1 trolejbus v Praze

Metro nebo rychlodráha na letiště? Praha zatím postaví pouze troleje

NOVÉ

Témata: , ,

Desítky let se v Praze diskutuje o důstojném spojení s letištěm. Zatímco se politici neustálo přou, zda do Ruzyně zavést metro či rychlodráhu, musí cestující nadále využívat přeplněné autobusy. Přestože nové vedení města a SŽDC tvrdí, že moderní železnice na letiště Václava Havla povede v roce 2028, není ani tento termín stoprocentně jistý. Proto se Praha rozhodla zavést od roku 2023 alespoň trolejbusy.

Namísto současných autobusů 119 se cestující od roku 2023 svezou na letiště velkokapacitními trolejbusy. Chystaná moderní železnice s odbočkou na letiště je investicí Správy železniční dopravní cesty a bude dokončená nejdříve v roce 2028.

„Prioritou je pro nás stále rychlodráha na letiště, která je investicí Správy železniční dopravní cesty a intenzivně na ní spolupracujeme. Kvůli velikosti stavby je to ale řešení nejdřív pro rok 2028. My jsme se rozhodli ulehčit cestujícím co nejdřív. Proto trasu linky 119 zelektrifikujeme a pořídíme dvacet velkokapacitních tříčlánkových bateriových trolejbusů. Budou mít na délku 25 metrů, čímž se výrazně zlepší komfort cestujících, ulehčíme dopravě tím, že nebudeme přidávat další autobusové spoje, a zároveň snížíme výfukové emise na nulu,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

Podporu má Scheinherr i u svého předchůdce Petra Dolínka (ČSSD). Obává se však, že železniční spojení s letištěm v roce 2028 nebude. „Jakákoliv ekologická velkokapacitní doprava v oblasti Veleslavína a letiště je vítaná. Především Veleslavín je přetížený a to má velmi negativní dopady pro místní obyvatele. Rychlodráze velmi fandím, ale obávám se, že tento termín se nestihne,“ uvedl Dolínek pro Echo24.

Naopak opozice je skeptická. „Drahé řešení. V době eko-hysterie ,chceme-li elektrifikovat, pak bychom měli začít od nejvíce emisemi zatíženým centrem, zde jistě naleznou elektrobusy či trolejbusy uplatnění. DP bude na jaře příštího roku testovat vodíkový autobus, který pokud vyhoví je jistě lepším řešením (možnost okamžitého nasazení), než budovat trolejovou a dobíjející infrastrukturu. V této chvíly se jedná pouze o projekt s tím, že náměstek Scheinherr tvrdí, že autobusy prý budou financovány až 80% z fondů,“ uvedl pro Echo24 Patrik Nacher (za ANO).

Přestože Scheinherr mluví o rychlodráze, sám v minulosti přiznával, že o rychlodráhu vyloženě nepůjde, což potvrzuje i SŽDC. Z železnice za téměř 40 miliard korun je nyní rozpracovaná pouze část na Negrelliho viaduktu, další úseky se začnou stavět za dva roky. Cesta z centra Prahy na Letiště Václava Havla v Ruzyni by měla po připravované železniční trati trvat 25 minut, spojení z Prahy do Kladna pak půl hodiny. Modernizace trati mezi Prahou a Kladnem s odbočkou na letiště by měla být dokončena v roce 2028.

Opozice si však nemyslí, že bude za devět let hotovo. „Věřím, že bude postavena, jistě ne však do roku 2028. Již nyní je investorem předpokládané dokončení realizace dílčí stavby Praha Výstaviště – Praha Veleslavín plánováno na rok 2029. Připočteme-li očekávané průtahy ve schvalovacích procesech, standardní průtahy způsobené při samotné výstavbě jeví se rok 2030 velmi optimistickým. My budeme samozřejmě dělat vše pro to, aby stavba byla realizována v co nejkratší možné době,“ uvedl pro Echo24 Václav Bílek (ANO), člen dopravního výboru.

Elektrifikace linky 119 má podle města využívat synergií v rámci tramvajové napájecí sítě a počítá s provozem většiny vybudované infrastruktury a bateriových tříčlánkových trolejbusů i po zprovoznění železničního napojení na letiště. Vybudovaná infrastruktura bude využita pro prodloužení tramvajové tratě z Divoké Šárky na Dědinu a trolejbusy Praha vyšle na nové elektrifikované linky, například na přetěžovanou linku 112. „Myslíme i na dobu, kdy se na letiště bude moci jezdit vlakem. Vybudovaná infrastruktura i trolejbusy totiž snadno najdou využití jinde,” doplnil náměstek Scheinherr.

Na lince 119 je dnes zajištěn intenzivní provoz autobusů v intervalu 3-5 minut, přičemž celkový počet spojů v jednom směru je až 250. I navzdory nabízenému intervalu dochází k nárazovému přetěžování a zkrácení intervalu by bylo s ohledem na provoz v oblasti Prahy 6 a ekonomiku neefektivní.

Čtěte také: Na letiště za pár desítek minut? Moderní železnice má stále jasnější obrysy


Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.