Z tábora Petra Pavla unikl průzkum, agentura s ním ukončí spolupráci

PŘEDVOLEBNÍ PRŮZKUMY

Z tábora Petra Pavla unikl průzkum, agentura s ním ukončí spolupráci
Prezidentský kandidát Pavel. Foto: Tým Petra Pavla
2
Domov

Z volebního týmu Petra Pavla unikl neveřejný předvolební průzkum, který rozebírá šance jednotlivých prezidentských kandidátů při případném postupu do druhého kola. Šetření agentury IPSOS se na veřejnost dostalo z okruhu Pavlových podporovatelů. Agentura IPSOS únik přiznala, podle ní nejde o volební model jako takový, ale o různé konkrétní metriky, a do budoucna spolupráci s žádným kandidátem už neplánuje. Pavlův tým redakci sdělil, že o žádném úniku neví. Únik dat, které navíc nebyla správně interpretována, publikovala na sociálních sítích partnerka jednoho z významných sponzorů Pavlovy kampaně.

Data z průzkumu se objevila na twitterovém účtu Kateřiny Šenkyplové, partnerky jednoho z Pavlových podporovatelů. Dušan Šenkypl je partner ve společnosti Pale Fire Capital a člen představenstva společnosti Groupon. V zářijovém textu Hospodářských novin se objevil jako jeden z podnikatelů, kteří se „sešikovali“ za Petrem Pavlem. Z transparentního účtu prezidentského kandidáta lze vyčíst, že Šenkypl na kampaň daroval celkem 2,5 milionu korun, naposledy 25. října přispěl milionem.

Screenshot z konverzace.
Screenshot z konverzace. Foto: Printscreen Echo24

Kateřina Šenkyplová na Twitteru před několika dny oponovala cestovateli Danu Přibáňovi v tom, že ve druhém kole porazí Andreje Babiše kdokoliv včetně Danuše Nerudové. „Bohužel, ta data, co říkala, že Babiše porazí ve druhém kole každý, už neplatí. Aktuálně statistiky (sběr dat v první polovině listopadu) pro druhé kolo vypadají 45:55 pro AB:PP a 50:50 pro AB:Nerudová. Za mě je příliš riskantní nevolit PP. Ostatní bez šance AB porazit,“ uvedla. „Pardon 45:55 AB:PP patřilo,“ opravila se pak.

IPSOS únik přiznává

Agentura pro deník Echo24 potvrdila, že svá data dávala i Pavlovým lidem. „Obecně můžeme říct, že poskytujeme data různým kandidátům a subjektům. V těchto volbách mezi ně patří i tým Petra Pavla,“ uvedla mluvčí IPSOS Markéta Kneblíková.

IPSOS pak potvrzuje i únik dat z Pavlova okolí. „Takovou informaci jsme zaznamenali. V médiích (či sociálních sítích) kolovala některá čísla z interního výzkumu, jehož účelem nebyl tzv. volební model (neboli pravděpodobnost zvolení v daném čase). Volební model má svá specifika (například zohledňuje volební účast, sílu přesvědčení o volbě kandidáta, práce s nerozhodnutými voliči apod.). Proto nemohou být závěry z dat neobsahujících volební model, ve smyslu volebního modelu interpretovány,“ upozorňuje mluvčí.

Agentura už podle ní neplánuje s prezidentskými kandidáty dále spolupracovat. „V tuto chvíli až do voleb již neplánujeme pracovat interně pro žádného z kandidátů,“ potvrzuje Kneblíková. „To je primárně dáno tím, že budeme jako Ipsos v koordinaci s naší globální centrálou vydávat veřejné volební modely pro lednové prezidentské volby BEZ zadavatele,“ doplnila.

Tým Petra Pavla podle svých slov o žádném úniku nic neví. „Nevíme o tom nic, ani to nijak neřešíme,“ řekla redakci Markéta Řeháková, manažerka komunikace.

Pavel s Babišem natěsno, Nerudová dotahuje

V prvním kole prezidentských voleb by v listopadu získal předseda hnutí ANO Andrej Babiš 27 procent, někdejší vysoký představitel armády Petr Pavel 26,5 procenta a bývalá rektorka Danuše Nerudová 23,5 procenta. Ukázal to volební model společností Data Collect a Kantar CZ, jehož výsledky dnes zveřejnila Česká televize (ČT). Další z kandidátů nepřekročili hranici šesti procent.

Jiná je situace u takzvaného volebního potenciálu, což je podíl lidí, kteří volbu daného kandidáta zvažují. Z tohoto pohledu má Pavel 37,5 procenta, Nerudová 34,5 procenta a Babiš 33,5 procenta.