Hra na oliheň: děti dětem

ECHOPRIME

Hra na oliheň: děti dětem
Hlavní hrdiny Hry na oliheň Gun-hi (Lee Jung-jae, uprostřed) vyráží vstříc radostným vyhlídkám. Foto: Profimedia.cz
2
Týdeník

Ondřej Štindl

Vždycky jsem obdivoval zaujetí našich buditelských přírodovědců, kteří dbali o to, aby značně evokativní české jméno měly i ty živočišné druhy, na nichž hned tak nespočine pohled českého oka. Všichni ti rypouši sloní, outloňové váhaví, ptakopyskové podivní, ďasové mořští... Anebo olihně. Takové působivé slovo, asociující jakousi přilnavou slizkost těla hlavonožcova. Jako kdyby na mě sáhla oliheň. Brrr. Přicházíme na konec oslího můstku: je proto potěšitelné, že termín oliheň byl v posledních týdnech v tuzemských médiích a na sociálních sítích hustě užíván a tím i popularizován. Zasloužil se o to korejský seriál Hra na oliheň, který – jak jsme se mohli mnohokrát dočíst – se stal „globálním fenoménem“, vlastně i čímsi víc.

Nemálo autorů v seriálu vidí pronikavou, až filozofickou výpověď o současném světě a o kapitalistickém systému. O povaze dneška ale ve stejné a možná ještě vyšší míře vypovídá právě tato reflexe.

Pro ty, komu se podařilo s řečeným fenoménem minout: Seriál Hra na oliheň popisuje osudy skupiny hrdinů, kteří se z různých důvodů (přesněji, každý z nich potřebuje peníze, ale chtějí z nich platit různé věci) rozhodnou účastnit se hry, předváděné k potěše zvrhlého bohatého publika. Účastníci jsou převezeni na ostrov nedaleko korejských břehů, kde žijí pod dohledem anonymních ozbrojenců v růžových stejnokrojích a kamer. Jsou zavření ve společné cele, opouštějí ji, jen když je čeká další kolo hry ve výpravných kulisách – pokaždé jde o variantu dětských her, které se hrají snad všude. Tady ovšem je k pravidlům přidán „zlepšovák“: všichni, kdo během hry vypadnou, jsou promptně zastřeleni.

Na toho jediného, který ze stovek účastníků přežije, čeká obrovská hromada peněz. Hra je staví jednoho proti druhému, její organizátoři mezi účastníky záměrně zasévají nesvár, který krvavě propuká i v přestávkách mezi jednotlivými koly, snahy některých účastníků vytvořit nějaký solidárně jednající tým se v posledku nutně musejí rozbít o nemilosrdná pravidla. Zároveň se zachycením vývoje hry a osudů jejích účastníků – vybraný hrdina představuje jakýsi průřez korejskou společností a především jejími nižšími vrstvami – se odhaluje zákulisí hry, její pořadatelé i privilegované publikum.

Celý text Ondřeje Štindla si můžete přečíst na EchoPrime nebo v tištěném Týdeníku ECHO. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.