Chtějí Pražané návrat tramvají na Václavské náměstí?
Plány tramvajové trati
Tramvaje by se opět mohly vrátit na pražské Václavské náměstí. Magistrát si od plánu slibuje ulehčení ostatním spojům v centru. Tři možné varianty se budou projednávat na tzv. Společném jednání, připomínky může tedy podávat i veřejnost. Jednání proběhne 25. dubna, nová trať by mohla vzniknout do pěti let.
Stěžejním problémem celého tramvajového systému v Praze je podle odborníků na dopravu závislost na úseku mezi Lazarskou a Jindřišskou. To má řešit nové propojení, které povede z Vinohradské třídy dolů přes Václavské náměstí. Mělo by tím zásadně odlehčit dopravě v centru. Historicky přitom tramvajová trať přes Václavské náměstí shora dolů již vedla. S návratem k tomuto řešení nový plán počítá. Dostupnost do centra by se tak zlepšila především pro obyvatele Žižkova.
Z dříve vypracovaných studií vzešly tři současné varianty. Ty byly vyhodnoceny po stránce technické náročnosti, vazby na okolí, hluku i času dojezdu souprav. „Pokud má být i do budoucna zachována dostatečná kvalita dopravy, která netrpí častými zpožděními a přeplněností souprav z důvodu nedostatečné kapacity, je nutné navyšovat kapacitu tramvajové sítě i v centru města,“ uvedl Petr Dolínek, náměstek primátorky.
Varianta přes Vrchlického sady
Ve variantě přes Vrchlického sady by tramvajová trať vedla z Vinohradské mezi budovami Muzea podél magistrály Wilsonovou směrem ke Státní opeře, kde by vznikla nová zastávka. Tramvaj by pak pokračovala přes Vrchlického sady a dále by stavěla přímo před budovou hlavního nádraží. Následně by se napojila na existující trať v ulici Bolzanova.
„Tato varianta trati je výhodná hlavně díky přímému přestupu cestujících u nádraží. Při projektování musí být maximálně omezeno kácení vzrostlých stromů. Zásah do parku musí být minimální,“ uvedla náměstkyně primátorky Petra Kolínská.
Varianta Opletalova/Wilsonova
Další varianta by zčásti kopírovala tu první, za Státní operou by ale zahýbala přes Washingtonovu do Opletalovy ulice. Na jejím konci by se napojila na stávající trať v Bolzanově ulici. Výhodou této varianty je menší zásah do Vrchlického sadů, zastávka by ale byla od budovy hlavního nádraží o něco dále.
Varianta Vinohradská/Opletalova
Třetí varianta počítá s vedením trati z Vinohradské ulice na Václavské náměstí, odkud by uhýbala do Opletalovy až k Bolzanově ulici. „Vedení tramvajové tratě v horní polovině Václavského náměstí umožňují všechny tři varianty. Z celoměstského hlediska tato trasa ale plní jinou funkci, protože nabízí nové spojení v centru města v odlišných směrech. Pro výrazné navýšení kapacity tramvajových tratí v centru by tak bylo ideální realizovat obě propojení,“ uvedl Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR).
Připomínky k vystavenému návrhu změny Z 2838 je možné podávat Odboru územního rozvoje pomocí datové schránky, elektronicky nebo poštou od 25. dubna do 25. května. Po zapracování připomínek se koná tzv. Veřejné projednání a následně změnu již schvaluje rada a zastupitelstvo. Lze očekávat, že novou trať by cestující mohli využít v optimálním případě již za 4 – 5 let.
První tramvaje tažené koňmi se na Václavském náměstí objevily v roce 1884. Definitivně zmizely z horní části z Václavského náměstí po necelých sto letech, v roce 1980. Od té doby jezdí pouze napříč spodní částí z ulice Jindřišské do Vodičkovy. Zrušení spojů kritizovali mnozí odborníci na dopravu, od 90. let minulého století se uvažuje o jejich obnovení.