Armáda má „létající technické muzeum,“ kritizuje místopředseda vlády Hamáček
PROČ HASIČI LETĚLI SE SMARTWINGS
Ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD) jako jeden z důvodů, proč české záchranáře do Libanonu přepravoval stroj soukromé letecké společnosti Smartwings, zmínil špatný stav českého vojenského letectva. Na twitteru uvedl, že „máme místo armádního dopravního letectva létající technické muzeum“.
Kvůli využití letadel Smartwings podnikatele Jiřího Šimáněho a přítele premiéra Andreje Babiše čelí Hamáček kritice na sociálních sítích. Někteří jeho oponenti spojovali let s těmito aerolinkami s jejich dřívější neúspěšnou žádostí o mimořádnou vládní podporu kvůli epidemii koronaviru.
Další kritizovali Hamáčka za to, že shazuje schopnosti českého vojenského letectva. Armáda se na twitteru ohradila proti tvrzení, že nemá dostatečné přepravní kapacity.
@ArmadaTweetuje neobdržela od @vnitro žádný oficiální požadavek na přepravu. Každopádně přepravní schopnosti AČR jsou na vysoké úrovni. Zvlášť od našeho členství v programu SALIS v rámci @NATO
— Armáda ČR (@ArmadaTweetuje) August 6, 2020
Hamáček ve středu před odletem záchranného týmu do Libanonu uvedl, že zásadní pro poskytnutí účinné pomoci byla rychlost a že letadlům CASA by trval let příliš dlouho. Uvedl také, že do vládních airbusů by se nevešla technika záchranářů. Smartwings podle něj za vypravení letadla dostanou 1,5 milionu korun, až tři čtvrtiny částky podle něj může zpětně proplatit Evropská unie.
Armáda však tvrdí, že žádný oficiální písemný požadavek od hasičů ani z vnitra nepřišel.
„O speciál jsme standardním způsobem požádáni nebyli. Ze strany HZS proběhla pouze telefonická konzultace, žádný následný oficiální písemný požadavek se specifikací množství osob a materiálu nepřišel. Pokud by bylo třeba, letecký speciál A-319 nebo CASA by byl po vyžádání připraven k odletu v řádu hodin,“ uvedl na dotaz ČTK mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek.
½ Proč ČR využila letoun soukromé společnosti?
— Hasičský záchranný sbor ČR (@hasici_cr) August 6, 2020
HZS ČR požádal o přepravu USAR týmu standardní cestou AČR (hovor proběhl 5.8. v 0:35 ráno). Požadavek zněl na přepravu 36 osob, psů a materiálu. Do slíbené doby AČR žádnou leteckou techniku nenabídla.
Hasiči zase hájí využití letadla soukromých aerolinek Smartwings pro cestu záchranného týmu do Libanonu tím, že armáda nenabídla ve stanoveném čase žádnou techniku. A odkazují na telefonický hovor s představiteli armády v půl jedné ráno.
„HZS ČR požádal o přepravu USAR týmu standardní cestou Armádu ČR (hovor proběhl 5. srpna v 0:35 ráno). Požadavek zněl na přepravu 36 osob, psů a materiálu. Do slíbené doby Armáda ČR žádnou leteckou techniku nenabídla. HZS ČR proto využil nasmlouvané kapacity soukromého dopravce,“ uvedli hasiči na twitteru.
Zároveň upozornili na to, že využití soukromého letadla k dopravě záchranného týmu je standardní postup. „Podmínkou mezinárodní certifikace vyhledávacích týmů je mimo jiné i splnění velmi striktních časových limitů,“ uvedli hasiči.
Hamáček nadto označil armádní dopravní letectvo za „létající technické muzeum”. Proč tomu tak je, vicepremiér ví, nicméně „není ministrem obrany”. Tím je Lubomír Metnar (za ANO), s jehož hnutím je ČSSD ve vládě od roku 2014.
Kontrola veřejnosti je super. Možná by bylo dobré se v rámci té kontroly zaměřit na to, proč máme místo armádního dopravního letectva létající technické muzeum.
— Jan Hamáček (@jhamacek) August 6, 2020
Jan Hamáček následně odpoledne uvedl, že český stát rád využije armádní nabídku pro cestu zpět. „Abych tu dnešní debatu ukončil, budeme velmi rádi, když armáda zajistí přepravu USAR týmu hasičů po skončení jeho nasazení zpět do ČR. Předem děkujeme,“ uvedl odpoledne.