1 Sníh na D1

Dálnice D1 kvůli sněžení kolabuje, někteří řidiči na ní zůstali i 14 hodin

, AKTUALIZOVÁNO

Témata: ,

Doprava na dálnici D1 na Brno mezi středními Čechami a Vysočinou kolabuje. Kolony jsou dlouhé desítky kilometrů, problémy začínají už na 46. kilometru, řekl mluvčí středočeské policie Pavel Truxa. Především kvůli dopravě zasedá dnes na Vysočině pracovní skupina složená se zástupců kraje, hasičů a policistů. Doprava kolabovala na dálnici postupně na několika místech kvůli sněžení už od středečního odpoledne.

Dopravní kolaps na dálnici D1 způsobuje podle dopravců tuzemskému hospodářství mnohamilionové škody. Dopravci ze situace viní silničáře, kteří podle nich nejsou dostatečně připraveni. Sdružení dopravců Česmad Bohemia to dnes uvedlo v tiskové zprávě. Podle vyjádření Ředitelství silnic a dálnic pro ČTK mohou za kolaps především kamiony, jejichž řidiči si vybírali povinnou přestávku, a blokovali tak průjezdnost tahu i pro techniku silničářů. Doprava na páteřní dálnici zejména na Vysočině kolabuje kvůli hustému sněžení od středy. Kolony dosahují desítek kilometrů. Kraj Vysočina dnes uvedl, že kolaps provozu na D1 způsobila nepřipravenost modernizovaného úseku na zimní podmínky. Někteří řidiči stáli v kolonách 14 hodin, upozornil kraj.

Podle Národního dopravního informačního centra je nejhorší situace mezi kilometry 63 až 90. Truxa řekl, že se kolony prodlužují až po 100. kilometr. Dálnici blokují odstavené kamiony, žádná nehoda se nestala.

Provoz na D1 začal kolabovat ve středu odpoledne po hustém sněžení. Kolony se postupně protáhly na desítky kilometrů, několikrát museli policisté dálnici uzavřít. Sypače měly problémy ucpanou dálnici projet. Později provoz blokovaly odstavené kamionu, jejichž řidiči si podle silničářů vybírali povinnou přestávku, policisté je museli budit.

Téma problematické D1 se dostalo dokonce na čtvrteční jednání Poslanecké sněmovny. Diskuse k tématu ke zdanění náhrad církevních restitucí se ve čtvrtek ráno stočila k nesjízdným komunikacím. Otázku nejdříve nakousl komunistický poslanec Pavel Kováčik, který s dávkou ironie uvedl, že opozice způsobila kalamitu, aby se poslanci nemohli dostat na mimořádnou schůzi sněmovny. Vážněji se otázkou zabýval již předseda ODS Petr Fiala, který konstatoval, že by se sněmovna měla zabývat raději špatným stavem českých dálnic a osobou ministra dopravy Dana Ťoka, než otázkou církevních restitucí.  

Problémy byly i na silnicích v okolí dálnice. Byly špatně sjízdné a plné aut.

V noci bylo podle dispečera krajských silničářů v terénu přes sto sypačů. Všechny kamiony, které blokovaly hlavní tahy, podle něho mohly v noci odjet. Jeden z nich blokoval silnici 34 u Jitkova na Havlíčkobrodsku. Jeho vyproštění trvalo několik hodin. U Humpolce blokoval provoz kamion s nadměrným nákladem, který nemohl sjet svažitý terén v místě a musel čekat, než se místo prosolí, informovalo Národní dopravní informační centrum. Kalamitní stav panoval také na 112. kilometru ve směru do Prahy mezi exitem na Jihlavu a Větrný Jeníkov, před 06:00 ale stojící kamiony odjely a dálnice byla podle silničářů prosolena a zprůjezdněna.

Těžký sníh a popadané stromy poškodily podle informací na webu Českých drah trakční vedení, proto už od středy nejezdí vlaky v úseku Horní Cerekev a Kostelec u Jihlavy a mezi Rantířovem a Jihlavou. Provoz by měl být obnoven dnes v poledne. Ještě dopoledne by měl být obnoven provoz mezi Humpolcem a Lípou, který také stojí od středečního rána. Cestující vozí náhradní autobusy, některé zastávky ale neobsluhuje.

Čtěte více: Zbytečná práce? Kolony vozidel na D1 zničily asfalt během uzavírky

,

Vážení čtenáři,
internetový deník Echo24 se rozhodl změnit podobu čtenářských diskuzí pod texty, které na našich stránkách publikujeme. Diskuzí se nově mohou účastnit pouze ti čtenáři, kteří jsou přihlášení a kteří mají zaplacený nějaký typ předplatného. To si můžete pořídit již od 149 korun měsíčně zde.

K tomuto kroku jsme se rozhodli kvůli neúměrně velkému počtu diskutujících, kteří nerespektovali pravidla slušné diskuze, napadali ostatní diskutéry a podobně. Navíc používali i různé anonymizéry, které jim umožňovaly se do diskuze vrátit i poté, co jim redakce jejich účet zablokovala.

Kvůli malému počtu členů redakce nebylo v našich silách neustále procházet všechny diskuze a mazat urážlivé či jinak nevhodné příspěvky. Slušní diskutující jsou nadále na našich stránkách vítáni.