„Vlaky stojí od Rumunska po Děčín.“ Podemletá trať u Děčína ochromila tranzit zboží do Německa

OHROŽENÝ TOK ZBOŽÍ

„Vlaky stojí od Rumunska po Děčín.“ Podemletá trať u Děčína ochromila tranzit zboží do Německa
Podemletá trať na Ďečínsku. Jezdit zde zatím mohou jen osobní vlaky, nákladní zde kvůli své hmotnosti zatím projet nemohou, čeká se na opravu dotčeného úseku. Foto: České dráhy
Domov

Echo24

Přívalové deště z minulého víkendu výrazně poškodily hlavní železniční trať, po které jezdí jak osobní, tak nákladní vlaky přes Českou republiku směrem do Německa, konkrétně na Drážďany, Berlín a přístav v Hamburku. Zatímco osobní vlaky už místem po drobné opravě projet mohou, pro těžké nákladní vlaky bude podle Správy železnic (SŽ) kvůli jejich hmotnosti tato dopravní tepna mimo provoz minimálně do 28. července. Po odklonových trasách se daří přesměrovávat zatím pouze minimum vlaků, ochromení nákladní dopravy přes Českou republiku tak může znamenat významné výpadky v dodávkách zboží.

Voda poškodila trať z Děčína do Německa u Dolního Žlebu. V neděli se tam železničářům podařilo zprůjezdnit jednu kolej a později zde mohly jezdit osobní vlaky. K obnovení dvoukolejného provozu mezi Děčínem a Bad Schandau bude muset SŽ v následujících dnech opravit podemletý pilíř mostu, což by mělo být podle SŽ hotovo až 28. července.

To představuje velké komplikace pro železniční dopravce, kterým stojí vlaky. „Vlaky stojí od Rumunska po Děčín, je to vskutku obrovský problém,“ uvedl na Twitteru výkonný ředitel Sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz Oldřich Sládek.

Jak uvedl mluvčí SŽ Dušan Gavenda, na úseku bude nutno provést opravu stavební firmou, která by měla trvat do 28. července. „My jsme v momentě, kdy to opadnutí vody dovolilo, rozsah poškození pilíře detailně prozkoumali a se stavební firmou jsme od pondělí blíže určovali, jakým způsobem bude to místo muset být opraveno a jaký bude časový harmonogram. Původně to vypadalo, že to bude možné realizovat během dvou týdnů, nyní máme upřesněno, že to bude trvat do středy 28. července,“ řekl Gavenda deníku Echo24.

„Samozřejmě se budeme v rámci možností snažit tu dobu zkrátit na minimum, protože i v našem zájmu je, aby se ta doprava v místě obnovila co nejdříve,“ dodal Gavenda s tím, že oprava v daném místě je komplikovaná. Velká voda zde totiž poničila i silniční infrastrukturu a stavební firma zde má problémy s logistikou.

Některé spoje se podařilo odklonit například přes Cheb, odkud míří dále do Bavorska. „Tam to trochu omezují výluky na německé straně a také to, že v úseku u hranic ta trať není elektrifikovaná,“ řekl k situaci mluvčí SŽ.

„Dnes (v pondělí – pozn. red.) ráno jsme přes pohraniční přechodovou stanici Cheb odvezli první odklonový vlak – prázdnou soupravu pro nakládku pohonných hmot v Hamburku. Kromě Chebu jednáme s našimi partnery o využití dalších odklonových tras přes Vojtanov nebo Horní Dvořiště,“ uvedl na svém Twitteru dopravce ČD Cargo.

Jedná se o kritickou situaci v přepravě zboží. Česko je totiž tranzitní zemí pro spoje z jiných států, vlaky přes tuzemsko často míří právě k moři do hamburského přístavu. Dopravcům se tak kupí desítky spojů, které musely být zastaveny. Kvůli nízkým kapacitám na jiných tratích směrem do Německa se objížďky daří zatím ve velmi nízké míře.