Nissan Navara: Světový pick-up

Nissan Navara

Nissan Navara: Světový pick-upAUTOTEST 10
Auto
Sdílet:

Nissan Navara třetí generace přichází pouze se čtyřválci, zato v několika kabátech – kromě Nissanu
ho můžete potkat i s logem Renaultu a Mercedesu. Sdílení technologií se evidentně vyplatí všem. Model Navara není nutné příliš představovat – tři generace pracovního pick-upu mají dlouhodobě vybudovanou pověst odolného vozu pro nejrůznější využití. Aktuální vůz byl pod označením NP300 představen v roce 2014 a tehdy začala jeho výroba v nově otevřeném závodu v Thajsku.

Nová Navara je nabízena ve dvou provedeních karoserie jako King Cab nebo plnohodnotný Double
Cab (s prostorným pětimístným interiérem). Základem vozu je stále masivní celosvařovaný žebřinový rám, zajišťující hlavně pevnost celé konstrukce a samozřejmě i odolnost v náročných podmínkách. Zajímavostí je, že zatímco kratší King Cab je vybaven listovými pery (počítá se s ním jako s čistě pracovním nástrojem), prostornější Double Cab využívá vzadu novou nápravu s nezávislým zavěšením všech kol, což není v této třídě běžné.

Neustále dost síly

Jak již bylo řečeno, pod kapotou najdeme pouze čtyřválcové motory. Kromě benzinové jednotky je to hlavně turbodiesel 2,3 litru, vybavený jedním nebo dvěma turbodmychadly. V prvním případě nabízí 160 koní, v tom druhém (testovaném) pak 190 koní. Točivý moment 450 Nm je k dispozici již od 1500/min. Motor je samozřejmě obecně trochu hlučnější, ale v rámci pick-upů bych ho označil spíš za kultivovanější jednotku. Ochotně se vytáčí a má neustále dost síly, takže dynamika je pocitově lepší než například u 150koňové Toyoty Hilux. Motor nejlépe táhne ve středních otáčkách a Navara zrychluje dle očekávání. Zrychlení na stovku zvládne za slušných 10,8 sekundy a rozjede se až na 180 km/h. Motor lze spojit buď s manuální šestistupňovou převodovkou, nebo sedmistupňovým automatem. Manuál má trochu nejasné a dlouhé dráhy rychlostí a vyžaduje zvyk a sílu, ale to k pick-upu prostě patří. Hřebenové řízení není zbytečně přeposilované a dá se s ním pohodlně manipulovat v terénu i při běžném ježdění.

Podvozek testované silniční verze Trek-1°, ozdobené 18palcovými koly a například i účinnou LED diodovou rampou, potěšil zejména schopností komfortně překonávat nerovnosti bez rušivého uskakování zadní nápravy – zde byl vidět největší přínos zadního nezávislého zavěšení. Rámová konstrukce je stále cítit, ale úroveň komfortu odpružení považuji za nadprůměrnou. Vnitřní prostory moderních pick-upů se snaží stále víc přibližovat osobním vozům a Navara není výjimkou. Daří se jí to zčásti – materiály jsou tuctové, palubní systém Nissan Connect sice zvládne spojit telefon či vyhledat bod na mapě, ale víc od jeho poněkud staromódního rozhraní nečekám.

Prostor vzadu

Palubní deska je strohá – stejně jako kaplička přístrojů, kde mě těší menší displej zobrazující kromě spotřeby třeba šipky světových stran nebo navigační pokyny. Vysoký posez na nepříliš pohodlných sedadlech ze syntetické kůže patří mezi pick-upy ke standardu. Chválím prostor pro cestující vzadu. Podobně běžné jsou možnosti odkládacích prostor, jichž je průměrně. V oblasti vnitřního komfortu a zpracování interiéru v tomto segmentu stále vede Toyota.

Navara ale skrývá své kouzlo ve schopnostech mimo zpevněný terén a v ložné ploše. U ní jsem si oblíbil
zejména praktický systém C-Channel, pomáhající pomocí pevných ok zajistit náklad – praktická a důležitá věc –, ale i odolný plastový kryt celé korby. Ta unese až jednu tunu, přičemž Navara utáhne maximálních 3,5 tuny. Nissan slibuje spotřebu 6,3 l / 100 km, ale ta je zcela nereálná. Při běžném ježdění se dostanete na 8,5 l, v terénu i o 4 l víc. Při pohotovostní hmotnosti vozu minimálně dvě tuny to považuji za odpovídající čísla. Pokud budete řešit některé doplňky, doporučuji pevnou nástavbu Standard nebo Premium s výklopným sklem – vytvoří vám totiž nejpraktičtější zavazadlový prostor, jaký pick-up může mít.

Kolik stojí pořádný pick-up? Nissan nyní nabízí Navaru Visio s klimatizací navíc za 780 300 Kč (včetně
DPH, případně za 8996 Kč včetně daně za měsíc). Testovaná vrcholná verze Trek-1° vyjde na 1 175 500 Kč. To už je trochu rozdíl, ale pravdou je, že většinu luxusních prvků výbavy v praxi nevyužijete. Navara je
v rámci segmentu oceněna férově. A pokud budete chtít vlastní nástavbu, není problém za výhodných podmínek objednat pouze samotné šasi.

Navara při rozvoru 3150 mm vyniká minimální světlou výškou 224 mm. Dovede se probrodit vodou o hloubce až 600 mm, přední nájezdový úhel činí 32°, přejezdový 25° a sjezdový 22,2°. Využívá připojitelný pohon všech kol. Na silnici je využíván pouze pohon zadní nápravy, za jízdy v terénu se může připojit i pohon kol předních. K dispozici je uzávěrka zadního diferenciálu, asistent sjezdu kopce a rozjezdu do kopce či redukční převodovka pro jízdu drsným terénem. Elekronickou stabilizaci je možné kompletně vypnout (což například Hilux neumí). Nissan na nový vůz poskytuje tovární záruku buď pět let, nebo 160 000 km.

Plusy:

Komfort odpružení, motor, schopnosti

Minusy:

Komfort sedadel, tuhé řazení, aerodynamický hluk

Verdikt:

Nová Navara se povedla a verze s novou zadní nápravou těší komfortem odpružení bez ohledu na to, v jakém terénu se pohybujete. Interiér je pro mě trochu slabší částí, ale není to nic hrozného. Pochvalu zaslouží dvakrát přeplňovaný motor nabízející dostatečný výkon i točivý moment, stejně jako přehlednost karoserie a civilizované jízdní vlastnosti na silnici.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články