Toyota Camry: Synonymum sedanu
Toyota Camry
Tradiční tříprostorová karoserie možná ustoupila podivným SUV a crossoverům, ale pro mnohé je stále nenahraditelná. Hledáte ideální sedan? Tak jste ho našli.
Toyota Camry je velmi známé slovní spojení, za nímž se skrývá celkem osm generací sedanu s pohonem předních kol, který japonská automobilka začala vyrábět už v roce 1982. Současná, osmá generace se konečně dostala zpátky do Evropy a hned má velké ambice. Tak jsme se jí podívali na zoubek.
Pokud si z letiště v New Yorku objednáte vůz službou Lyft nebo Uber, je téměř jisté, že pro vás přijede buď Honda Accord, nebo Toyota Camry. Camry (většinou v černé barvě) je typickým autem, kterým vás budou v americké metropoli přepravovat. A nejen tam…
Proč je Camry tak oblíbená? Ve zkratce: je dostupná, prostorná a jezdí komfortně a hospodárně. A navíc, Toyota hodně výrazně změnila přístup, takže aktuální modelová řada vyniká odvážným designem, který rozhodně nelze nazvat nudným (jak tomu u Toyot třeba před patnácti lety rozhodně bylo).
Otevřete dveře sedanu střední třídy a nestačíte se divit. Zejména vpředu najdete velmi kvalitně zpracovaný interiér, pohodlná sedadla s dobrými možnostmi nastavení, rychlé ovládání všech funkcí, samozřejmě s některými japonskými trochu nelogickými specialitami složitějšího menu, a příjemnou pozici za volantem. Podobně dobré je to i vzadu. Toyotě Camry může z hlediska vnitřního prostoru konkurovat tak možná Škoda Superb. Místo na nohy netřeba řešit, dostatek je ho i v oblasti hlavy.
Pak je tu prostor třetí: zavazadlový. S objemem 525 litrů a možností sklopných opěradel zadních sedadel pojme mnohem víc, než byste čekali – využili jsme ho naplno a nestačili jsme se divit. Jen si musíte zvyknout, že otevírací tlačítko není uprostřed, ale na kraji…
Camry se u nás prodává s jednou karoserií (zmíněný čtyřdveřový sedan) a jedním druhem pohonu, samozřejmě hybridním. Turba ani naftu nečekejte. Jednoduše řečeno, vůz ani víc možností než hybrid nepotřebuje, protože použitý systém funguje zcela přirozeně a hladce. Hybridní systém 4. generace se skládá z 2,5litrového čtyřválce pracujícího v Atkinsonově cyklu, který za cenu o něco nižšího výkonu nabízí výrazně lepší účinnost (a nižší spotřebu) při nižší a střední zátěži. Princip motoru se ideálně hodí pro použití v kombinaci s elektromotorem, který dohání nižší výkon spalovacího motoru. U Toyoty je točivý moment systému převáděn na přední nápravu pomocí bezestupňové převodovky e-CVT. Součástí hybridního ústrojí jsou také vzadu umístěné baterie, které se díky elektromotoru a startéru/generátoru neustále dobíjejí, či naopak posílají energii do systému, když je vůz poháněn čistě na elektřinu (což Camry dělá zcela nerušivě dost často). Toky energií lze sledovat na displeji.
Celkový výkon 218 k dostačuje Camry k důstojnému zrychlování (0–100 km/h zabere 8,3 s) a celková využitelnost a hladkost systému zajišťuje příjemně rychlé rozjezdy bez váhání, dostatek síly ve středních a vyšších rychlostech a navíc skvělou spotřebu: Camry jezdí v klidu za 4,6 litru na 100 km ve městě, při dálničním přesunu či na okreskách pak nečekejte víc než 5,5 litru na 100 km. A to jsou skvělé hodnoty vzhledem k sebejistým jízdním vlastnostem a pohodlnému podvozku, který snadno žehlí všechny nerovnosti.
Jelikož už dávno nevěříme pohádce o elektromobilech, která je hlavně hloupou propagandou bez reálného ekologického základu, jednou z cest do budoucnosti jsou právě nerušivě fungující hybridní systémy, využívající kombinaci benzinového a elektrického motoru. A stručně řečeno, Toyota je v tomto odvětví nejdál a při jízdě s Camry je to velmi dobře znát.
Camry je nabízena s jednoduchými a přehlednými výbavami. Začíná na 920 000 Kč, přičemž vrcholná výbava Executive stojí 1 050 000 Kč. A ta už obsahuje vše, co ke komfortnímu stylovému cestování s nízkými náklady potřebujete. Zkrátka a dobře, na trhu je skvělé auto pro fleety, taxi služby, ale i rodiny toužící po stylovém, spolehlivém, hospodárném a funkčním celku za férovou cenu.
Plusy:
Hybridní systém, spotřeba, interiér, prostor.
Minusy:
Některé funkce infotainmentu, neustálé pípání.