HR trendy roku 2018: Motivovanost zaměstnanců je strategickou prioritu HR

HR trendy roku 2018: Motivovanost zaměstnanců je strategickou prioritu HR
INZERCE

MARKETING V HR

komerční sdělení

Nezaměstnanost klesá, boj o pracovní sílu se stupňuje, fluktuace zaměstnanců v Česku roste a jejich motivovanost je stále nižší než ve zbytku světa. Jak se mění trendy v HR v době, kdy klasický HR marketing přestává stačit? Na tuto otázku hledal odpověď první HR večer pod taktovkou VímVíc, jehož hostem byla Zuzana Al Tajjarová, HR Cunsultant firmy Aon.

Nezaměstnanost v Česku dosahuje rekordně nízkých hodnot (3,5 % v březnu 2018). Spolu s tím roste konkurence v boji o talenty, klesá loajalita zaměstnanců a v oblasti HR se objevují nové výzvy. Podle průzkumu Trendy v HR společnosti Aon roste také celková míra fluktuace zaměstnanců, a to především díky fluktuaci dobrovolné. Ta se od roku 2014 zvýšila ze 7 % na 11,2 % v roce 2017. Oproti tomu nedobrovolná fluktuace – tedy ta, způsobená propouštěním ze strany zaměstnavatele – klesla ve stejném období z 5,1 % na 4 %.

„Největší hrozbou pro současné HR zůstává samozřejmě nedostatek pracovní síly, do top desítky rizik se ale dostala i neschopnost přilákat a také udržet talenty,“ říká Zuzana Al Tajjarová, HR Consultant společnosti Aon, která provádí renomovanou studii Aon Best Employers a disponuje množstvím názorů zaměstnanců, cennými zkušenostmi a best practices z trhu. „Zaměstnanecké průzkumy sice využívá 84 % tuzemských firem, většina z nich ovšem provádí sběr dat pouze jednou za jeden či dva roky. Pouze 6 % firem v Česku to dělá častěji a může tak dynamicky reagovat na případné změny,“ dodává Zuzana Al Tajjarová.

Motivovanost zaměstnanců se odráží i v hodnocení zaměstnavatele

Motivovanost zaměstnanců by zaměstnavatelé neměli podceňovat také proto, že jedním z jejich efektů je i častější výskyt pozitivních zmínek o firmě. Recenze zaměstnavatelů přímo „z pera“ zaměstnanců totiž v současnosti hrají čím dál větší roli při rozhodování uchazečů o práci.

„Jinak může vypadat to, co o sobě říká firma sama, a jinak pak to, co o ní říkají její stávající a minulí zaměstnanci nebo ti, kteří se v ní v minulosti o zaměstnání ucházeli. Tyto recenze mají svou hodnotu jak pro uchazeče o práci, tak pro samotné zaměstnavatele, kteří na jejich základě mohou vylepšit své procesy i image. Na portálu VímVíc máme v současnosti přes 9 000 hodnocení zaměstnavatelů týkajících se 2 500 firem,“ říká Jan Pospíšil, Project Manager VímVíc.

„Zatím nejlépe hodnocenou firmou na VímVíc je obchodní řetězec Lidl, který má v průměru 4,5 hvězdiček z 5 možných. Zajímavé je, že pouze čtvrtina všech hodnocení se týká platových podmínek, a to navzdory masivní kampani řetězce komunikující výši odměn. Výrazně častěji jsou hodnoceny například komunikace a zájem vedoucích pracovníků o zaměstnance,“ dodává Jan Pospíšil.

Související články