Sázíme hlavně na individualizaci, říkají zástupci výrobců malých vozů

SPECIÁL AUTO / SALON

Sázíme hlavně na individualizaci, říkají zástupci výrobců malých vozů 6
Auto

Jan Blažek

Automobilové značky Cupra, DS a Mini sice zásadně nepromlouvají do českých prodejních statistik, to ale neznamená, že nemohou být úspěšné. Jejich vedení vyžaduje odlišný přístup, jejich strategie se zásadně liší od masových značek a i jejich zákazníci jsou jiní. O tom, jak se žije malým značkám na českém trhu, jsme diskutovali s Alešem Novákem, vedoucím divize Seat & Cupra společnosti Porsche Česká republika, Martinou Bedrnovou, ředitelkou značky DS, a Petrem Zimou, Head of MINI v rámci BMW Group Česká republika.

Jak aktuální situace v automobilovém sektoru dopadá na malé značky? Jsou na tom lépe než velké, nebo naopak stojí stranou zájmu svých mateřských koncernů?

Bedrnová: Značce DS se vzhledem k situaci daří dobře. Je sice malá, ale v rámci koncernu Stellantis je DS upřednostňováno, protože patří mezi prémiové značky a francouzská centrála se nám i proto snaží zajistit dostatečnou výrobu. Oproti masovým značkám si vlastně nemohu stěžovat, my totiž dokonce rosteme.

Novák: Cupra bude letos slavit čtvrté výročí založení samostatné značky, ale teprve loňský rok byl prvním celistvým, protože předtím jsme hodně sdíleli se Seatem – neměli jsme tolik modelů, řešila se prodejní síť i komunikace. Nyní už je oddělení Seatu a Cupry výraznější a v rámci České republiky máme ambici rychle růst. Samozřejmě jako všichni narážíme na problémy spojené s covidem, čipy a teď i s válkou, ale i v rámci koncernu VW je Cupra velmi populární, takže co se týká výroby i kvót, daří se vyrábět auta dostatečně a věřím, že v průběhu roku přes všechny problémy dosáhneme lepšího výsledku.

Zima: I v našem koncernu je samozřejmě situace komplikovaná – nejdřív nám chyběly čipy, teď zas kabelové svazky kvůli válce. Máme sice o něco delší dodací lhůty, ale i přesto jsme schopni růst a za první kvartál dodáme víc aut než loni.

Jaký je ideální recept pro úspěšnou malou značku?

Zima: V prémiovém segmentu je to v našem případě hodně o individualizaci a na českém trhu vidím dva směry. Jednak umožňujeme si každé Mini navrhnout podle sebe, a pak je tu druhý směr, který se jmenuje John Cooper Works. V Česku je extrémně populární a je to druhá nejprodávanější motorizace určená pro ryzí petrolheady. Samozřejmě nabízíme i elektrické Mini, které je v oblasti elektromobilů vůdčí značkou celého koncernu. Od roku 2030 pak bude Mini výhradně elektrickou značkou a lze to brát i tak, že nás BMW považuje za průkopníky a některé věci si na nás testuje. Tím, že jsme značkou primárně do města, máme v tomto ohledu spoustu výhod.

Celý Salon speciál si můžete přečíst na ECHOPRIME nebo v tištěném vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.