Smrt spalovacích motorů. Brusel chystá jejich konec už do 14 let, Němci jsou v šoku
ZELENÁ POLITIKA
Za 14 let si možná Evropan nové auto na benzin či naftu nekoupí. Evropská komise projednává stanovení nulových emisí pro všechna benzinová nebo dieselová vozidla, prodávaná v Evropské unii, na rok 2035. S odvoláním na zdroje z EU o tom píše server Politico. Informace okamžitě vyvolaly ostrý odpor v automobilovém průmyslu, i když VW je už připraven.
„Znamenalo by to nejen konec spalovacích motorů, ale i plug-in hybridů,“ uvedl Hildegard Müller z německé automobilové asociace VDA. Komise údajně zvažuje nařídit snížení automobilových emisí o 60 procent do roku 2030, v současnosti je přitom do tohoto roku stanoven cíl 37,5 procent snížení. O pět let později by se pak nařízená redukce zvedla na 100 procent.
V rámci Zelené dohody pro Evropu se dosud počítalo, že transportní emise klesnou do roku 2050 o 90 procent. Už tento cíl by pravděpodobně ovlivnil či ohrozil na 215 000 pracovních míst.
Finální text návrhu má být zveřejněn 14. července. Pokud nové zelené opatření Komise schválí, bude muset ještě projít přes jednotlivé členské státy a Evropský parlament. Dá se očekávat, že se takový návrh setká s odporem zemí závislých na automobilovém průmyslu, především Německa, ale i České republiky.
Z velkých automobilek plánují dosáhnout do konce desetiletí nulových emisí pouze Volvo a Volkswagen. Jejich konkurenti jako Daimler nebo BMW patří k nejméně připraveným na tento krok. Právě Audi náležející do koncernu VW tento týden progresivně oznámilo, že zruší výrobu benzínových a hybridních vozů dříve, než se očekávalo. Za 10 let se stane čistě elektrickou značkou. Jak připomíná magazín Focus, přitom nedávno vedoucí vývoje Audi tvrdil opak a data přechodu na elektromobily automobilka změnila v poslední době již několikrát, je tak otázka, co z tohoto chaosu bude platit.
Podle německého automobilového průmyslu plánuje EK přechod k elektromobilům, aniž by se zvážily alternativy. „Když budete potřebovat v roce 2036 auto, nebudete mít na výběr,“ uvedla Sigrid de Vriesová z asociace tvůrců autodílů CLEPA. „Auto bude mít elektrický motor, nesejde na tom, jestli se bude do daného vozu hodit, jestli bude cenově dostupné nebo jestli bude k dispozici zelená energie a infrastruktura k jeho nabíjení,“ dodala.
Mluvčí Evropské komise se k věci zatím nechtěl vyjádřit, protože stále probíhá legislativní proces, píše německý Handelsblatt.
Místopředseda Evropské komise a komisař pro energetickou unii v Evropské komisi Maroš Šefčovič nicméně podotkl, že prodeje elektrických aut strmě rostou a že „něco, co se zdá být extrémně ambiciózní pro rok 2025 nebo 2030 a dál, nemusí být tak ambiciózní, když se podíváme, co se děje na trhu“.