Jak jsou na tom mosty v Praze? Chátrá Železniční i Libeňský

Stav pražských mostů

Jak jsou na tom mosty v Praze? Chátrá Železniční i LibeňskýNOVÉ
Pražský železniční most Foto:

Foto: Shutterstock

1
Domov
  • red, jh
Sdílet:

Sobotní zřícení Trojské lávky vyvolalo otázku, v jakém stavu jsou další pražské mosty. Zpráva, kterou vloni vypracovala Technická správa komunikací (TSK) hlavního města, uvádí, že jako špatný technici vyhodnotili stav více jak stovky mostů a lávek v Praze. Lávka v Tróji si tehdy za rez a oslabení přepínacích lan odnesla ohodnocení „ve špatném stavu“.

Analýza TSK probíhala od února do dubna 2016. Praha si od ní slibovala zjištění technického stavu celkem 640 mostů a lávek. Na základě získaných údajů chtěl magistrát rozplánovat harmonogram oprav jednotlivých objektů na dalších deset let. Ve výčtu podle zprávy figurují „především mosty delší než 100 metrů přes hlavní koryto Vltavy, vybrané dopravně důležité mosty delší než 100 metrů a mosty s délkou menší než 100 metrů, u nichž je stavební stav hodnocen jako špatný, velmi špatný a havarijní.“

TSK podle výsledků rozdělila mosty do sedmi kategorií v závislosti na závažnosti jejich technického stavu. Nejlépe si stály mosty a lávky označené jako v „bezvadném stavu“, tři nejhorší kategorie byly označeny jako „špatný stav“, „velmi špatný stav“ a „havarijní stav“. Se třemi nejméně lichotivými ohodnoceními skončilo více jak 100 objektů.

Jako nejpalčivější byla vyhodnocena kondice vyšehradského Železničního mostu s lávkou pro pěší mezi Rašínovým a Hořejším nábřežím. Otevřen byl už roku 1901 a technici u něj zjistili především vysokou úroveň koroze na podpěrných sloupech. Letos začala postupná oprava.

Ve velmi špatném stavu je i Libeňský most v Holešovicích z roku 1928. Kontrolou neprošel především stav kloubů rámu. Na zchátralosti mostu se podepisuje také značná koroze. Diskuze o opravě mostu aktuálně probíhají.

V kategorii „špatný stav“ najdeme celou řadu klíčových pražských mostů, od Barrandovského po Most Legií. Barrandovský most z 80. let trápí především průsak vody a možnost jejího vniku ke kabelovému předpětí. Notně neuspokojivý je rovněž stav izolace a po desítkách let se na mostu projevuje i koroze. Zpráva uvádí, že částečná oprava bude muset proběhnout do roku 2020.

Ve špatné kondici je také Most Legií přes Střelecký ostrov z roku 1901, u něhož chátrají především kamenné klenby. 

Hlávkův most u Štvanice byl naposledy výrazně upraven v šedesátých let minulého století. Ve špatném stavu jsou především meziklenbové desky pod tramvajovým tělesem, nutná bude rovněž oprava vozovky, izolace.

Soustavu známých pražských mostů v neuspokojivé kondici uzavírá Palackého most. Jeho konstrukci z roku 1878 sužuje hlavně narušená cihlová klenba a zastaralý izolační systém.

Čtěte také: U Trojského zámku se zřítila pěší lávka přes Vltavu. Čtyři zranění

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články