Porazila už Čína Západ?

Komentář

Porazila už Čína Západ?KOMENTÁŘ 1
Komentáře
Lenka Zlámalová
Sdílet:

Dva světoví lídři na trhu chytrých telefonů oznamují překvapivě prudký pád tržeb, zisků a s tím související propad akcií a ztrátu hodnoty. Nejdřív ohlásil americký Apple, donedávna vůbec nejhodnotnější firma světa, že jeho tržby za první fiskální čtvrtletí roku 2019, který zahrnuje i hlavní vánoční sezonu, budou namísto očekávaných 89 až 93 miliard dolarů (1,96 až 2,05 bilionu korun) jen 84 miliard korun. Vysvětlení bylo stručné, ale jasné. Prodává se méně iPhonů, než se očekávalo. Zájem o ně slábne především v Číně.

Následoval pád akcií o deset procent za jediný den. Nejhorší propad od ledna roku 2013. Od loňského října ztratil Apple na své burzovní hodnotě 452 miliard dolarů. A na první příčky nejcennějších amerických firem se před něj dostaly Microsoft, Amazon i Alphabet, mateřská firma Googlu.

Zásadní otázka je: Proč Číňané nakupují iPhony a další Apply méně, než se čekalo? Proč zájem o ně klesá? Apple je ve srovnání se svou konkurencí hodně drahá značka, která nesoutěží o přízeň svých zákazníků cenou, ale kombinací technologického náskoku, designu a cool marketingu, do kterého je zabalen a přes který dosud velmi úspěšně prodával svůj applovský trendy svět. Apple není a nebyl pro lidi, kteří se rozhodují podle ceny a jsou na ni citliví.

Číňané ho rádi a ve velkém nakupovali. Teď jejich zájem ochladl. Co se děje? Donald Trump vyhrotil v posledních měsících obchodní válku mezi Čínou a Amerikou. Na obou stranách se začala zvyšovat cla. Apple je uprostřed té války. „Navrženo v Kalifornii. Vyrobeno v Číně,“ píše se na zadní straně každého iPhonu.

Číňanům se iPhony nezdražily, protože se tam vyrábí. Clo na Apple se dotýká naopak Američanů. Dlouhodobě nejhodnotnější americká značka figuruje v celních a obchodních statistikách jako čínský výrobek. V nich nerozhoduje, kde se věc vymyslela a kdo je její vlastník, ale kde se fyzicky dala dohromady. Podobně dnes většina německých mercedesů na evropském trhu vyjela z amerických továren.

Apple už v září varoval, že se ho obchodní válka může nepříjemně dotknout. V září varoval Trumpovu administrativu dopisem, že na čínská cla doplatí dražšími Apply američtí zákazníci. Dvě třetiny tržeb společnosti Apple jsou právě z chytrých telefonů iPhone. Trump reagoval na Twitteru tak, jak je jeho zvykem. „Ceny Applu by se mohly zvýšit kvůli rozsáhlým clům, která možná uvalíme na Čínu. Je tu však jednoduché řešení, které by znamenalo NULOVOU daň, a dokonce daňové zvýhodnění. Vyrábějte své produkty ve Spojených státech namísto v Číně. Začněte nyní stavět nové továrny. Úžasné!“ napsal Donald Trump osmého září na svém twitterovém účtu. Deset dní nato, 18. září, cla na Čínu skutečně ohlásil.

Apple ale teď upozorňuje na propad tržeb nikoliv v Americe, ale v Číně. Tam ceny cla neovlivnila. Obchodní válka s Amerikou a hlavně vyhlídky na ni zasahují čínskou ekonomiku víc než americkou. To je také úvaha, na níž Donald Trump svůj tlak na Peking staví. Hodnota čínských firem prudce klesá. Za poslední rok se šanghajský burzovní index propadl o 25 procent. Na zhoršenou ekonomickou perspektivu nejspíš reagují i čínští zákazníci. Takže dražší zboží nahrazují levnějším. Je to jedno z možných vysvětlení.

Včera ale přišel s podobnou zprávou o pádu tržeb jako Apple jeho jihokorejský rival Samsung. Podle předběžných údajů mu klesl ve čtvrtém čtvrtletí provozní zisk o 29 procent na 10,8 bilionu wonů (214,6 miliardy korun). Výsledky zaostaly za očekáváním především kvůli slabší poptávce po čipech. Slabý výkon čeká firma i v prvním čtvrtletí kvůli obtížným podmínkám na trhu s paměťovými čipy. Situace by se snad měla zlepšit v druhé polovině roku, kdy firma plánuje přijít s novými modely svých chytrých telefonů.

Samsung pravidelně zveřejňuje odhady zisku před detailními výsledky, které by měly být známé na konci měsíce. Tentokrát však u čtvrtletních výsledků poprvé od konce roku 2014, kdy zaznamenal propad prodeje mobilních telefonů, připojil také komentář. Firma uvedla, že slabší poptávka z datových center snížila ceny čipů a poškodila zisk v době, kdy čelí rostoucí makroekonomické nejistotě. Neupřesnila ale, o jakých zákaznících mluví ani co znamená makroekonomická nejistota. Přímá zmínka o čínském trhu v komentáři Samsungu na rozdíl od Applu chybí. Dá se ale ze souvislostí odhadnout.

Paměťové čipy, na pokles jejichž prodejů si Samsung stěžuje, se na celkovém zisku firmy podílejí třemi čtvrtinami a na tržbách 38 procenty. Zbytek jsou z převážné části chytré telefony. Čipy mají pro Samsung podobný význam jako iPhony pro Apple. Téměř třicet procent zákazníků jsou datová centra, většinou ze Spojených států. Ekonomové upozorňují, že právě snížení zájmu o chytré telefony v Číně a americko-čínská obchodní válka vážně ohrožují čipovou divizi Samsungu.

Čipy jihokorejské společnosti používá většina velkých výrobců chytrých telefonů, včetně Applu a čínské jedničky Huawei Technologies. Samsung také upozornil, že na jeho příjmy tlačí stagnující a silně konkurenční trh s chytrými telefony. Bude však prý nadále pokračovat s inovacemi svých výrobků, jako jsou sklápěcí telefony a modely pro sítě páté generace (5G).

Pád Applu a Samsungu vyvolává zásadní otázku. Přestávají Číňané nakupovat západní technologie včetně chytrých telefonů a čipů (Jižní Koreu v tomto případě považujeme za západní obchodní okruh), protože už mají svoje vlastní, na podobné úrovni za výrazně nižší cenu? Jsou už tak sebevědomí, že si společenský status nemusí dokazovat iPhonem? A pragmaticky volí metodou cena/výkon nejvýhodnější nabídku, která už je dnes ta čínská?

Huawei před pár dny oznámil, že do investic dává pátou nejvyšší sumu ze všech technologických firem. V sítích 5G je poměrem cena/výkon dnes už podle všechno dominátorem oboru.

Odpovědi na tyto otázky ukážou, jestli už Čína technologicky dostihla a dost možná předstihla Západ.


 

 

 

 

 

 

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články