1 Chyba ČD?

České dráhy se ohradily vůči informaci, že prezidentovi zapomněly přistavit vagón

, , NOVÉ

Témata: , , ,

Rakouský prezident Alexander Van der Bellen se v neděli na světový klimatický summit do polských Katovic nevydal ani letadlem, ani autem, nýbrž vlakem Českých drah (ČD). Rakouské noviny Kleine Zeitung přinesly informaci, že si prezidentská delegace objednala vlastní vagón, jenže ten ČD zapomněly přivézt a zařadit. Prezident se tak podle listu musel se svým týmem a novináři tísnit v půlce jednoho vagónu 2. třídy. České dráhy však informaci rakouských novin popřely.

„Informace na serveru Kleinezeitung je lživá a České dráhy se ostře ohrazují proti takové nepravdivé informaci,“ uvedl pro Echo24 Petr Šťáhlavský za České dráhy.

Ještě před odjezdem zveřejnil rakouský prezident ze strany Zelených video na svém Twitteru, kde popisuje, proč zvolil jako dopravní prostředek na klimatický summit právě vlak. V pozadí za ním se na vídeňském nádraží nachází právě vlak ČD, konkrétně vozy 2. třídy. „Jsme nyní na hlavním nádraží ve Vídni. Pojedu vlakem na klimatický summit do Katovic. Tím ušetříme 3,3 tun CO2 (oxidu uhličitého) oproti alternativě, kdybychom jeli autem,“ řekl prezident Van der Bellen na úvod svého příspěvku.

Jak ale napsal server Kleinezeitung, České dráhy zcela opomněly zařadit do vlaku směr Katovice objednaný vagón 1. třídy pro celou prezidentskou delegaci. Na následných fotografiích je tak vidět, jak hlava státu nastupuje do vagónu, který má údajně jen 2. třídu.

Server Kleinzeitung však poznamenává, že údajnou chybu Českých drah Alexander Van Bellen přešel pouze úsměvem a delegace vyrazila včas směrem do Katovic. Rozhovory s médii následně poskytoval prezident v jídelním vagónu.

Podle českého národního dopravce je však zpráva nesmysl. „Linka Vídeň – Katovice – Varšava je provozována v kooperaci společností PKP InterCity, ČD a ÖBB. Každá ze společností zajišťuje provoz na území svého státu. Společnost PKP InterCity pak poskytuje pro tyto spoje své soupravy v celé trase Varšava – Vídeň a zpět. ÖBB zajišťuje odjezd vlaků z Vídně a jejich provoz v Rakousku. Pravděpodobně tak byla přeprava prezidenta objednána u ÖBB, rozhodně však nebyla poptávaná u ČD,“ uvedl Šťáhlavský pro Echo24.

„České dráhy zajišťují pouze některé posilové vozy v úseku Bohumín –  Vídeň. Do Polska tyto vlaky ani vozy standardně neprovozujeme. V tomto případě jsme však udělali výjimku. Místo chybějících vozů totiž delegace rakouského prezidenta Van den Bellena využila jako náhradu naše vagóny. Ty jsme mimořádně nenechali odpojit od vlaku na česko-polské hranici, ale pokračovaly s delegací dále do Polska do cílové stanice. České dráhy tak naopak poskytly náhradní řešení za chybějící vagón jiné společnosti,“ dodal Šťáhlavský. 

Jednání v Katovicích je považováno za důležitý test ochoty zemí podpořit jejich ušlechtilé, ale vzdálené cíle konkrétními opatřeními, přičemž proti některým z nich se již zvedla vlna protestů. Hlavním bodem programu je tzv. pařížská příručka, která určí, jak budou vlády dokládat výši emisí skleníkových plynů a snahy o jejich snížení. Mělo by se také jednat o zvyšování národních emisních cílů zemí po roce 2020 a finanční podpoře pro chudé země.

Ministři a někteří nejvyšší představitelé zemí se připojili k účastníkům konference až v pondělí. Českou delegaci vede na COP24 ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO). Zúčastní se také další zástupci ministerstev životního prostředí, financí, zemědělství, průmyslu a zahraničních věcí.

Čtěte také: Ministr Kněžínek (ANO) se zastal Babiše. Svěřenský fond jako záruka nestrannosti prý stačí

, ,

Vážení čtenáři,
internetový deník Echo24 se rozhodl změnit podobu čtenářských diskuzí pod texty, které na našich stránkách publikujeme. Diskuzí se nově mohou účastnit pouze ti čtenáři, kteří jsou přihlášení a kteří mají zaplacený nějaký typ předplatného. To si můžete pořídit již od 149 korun měsíčně zde.

K tomuto kroku jsme se rozhodli kvůli neúměrně velkému počtu diskutujících, kteří nerespektovali pravidla slušné diskuze, napadali ostatní diskutéry a podobně. Navíc používali i různé anonymizéry, které jim umožňovaly se do diskuze vrátit i poté, co jim redakce jejich účet zablokovala.

Kvůli malému počtu členů redakce nebylo v našich silách neustále procházet všechny diskuze a mazat urážlivé či jinak nevhodné příspěvky. Slušní diskutující jsou nadále na našich stránkách vítáni.