k „pézetkářům“ (podniky zahraničního obchodu). Jeho obrovské impérium mu pomáhali budovat lidé s podobným společensko-politickým backgroundem – spojení s StB nebo komunistickou nomenklaturou (psali jsme o tom v Echu několikrát).

Všichni jmenovaní jsou kromě své minulosti obdařeni nezpochybnitelnými schopnostmi, ale zároveň jsou k dosažení svého cíle schopni všeho a účel pro ně světí prostředky. Je samozřejmě mnoho těch, kteří se neprosadili ekonomicky ani politicky, jako právě Vasil Mohorita, který byl velkou nadějí dosluhujícího režimu a tváří revoluce té druhé strany. Jeho popis událostí může být rozostřen tím, že se neprosadil jako výše jmenovaní soudruzi, ale jeho výpověď přesto zajímavá je. Proto také s ním přinášíme rozhovor v nejnovětším vydání Týdeníku Echo. Je to také důvod k zamyšlení, proč ani po třiceti letech ve společnosti není politická elita, která by nedovolila nástup k moci silám minulosti. To, co v posledních dnech sledujeme, je strašlivý obraz stavu společnosti, výpověď o tom,  jak jsme naložili se svobodou, kterou přinesl listopad 1989.

Týdeník Echo přináší nejdůležitější společenské události doma i ve světě, jedinečné komentáře, exkluzivní analýzy a rozhovory od uznávaných osobností. Je pro nás důležitý film, literatura, architektura, výtvarné umění a samozřejmě i historie.

Echo dárek
Vy dáte dárek, my dáme dárek

1 999 Kč

Hledáte originální dárek nejen pro náročné? Potěšte své blízké ročním předplatným a získáte i něco navíc.

Více info

/
vydavatel a šéfredaktor

Vystudoval literární vědu na FPF Slezské univerzity v Opavě a masovou komunikaci na FSV UK v Praze. Začínal v regionálním tisku jako kulturní redaktor, od začátku studií v Praze (1994) pracoval jako redaktor Lidových novin. Na jaře roku 1996 nastoupil jako politický reportér do televize Nova. Po dvou letech z televize odchází do vydavatelství Stratosféra, aby založil a vedl svůj první časopisecký projekt, titul Spy. Časopis, který byl koncipován jako politický tabloid, opouští po necelém roce. Pracuje opět pro televizi Nova a v polovině roku 1999 je jmenován ředitelem tisku a PR TV Nova. V červnu 2000 se stává šéfredaktorem časopisu Týden. Za jeho působení se zvedl prodaný náklad časopisu Týden trojnásobně (z 16 200 v roce 2000 na 57 800 v roce 2003), Týden získává ocenění Časopis roku. V roce 2002 zakládá časopis Instinkt a stává se mediálním ředitelem vydavatelství Mediacop. Časopis Instinkt po roce úspěšného vydávání získává ocenění Hvězda roku. Z vydavatelství Mediacop odchází v lednu 2009 do představenstva mediální skupiny MAFRA, kde byl tři roky zodpovědný internetové aktivity skupiny a deník Lidové noviny, jehož byl zároveň šéfredaktorem. V polovině listopadu 2013 z Mafry odchází. Počátkem roku 2014 zakládá vydavatelství Echo Media a.s., která vydává internetový deník Echo24.cz.

Názory Více

Online zprávy Více

Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.