Strach na školách: Každý druhý učitel se už autocenzuroval, aby se vyhnul konfliktu

ŠKOLSTVÍ POD TLAKEM ISLÁMU

Strach na školách: Každý druhý učitel se už autocenzuroval, aby se vyhnul konfliktu
Ilustrační snímek Foto: Shutterstock
Svět

Echo24

Průzkum, který se uskutečnil pouhé tři měsíce po stětí hlavy středoškolskému profesorovi Samuelovi Patymu, je důvodem k obavám, píše deník Le Figaro. Podle průzkumu agentury Ifop pro nadaci Jean-Jaurèse a týdeníku Charlie Hebdo téměř jeden ze dvou učitelů uvádí, že se ve své výuce, která se dotýká náboženských otázek, již autocenzuroval, aby se zabránilo možným incidentům ve třídě.

Celkem 49% dotázaných učitelů středních škol tedy potvrdilo, že již při výuce náboženských otázek sáhlo k autocenzuře, aby ve své třídě nezpůsobili možné incidenty. To představuje výrazný nárůst o 13 bodů za pouhé tři roky, kdy Ifop uskutečnil stejný výzkum. Pět procent učitelů zavádí autocenzuru pravidelně, 22 občas a dalších 22 procent jen zřídka. 51 procent středoškolských vyučujících uvedlo, že ji zatím nikdy neprovádělo.

Dále 40 % pedagogů oznámilo, že zažili incidenty ohledně sekularismu ve věcech školního stravování, což je nárůst o 5 procentních bodů od roku 2018. Nemálo škol totiž pod tlakem muslimů vyřazuje z jídelníčku vepřové maso nebo dokonce zavádí halal stravování. Dalších 34 procent zažilo incidenty při náboženských svátcích a rituálech a 33 procent na školních výletech.

Téměř polovina dotázaných (49%) se setkala s protesty nebo s tím, že se studenti pokoušeli uniknout sportovním aktivitám nebo hodinám tělesné výchovy. To je oproti roku 2018 nárůst o 14 bodů. Podobný odpor studentů se zvýšil během výuky sekularismu (+12 bodů), během etické a občanské výchovy (+10 bodů) nebo při hodinách přírodovědných oborů (+6 bodů). Na druhou stranu protesty z náboženských důvodů poklesly na hodinách výtvarné výchovy (-5 bodů ve srovnání s rokem 2018) nebo na hodinách technických oborů nebo na odborných workshopech (-5 bodů). „Zdá se, že protesty se zaměřují na obory, kde je konfrontace s absolutistickou vizí přímější,“ analyzuje výzkum, kterého se účastnilo 801 středoškolských učitelů, Iannis Roder, ředitel sekce Monitorování vzdělávání Nadace Jean-Jaurèse.