Chtějí Pražané návrat tramvají na Václavské náměstí?

Plány tramvajové trati

Chtějí Pražané návrat tramvají na Václavské náměstí?NOVÉ
Dřívější trať přes Václavské náměstí Foto:

Foto: DPP

3
Domov
Echo24
Sdílet:

Tramvaje by se opět mohly vrátit na pražské Václavské náměstí. Magistrát si od plánu slibuje ulehčení ostatním spojům v centru. Tři možné varianty se budou projednávat na tzv. Společném jednání, připomínky může tedy podávat i veřejnost. Jednání proběhne 25. dubna, nová trať by mohla vzniknout do pěti let.

Stěžejním problémem celého tramvajového systému v Praze je podle odborníků na dopravu závislost na úseku mezi Lazarskou a Jindřišskou. To má řešit nové propojení, které povede z Vinohradské třídy dolů přes Václavské náměstí. Mělo by tím zásadně odlehčit dopravě v centru. Historicky přitom tramvajová trať přes Václavské náměstí shora dolů již vedla. S návratem k tomuto řešení nový plán počítá. Dostupnost do centra by se tak zlepšila především pro obyvatele Žižkova.

Tři varianty vedení trati (zelená, červená, fialová)
Tři varianty vedení trati (zelená, červená, fialová) Foto:

Foto: Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR)

Z dříve vypracovaných studií vzešly tři současné varianty. Ty byly vyhodnoceny po stránce technické náročnosti, vazby na okolí, hluku i času dojezdu souprav. „Pokud má být i do budoucna zachována dostatečná kvalita dopravy, která netrpí častými zpožděními a přeplněností souprav z důvodu nedostatečné kapacity, je nutné navyšovat kapacitu tramvajové sítě i v centru města,“ uvedl Petr Dolínek, náměstek primátorky.

Varianta přes Vrchlického sady

Ve variantě přes Vrchlického sady by tramvajová trať vedla z Vinohradské mezi budovami Muzea podél magistrály Wilsonovou směrem ke Státní opeře, kde by vznikla nová zastávka. Tramvaj by pak pokračovala přes Vrchlického sady a dále by stavěla přímo před budovou hlavního nádraží. Následně by se napojila na existující trať v ulici Bolzanova.

„Tato varianta trati je výhodná hlavně díky přímému přestupu cestujících u nádraží. Při projektování musí být maximálně omezeno kácení vzrostlých stromů. Zásah do parku musí být minimální,“ uvedla náměstkyně primátorky Petra Kolínská.

Varianta Opletalova/Wilsonova

Další varianta by zčásti kopírovala tu první, za Státní operou by ale zahýbala přes Washingtonovu do Opletalovy ulice. Na jejím konci by se napojila na stávající trať v Bolzanově ulici. Výhodou této varianty je menší zásah do Vrchlického sadů, zastávka by ale byla od budovy hlavního nádraží o něco dále.

Varianta Vinohradská/Opletalova

Třetí varianta počítá s vedením trati z Vinohradské ulice na Václavské náměstí, odkud by uhýbala do Opletalovy až k Bolzanově ulici. „Vedení tramvajové tratě v horní polovině Václavského náměstí umožňují všechny tři varianty. Z celoměstského hlediska tato trasa ale plní jinou funkci, protože nabízí nové spojení v centru města v odlišných směrech. Pro výrazné navýšení kapacity tramvajových tratí v centru by tak bylo ideální realizovat obě propojení,“ uvedl Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR).

Připomínky k vystavenému návrhu změny Z 2838 je možné podávat Odboru územního rozvoje pomocí datové schránky, elektronicky nebo poštou od 25. dubna do 25. května. Po zapracování připomínek se koná tzv. Veřejné projednání a následně změnu již schvaluje rada a zastupitelstvo. Lze očekávat, že novou trať by cestující mohli využít v optimálním případě již za 4 – 5 let.

První tramvaje tažené koňmi se na Václavském náměstí objevily v roce 1884. Definitivně zmizely z horní části z Václavského náměstí po necelých sto letech, v roce 1980. Od té doby jezdí pouze napříč spodní částí z ulice Jindřišské do Vodičkovy. Zrušení spojů kritizovali mnozí odborníci na dopravu, od 90. let minulého století se uvažuje o jejich obnovení.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také:

Zavře klíčové metro, nepojedou tramvaje. Prahu čeká víkend uzavírek

Praha se opevňuje. Protiteroristické zábrany budou i na Václavském náměstí

Sdílet:

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články