Digitální kominterna: dominují agresivní idioti, normální lidi se stáhnou

HON NA LIDI, NIC NOVÉHO V DĚJINÁCH

Digitální kominterna: dominují agresivní idioti, normální lidi se stáhnou
Za okamžik, který ukázal dvojznačnou sílu sociálních sítí, se často považuje rok 2011. Tehdy Facebook zavedl možnost veřejně „lajkovat“ příspěvky a Twitter možnost je „retweetovat“ čili sdílet. Foto: Shutterstock
2
Týdeník

Martin Weiss

Jeden z inteligentnějších článků, které si v současnosti můžete přečíst o všudypřítomném tématu sociálních sítí, dezinformací, společenské polarizaci a věcech souvisejících, napsal minulý měsíc psycholog Jonathan Haidt. Lze jej doporučit každému, kdo ještě věří, že problém sociálních sítí se vyřeší, jen co se naučíme z nich odstraňovat závadný obsah a závadné lidi. Článek má název Proč bylo posledních deset let amerického života výjimečně pitomých.

Za okamžik, který ukázal dvojznačnou sílu sociálních sítí, se často považuje rok 2011, rok arabského jara a hnutí Occupy. Haidt upozorňuje na to, co se stalo v roce 2009. Tehdy Facebook zavedl možnost veřejně „lajkovat“ příspěvky a Twitter možnost je „retweetovat“ čili sdílet. Oba prvky od sebe platformy navzájem okopírovaly a jsou pro ně zásadní. Tady začíná „virálnost“, jak ji známe.

Ta přinesla mnoho zajímavého, co se týče demokratizace veřejné diskuse. Ale taky vzestup moci lidí, kteří jsou v této sociální hře nadobyčej úspěšní. „Tato nová hra povzbuzovala nepoctivost a dynamiku davu,“ píše Haidt. „Uživatelé byli vedeni nejen svými skutečnými preferencemi, ale taky minulou zkušeností odměny a trestu a schopností předvídat, jak budou ostatní reagovat na každou novou akci. Jeden z inženýrů v Twitteru, který pracoval na funkci retweet, později přiznal, že svého příspěvku lituje. Twitter se kvůli tomu stal ošklivějším místem. Když sledoval, jak se s použitím tohoto nástroje formují twitterové davy, pomyslel si: ,Jako bychom dali čtyřletému dítěti nabitou zbraň.‘“

Tady nastupuje mechanismus honů na lidi, který samozřejmě není nic nového v dějinách, jen jsou sociální sítě k němu dokonale uzpůsobeny. Ta narůstající pitomost je mimo jiné zesílena tím, že, jak Haidt dokládá s odkazem na několik studií, na sociálních sítích se chová jako agresivní idioti jen malé množství lidí. Ale ti postupně začnou konverzaci dominovat, protože odpudí všechny normální lidi, kteří na to nemají žaludek a stáhnou se.

Celý text Martina Weisse si můžete přečíst již nyní na ECHOPRIME nebo v tištěném vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.