Malý a ještě na baterky. V čem exceluje a kde ztrácí MINI Cooper SE

Malý a ještě na baterky. V čem exceluje a kde ztrácí MINI Cooper SE
Auto

MINI vstupuje do světa plně elektrických modelů s novým Cooperem SE, nabízeným po boku plug-in hybridního Countrymana. Po týdnu víme, v čem exceluje a v čem ztrácí.

Cooper SE není prvním elektrickým pokusem značky, ale je prvním sériově vyráběným. Na domácím trhu se objevil na počátku letošního roku ve třídveřovém provedení, nabízeném v různých úrovních výbav. Pohon vozu zajišťuje elektromotor o výkonu 135 kW (184 k), jehož točivý moment je na přední kola přenášen pomocí jednostupňové převodovky.

Pod podlahou mezi předními sedadly a pod zadními sedadly jsou umístěny lithium-iontové články, rozdělené do 12 modulů. Tvoří akumulátor ve tvaru písmene T s celkovou kapacitou 28,9 kWh. V tomto bodě jen připomeneme, že i když elektrické MINI vychází z architektury BMW i3, jeho baterie je menší. Výrobce slibuje při spotřebě 13,2 až 15 kWh na 100 km dojezd (dle metodiky NEDC) od 235 až po 270 km.

Realita je ovšem jiná – v praxi jsme při horším počasí s teplotami kolem 8 stupňů ujeli maximálně 150 km a poté už MINI vyžadovalo nabíjení a mělo dojezd pouze 30 km. Na vině byla nízká teplota i nutnost výrazně topit, protože jinak se vůz hodně intenzivně zamlžoval. Připomínáme, že MINI vyhřívá interiér pokročilým tepelným čerpadlem, které zpracovává všechno přebytečné teplo. Ale i tak nám přišlo, že dojezd klesá rychleji než ujetá vzdálenost. Pak přišlo na řadu dobíjení, které se odehrává s použitím kabelu, přičemž samozřejmě je vhodnější využít rychlonabíječky (ty už se naštěstí objevily i v menších městech a většinou fungují). Sice je v takovém případě nutná manipulace s tlustým dobíjecím kabelem, ale MINI se dle možností nabije výrazně rychleji než z domácí zásuvky. I když baterie neomezují zavazadlový prostor – stále dosahuje slušných hodnot 211 až 731 litrů po sklopení opěradel zadních sedadel –, příslušenství k dobíjení ho omezuje a pod podlážku se jen stěží naskládá. Baterii lze při maximálním výkonu 11 kW nabít na 80 % za dvě a půl hodiny, dobití „do plna“ trvá o
hodinu déle.

MINI samozřejmě slibuje, že ani elektrický model nebude ochuzen o typický „motokárový“ pocit z řízení. Pravda je, že elektrické MINI startuje ze světel velmi efektivně, protože příval 270 Nm točivého momentu je okamžitý a do zatáček se přes neutrální řízení vrhá celkem ochotně, ovšem další nemilou skutečností je fakt, že váží zhruba o 150 kg víc než srovnatelný model se spalovacím motorem. Výsledných 1365 kg je zkrátka znát, a jízdní vlastnosti jsou tím pádem o něco horší než u běžných modelů. I tak ale elektrické MINI v tomto ohledu zůstává nad průměrem třídy.

Dynamika není špatná – zrychlení na stovku zabere slušných 7,3 s, ovšem maximální rychlost je omezena na 150 km/h. Při jízdě v běžných režimech je citelná rekuperace při uvolnění pedálu plynu, kdy vozidlo výrazně brzdí. Ve sportovním režimu je jízda plynulejší a příjemnější, ovšem jakmile je baterie prázdnější, může občas dojít k tomu, že vám vůz najednou sebere výkon. Při předjíždění do kopce nic příjemného... Samotný podvozek se chová docela příjemně a svým způsobem obratnost běžných MINI skutečně připomíná. Je jasné, že elektrické MINI je vhodné pouze pro někoho, kdo se provozu elektromobilu umí (a chce) přizpůsobit a jezdí víceméně ve městě. Dojezd není moc velký, a to hlavně v případě, když se odvážíte mimo město, a cena vysoká – MINI Cooper SE začíná na 882 700 Kč za verzi S, vyšší výbavy stojí klidně přes milion. Docela drahá hračka vzhledem k tomu, že na jedno nabití ujede sotva 200 km.

Elektrifikace se v automobilovém průmyslu bude rozvíjet, ovšem čistě elektrické vozy nejsou pro české podmínky zrovna ideální, protože vyžadují plánování a mají svá omezení. Pokud člověk žije ve velké aglomeraci – například v Bruselu a podobně –, pak dávají smysl, ale běžným uživatelům doporučujeme spíš hybridní modely, schopné případně jezdit i na benzin. Auto má být symbolem svobodného pohybu, a ten malé MINI i přes své další silné stránky nabídnout neumí.


Plusy:
Dynamika, slušné jízdní vlastnosti.

Minusy:
Kratší dojezd, nutnost plánování cest.