BMW Z4 30i: Hravý roadster
BMW Z4 30i
BMW představilo svou nejnovější představu o roadsteru. Zatím nabízí několik verzí, přičemž střední 30i s pohonem zadních kol se ukázala jako velmi příjemný a zábavný vůz. Vozy BMW Z, odkaz na slovo Zukunft, tedy budoucnost, mají docela dlouhou a pestrou historii. Vždycky šlo o roadstery, přičemž po Z1 se objevilo Z3, luxusní osmiválcové Z8 a poté tři generace BMW Z4. Ta poslední se na trh dostala až minulý rok a my ji vyzkoušeli ve verzi 30i.
Leckdo už ví, že označení motorizací BMW neodpovídá objemu motoru jako dřív. BMW (podobně jako třeba Audi nebo Mercedes) udělalo v označování trochu chaos. Zatímco verze 30i by dřív platila za třílitrový model, dnes má pod kapotou dvoulitr. V současné nabídce je dvoulitr ve verzích 20i (197 k) a 30i (258 k) a také řadový třílitr u verze M40i, nabízející výkon 340 k. Už teď si ale troufáme tvrdit, že se objeví i silnější verze. Každopádně ani verze 30i není vůbec k zahození – právě naopak. Motor TwinPower Turbo má výjimečnou chuť do otáček, téměř neustávající příval síly utne až omezovač, ale ve středních otáčkách je dynamicky víc než uspokojivý. Dokazuje to i hodnota zrychlení na stovku za 5,4 s a maximální rychlost 250 km/h. S motorem výborně pracuje citlivě reagující a rychlá převodovka – v tomto ohledu by se někteří z konkurentů skutečně mohli učit. Reakce na pobídku plynového pedálu je okamžitá, stejně jako chuť motoru vůz o hmotnosti 1,5 tuny zrychlit.
Když jezdíme s roadsterem, střecha musí dolů. U Z4 je to otázka několika málo vteřin, do vozu příliš nefouká a s nataženou střechou je tichý i ve vysokých rychlostech. Interiér je velmi vkusný a podle standardů BMW kvalitní i přehledný, trochu lepší tvar by zasloužila sedadla, zato pozice za volantem je bez komentáře, stejně jako ovládání všech systémů (zejména s pomocí neustále vychvalovaného systému iDrive). Zavazadlový prostor o objemu 281 litrů je dostatečný a nemáme k němu výtku. U interiéru by se jedna našla – středová konzole by měla mít roletku, a nikoli výklopná dvířka, protože se v ní skrývají držáky na nápoje, které podle našeho názoru při jízdě nikdo nevyužije.
Design novinky vzbuzuje dva druhy emocí – jedněm se moc líbí, druhým naopak. My bychom si možná odpustili všudypřítomné černé lišty a rámečky, které prostě s výraznou modrou barvou nefungují. Ostatně posuďte sami.
Z hlediska jízdních vlastností je překvapivý zejména dostatečný komfort podvozku (i při použití příplatkových 19palcových kol), vůz nikam neposkakuje a krásně žehlí nerovnosti. To je potěšující zpráva. Jízdní vlastnosti zpočátku působily trochu nevyváženě, ale bylo to dáno i tím, že testovaný vůz měl najeto pouze 900 km a trvalo další plnou nádrž, než si vše trochu sedlo a vysokovýkonné pneumatiky Michelin Pilot Super Sport se trochu ojely. Poté se vůz výrazně zklidnil a stal se přesnějším, čemuž pomáhá nejen výrazná ochota zatáčet, ale i jistota v přesném vedení vozu při změnách směru. Každým dalším kilometrem se s celkem lépe pracuje a neutrální chování přechází do
přetáčivosti jen v momentu, kdy řidič vyloženě chce – příjemný je zejména režim Sport+, který ještě přiostří reakce pohonu i tuhost vozu. Vyšší náklony v zatáčkách nevadí.
Nové Z4 upoutá pozornost všude, kde se ukáže. Je to dobře postavené, funkční a příjemné auto. Stačí trochu citu při volbě doplňků a bude vás těšit zábavným, dynamickým projevem i slušnou spotřebou. Umí jezdit za 7 l na 100 km, jinak spotřeba stoupá podle toho, jak moc využíváte potenciál motoru. Překvapivý je i fakt, že Z4 není zbytečně předražené. Základní verzi 20i pořídíte za 1 032 200 Kč i s daní, testovaná 30i začíná na 1 233 700 Kč. Příplatky jsou u prémiových značek nutností, ale pokud to s nimi nepřeženete, za 1,5 milionu máte krásný vůz (testovaný stál lehce přes 1,7 milionu). Poté, co jsme se sžili a vůz nás přestal mást chováním způsobeným zejména zcela novými, klouzavými pneumatikami, bylo Z4 rozhodně příjemným překvapením. Těšíme se na další verze!
Plusy:
Motor a převodovka, interiér, jízdní vlastnosti.
Minusy:
Zvláštní tvar sedadel, středová konzole s dvířky.