BMW 118D: Zcela odlišná jednička

BMW 118D: Zcela odlišná jednička
Týdeník

Třetí generace kompaktního BMW řady 1 přijíždí se zcela novým konceptem – většina verzí totiž na rozdíl od předchůdců využívá pohon předních kol. A to se samozřejmě projevuje v mnoha oblastech.

Malé „jedničkové“ BMW ve světě prémiových kompaktů vždy symbolizovalo agilní, řidičsky přitažlivý vůz, navíc s elegantní, sportovně střiženou karoserií. Trochu znalejší řidiči si vážili zejména pohonu zadních kol, v této třídě sice trochu neobvyklého řešení, ale o to zábavnějšího. S novinkou, kterou BMW představilo minulý rok, se ale mnohé změnilo. Jednoduše řečeno se automobilka z Mnichova pokusila vyrobit svou verzi VW Golfu (nebo spíš Audi A3), protože nový model má motory umístěné vpředu napříč. A to mění hodně.

Na vnější design si může udělat názor každý sám. Každopádně mezigeneračně došlo k velké změně, zvenku patrné zejména „přifouknutou“ přední částí s mohutnou maskou chladiče ve tvaru ledvinek. K tomu jen připomeneme, že vždy hodně záleží na zvoleném paketu a výbavě, protože tyto prvky mohou vzhled změnit docela výrazně. V porovnání s předchůdcem je novinka s kódovým označením F40 o 5 mm kratší, o 34 mm širší a o 13 mm vyšší. I když je vůz celkově kratší, díky instalaci motoru vpředu napříč je interiér celkově prostornější, zvětšil se zejména prostor pro nohy cestujících vpředu i vzadu, ale i místo nad hlavou v zadní části vozu. Pětidvéřový hatchback navíc nabízí o 20 litrů větší zavazadlový prostor – základní hodnota činí 380 litrů, sklopením opěradel se dá získat dobře přístupných 1200 litrů.

Vnitřní prostor se mezigeneračně značně posunul – kromě nového designu palubní desky zaujme hlavně digitálním přístrojovým panelem, samozřejmě nechybí ani kontrolní displej, opět trčící z palubní desky. Už při prvním seznámení je znát vzdušnost a prostornost, zároveň chválíme dobrý posez i pohodlná sedadla (výbava Sportline). Oceňujeme také, že k nastavení teploty se stále používají tlačítka, vyzdvihujeme celkově intuitivní a rychlé ovládání všech palubních prvků. Samozřejmě nechybí celá paleta elektronických pomocníků, které jsou u BMW tradičně naladěny velmi citlivě a logicky a příliš neruší někoho, kdo se chce soustředit na jízdu.

Pod označením 118d se skrývá vznětový dvoulitr s výkonem 150 koní, který při hmotnosti 1480 kg stačí ke slušné dynamice (zrychlení na stovku za 8,4 s) a celkově má spíš kultivovaný chod. Navíc vyniká velmi příjemnou spotřebou, normálním způsobem se dá jezdit za 5 až 6 litrů nafty na 100 km. V případě testovaného vozu byl motor spojen s osmistupňovým automatem Steptronic, který řadí nerušivě a funguje průměrně. V režimu Comfort jsou celkové reakce trochu fádní, režim Sport vůz trochu přiostří, ale stále jde o verzi určenou pro pohodovou, úspornou jízdu, která zároveň sedí i nastavení podvozku a řízení. Rychlou, hbitou odezvu od řízení asi nikdo nečeká, lehká topornost a nezáživnost je přítomná zejména při svižnější jízdě.

Verze 118d zkrátka není řidičské auto, ale spíš úsporný hatchback bez větších ambicí. Ostatně pro ty, kteří stále touží po tom, aby se jejich BMW chovalo podle očekávání, jsou zde další verze – nejsilnější vznětová 120d nabízí nejen 190 koní, ale i pohon všech kol xDrive, samozřejmě přizpůsobený příčné zástavbě motoru. Vrcholem celé řady je pak aktuálně M135i xDrive, tedy nejsilnější benzinová verze vybavená čtyřválcem o výkonu 306 k.

Nové BMW řady 1 se proměnilo. Nejezdí jako zmíněné Audi A3, k tomu bude muset ještě dospět. Výhodou verze 118d je nejen slušný čtyřválec se zásobou točivého momentu (350 Nm), ale i jeho objem – verze 116d totiž využívá tříválec. Uvnitř je BMW řady 1 velmi prostorné, chytře vyřešené a použitými materiály a kvalitou dává jasně najevo, že to je prémiový vůz. Základní „jedničku“ koupíte od 651 300 Kč (tříválcová 118i), verze 118d stojí od 763 100 Kč. Kdyby byla o nějakých 100 000 Kč levnější, potom by svou pozici obhájila přesvědčivěji.

Plusy: prostorný interiér, komfort podvozku, úsporný motor.
Minusy: jízdní vlastnosti, pocit z řízení.