GALERIE: Jezdili jste čabajkou? Ikonické autobusy Ikarus skončily
LOUČENÍ S AUTOBUSY
Po více než 50 letech provozu ukončily v Budapešti službu ikonické autobusy Ikarus. Několik posledních hlasitých vozidel absolvovalo rozlučkovou jízdu po maďarském hlavním městě, aby se cestující mohli rozloučit s potrhanými sedadly z umělé kůže a zvukem děrovačky jízdenek, napsal server Euronews. Tyto autobusy jezdily v minulosti i v českých městech. Pro jejich protáhlý tvar a maďarský původ se jim přezdívalo "čabajka".
Náměstí Kálmána Szélla v maďarské metropoli zaplnili fotografové, aby naposledy zachytili nejtypičtější kousky východoevropské dopravní historie, píše zpravodajský web.
Ikarusy řady 200 zahájily provoz v roce 1967. V některých letech sjelo z výrobních linek na 13.000 těchto vozidel, čímž se Ikarus stal ve své době čtvrtým největším výrobcem autobusů na světě, píše Euronews. Bylo je tak podle serveru možné vidět od Spojených států až po Kazachstán.
Kloubové Ikarusy 280 od 70. let minulého století spoluvytvářely také podobu československých měst. Na území bývalého společného státu sloužily na více než osmi desítkách míst, v prvních letech tisíciletí však jejich řady výrazně prořídly a nahradily je autobusy Karosa a vozy dalších výrobců.
Autobusy vyráběla továrna Ikarus na předměstí Budapešti, která se ale v 90. letech podobně jako řada dalších průmyslových podniků v bývalých socialistických zemích potýkala s rozpadem tradičních trhů. Firma v roce 1999 skončila pod křídly koncernu Irisbus (podobně jako česká Karosa), výroba autobusů v Budapešti nakonec skončila.