„Jako opilý strýček na svatbě.“ Šéf Ryanairu kritizuje aerolinky za to, že chtějí peníze od států

„Jako opilý strýček na svatbě.“ Šéf Ryanairu kritizuje aerolinky za to, že chtějí peníze od států
Svět

ZÁCHRANA AEROLINEK

Echo24

Jednou z osobností, která na sebe uprostřed koronavirové pandemie výrazně upozornila, je šéf irských nízkonákladových aerolinií Ryanair Michael O‘Leary. Devětapadesátiletý podnikatel se v posledních týdnech pouští do konkurenčních leteckých společností za to, že po svých státech žádají finanční pomoc. Schytaly to od něj britské aerolinky, ale také třeba německá Lufthansa. V České republice se vede podobná diskuze o skupině Smartwings.

Letecké společnosti se staly jedním ze symbolů ekonomických potíží vyvolaných šířením nákazy kororonavirem. Jejich letadla stála dlouhé týdny na zemi a třebaže se pomalu zase létat začíná, firmy utrpěly finanční ztráty. Mnohé se obrátily na své domovské země, řešením by mohly být bezúročné půjčky nebo vstup státu do jejich podnikání. Kupříkladu Lufthansa je v pokročilém jednání s německou vládou o podpoře v objemu devíti miliard eur (245 miliard korun).

O‘Leary na to má ale jiný názor. Na svou britskou konkurenci Virgin Atlantic vytáhl, že se snaží „oškubat“ daňové poplatníky, uvedla stanice Sky News. Moderátorům řekl, že majitel skupiny, miliardář Richard Branson, má víc než dost peněz na to, aby pokryl finanční potřeby své aerolinky.

Jeho kritice neušla ani Lufthansa. Německé aerolinie přirovnal k „závislákovi na cracku a kokainu“, který potřebuje další dávku. „Lufthansa luxuje státní podporu jako opilý strýček na konci svatby, který vysává všechny prázdné sklenice. Nemůžou si pomoct,“ citoval zase O‘Learyho server Deutsche Welle.

Smartwings

Česká vláda se v současnosti zabývá možnou pomocí aerolinkám Smartwings, která řeší problémy vzniklé koronavirovou krizi a téměř úplným přerušením leteckého provozu. Jednou z možností je i kapitálový vstup do firmy. Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček k tomu uvedl, že stát považuje firmu za natolik důležitou, že je potřeba její situaci řešit na různých úrovních. ožnou pomoc kritizují někteří opoziční politici, dále také například předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula. Podle nich Smartwings nejsou strategickou firmou. Problémy navíc společnost měla už před koronavirovou pandemií.

Firma už stihla ohlásit, že o vstup státu nemá zájem. Podle ombudsmana Smartwings Group Vojtěcha Lažanského by krach skupiny ohrozil až 60 tisíc pracovních míst a zlikvidoval letecké studijní obory v Česku.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Související články