1 Prezidentské volby 2018

Zeman přiznal, kdo mu platí kampaň. Půl milionu dal i Hrdlička

, NOVÉ

Témata: , ,

Volební kampaň stála prezidenta Miloše Zemana na nepeněžitých bezúplatných plněních téměř 17 milionů korun. Zeman to uvedl na svém volebním webu. Většinu reklamy za něj zaplatila Strana práv občanů, spolek Přátelé Miloše Zemana nebo společnost Euro – Agency. Odkud čerpaly peníze tyto organizace, z uveřejněného výpisu nevyplývá. Přispěl i pražský podnikatel Tomáš Hrdlička. Údaje zveřejnili i další kandidáti, Jiří Drahoš finanční i nepeněžní příjmy vyčíslil na necelých 37 milionů.

Doposud prezident Zeman deklaroval, že žádnou kampaň nevede. Po Česku se ale objevilo velké množství billboardů a reklamních plakátů, znovuzvolení Zemana podporuje i reklama v novinách. Nyní na svém volebním webu uvedl seznam osob, které poskytly nepeněžitá bezúplatná plnění.

„Prezident Miloš Zeman tím, že bezúplatná plnění přiznal na svůj vrub, deklaruje, že jde o kampaň vedenou s jeho vědomím,“ uvedl pro Echo24 člen Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSPH) Jan Outlý. Také mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček uvedl, že volební reklama byla použita se Zemanovým vědomím.

Kromě strany SPO, spolku Přátelé Miloše Zemana a společnosti Euro – Agency se na Zemanově volebním webu objevilo i jméno pražského podnikatele Tomáše Hrdličky. Za tisk a výlep plakátů zaplatit 440 tisíc.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Mezi dárci nicméně chybí vydavatelství Olympia, jež velkoplošnými plakáty se Zemanovým portrétem upozorňovalo na knihu rozhovorů se současným prezidentem. Tu napsali novinář Radim Panenka a Zemanův mluvčí Ovčáček.

Podle úřadu je totiž tato reklama součástí volební kampaně. „Podle našeho názoru podoba té inzerce naplňuje znaky kampaně. Podle toho bude úřad konat. Zadavatelem billboardů bylo vydavatelství Olympia. Prezident Zeman toto neuvedl v bezúplatných plněních. Tím pádem vyvstává otázka, jestli nebyla vedena kampaň bez registrace, což je přestupek,“ dodal Outlý.

Povinnost uvést jména všech lidí či firem, od kterých na kampaň přišly peníze či od kterých dostali bezúplatné plnění, měli kandidáti do pondělní půlnoci. „Vypršel termín pro přiznání darů v prezidentské kampani. První pohled před analýzou: nepeněžní příspěvky v rozsahu dle zákona vykázalo včas 8 z 9 kandidátů, z toho 1 neúplně. Peněžité dary vykázali 4 kandidáti, 1 info uvádí na volebním účtu, 1 dary nepřijímá. 3 zákonný rozsah nesplnili,“ uvedl úřad na Twitteru.

Podle informací ze Zemanova volebního webu nejvíce stála velkoplošná venkovní reklama, a to asi 7,9 milionu korun. Stejně jako správu sociálních sítí, audiovizuální služby a grafické práce ji zadal spolek Přátelé Miloše Zemana. Předsedou jeho představenstva je Zemanův kancléř Vratislav Mynář.

Tisk a rozesílání letáků do schránek s „životním příběhem“ Zemana zadal Jaroslav Třešňák z Teplic, zaplatil za ně 3,2 milionu korun. Inzerci v denním tisku sponzorovala firma Euro – Agency, vložila do ní 1,8 milionu korun. Tisk a rozeslání letáků za další dva miliony korun zaplatila společnost EWAS. Strana práv občanů, kterou Zeman zakládal, která mu pomáhala sbírat podpisy pod kandidátskou petici a v jejímž sídle Zeman pořádá tiskové konference, vyúčtovala administrativní podporu a využití kanceláře, výrobu a instalaci reklamních plakátů na sloupy veřejného osvětlení nebo dobrovolnickou práci na celkem asi 1,2 milionu korun.

Na volební účet dostal Zeman asi 4,5 milionu korun, žádné náklady z účtu nezaplatil. Dva miliony obdržel od firmy DAKO-CZ. Ta patří do holdingu Czechoslovak Group zbrojaře Jaroslava Strnada. Další milion mu darovala firma Composite Components, za kterou stojí Petr Rusek, jenž mimo jiné působí jako předseda představenstva firmy Tatra Trucks patřící do Strnadova holdingu. Dalších 900 000 korun Zeman dostal od Jana Nekoly z Jíloviště. Muž se stejným bydlištěm stojí za agenturou NKL Žofín. Od P. M. Consulting Moravia s.r.o. obdržel 100 000 korun. Na účet mu také přišlo velké množství haléřových darů se vzkazy od odpůrců.

Další prezidentští kandidáti na svých webových stránkách vykázali jako takzvané bezúplatné plnění pomoc od spolupracovníků a dobrovolníků, náklady na jízdné nebo výrobu videí. Například Drahoš na webu přiznal finanční dary ve výši téměř 34 milionů korun. Nepeněžité plnění pak bylo za 1,9 milionu korun, největší část tvoří práce manažera kampaně Jakuba Kleindiensta za 650 000 korun, vedoucího kanceláře Petra Koláře za 450 000 korun nebo kinoreklama v CineStar za 330 000 korun.

Michal Horáček si náklady na kampaň platí sám, ke konci prosince je vyčíslil na 29,4 milionu korun. Nepeněžité plnění měla hodnotu asi 256 000. Mirek Topolánek vykázal dary za 9,4 milionu korun a bezúplatná plnění za dalších 1,3 milionu.

V úterý se koná briefing lékařského konzilia prezidenta Miloše Zemana pod vedením lékaře Martina Holcáta. Ve 12:00 vám z něj nabídneme živý přenos.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také: Vyžaduje jen přikyvovače, Ovčáčka by měl na hodinu vyhodit, kritizuje Rychetský Zemana

,

Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.