1 Potíže s taxikáři

Taxikáři terorizují pražskou dopravu. Policie je bezmocná, Babiš je pozval k jednání

AKTUALIZOVÁNO

Témata: , ,

Hlavní město se potýká s bezprecedentním počtem demonstrací taxikářů, protestujících proti alternativním dopravním službám typu Uber. Jejich pondělní pomalá jízda po pražském nábřeží na několik hodin výrazně zkomplikovala místní dopravu, včetně chodu linek městské hromadné dopravy. Policisté jsou přitom v takových situacích téměř bezbranní. Musejí totiž především zajistit plynulý chod dopravy. Premiér v demisi Andrej Babiš zástupce taxikářů pozval na středeční jednání vlády, ti pozvání ke schůzce přijali.

Taxikáři opakovaně uvádějí, že alternativní přepravní služby jsou neférovou konkurencí a stát situaci neřeší. Na protest již několikrát uspořádali pomalé jízdy Prahou, kterými blokovali dopravu. Naposledy se tak stalo v pondělí, kdy zkomplikovali život mnohým Pražanům. Babiše či ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) taxikáři již dříve zvali na schůzku v době protestů, ale Ťok to odmítl a Babiš žádal oficiální pozvánku.

Taxikáři proto v pondělí s žádostí o schůzku kontaktovali úřad vlády. „Pozval jsem taxikáře na vládu, jak jsem slíbil. A vyslechneme si je,“ napsal Babiš v úterý na Twitteru. „I když samozřejmě nesouhlasím s jejich formou protestu, která obtěžuje lidi v Praze a ani taxikářům moc nepomáhá,“ doplnil. Podle vyjádření mluvčí kabinetu Barbory Peterové se schůzka uskuteční ve středu a měla by trvat do půl hodiny. Premiér podle ní chce, aby se jí účastnili jak Ťok, tak ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hüner (za ANO).

Protestující taxikáři na nabídku schůzky kývli. Na základě toho, na čem se na jednání s Babišovým kabinetem usnesou, se rozhodnou, zda ve středu odpoledne vyrazí ze Strahova na další protestní jízdu. Novinářům to po úterní tiskové konferenci řekli zástupci taxikářů.

Policie mnoho nezmůže

Podle mluvčího pražské policie Tomáše Hulana nelze dopředu říci, jak se mají policisté dopředu na další demonstraci přichystat. „Je těžké v takových situacích jakkoliv předjímat, a to z toho důvodu, že vždy záleží na konkrétní situaci, viz. třeba včerejšek. Taxikáři avizovali, že by měli protestovat na letišti Václava Havla, a nakonec ta situace byla úplně jiná, takže co my budeme v rámci dalších situacích dělat, jak na to budeme reagovat, je teď opravdu těžké jakkoliv konkrétně odpovědět,“ vysvětluje v odpovědi pro Echo24. „Ta opatření se komponovala na koleni podle situace, která vyvstala,“ doplnil.

Primárním cílem policie je dle jeho slov zajistit, aby řidiči dodržovali pravidla silničního provozu a aby nedocházelo k blokaci silnic. Až následně posuzují, zda došlo k přestupku či trestnému činu. „My vždycky musíme jednat v souladu se zákonem, to je naše nedílná povinnost. A z našeho úhlu pohledu buď kterýkoliv člověk svým jednáním naplňuje skutkovou podstatu přestupku nebo trestného činu, anebo nenaplňuje. Podle toho k tomu my můžeme postupovat,“ řekl.

„Řešili jsme například tuto situaci tím způsobem, že policisté na křižovatkách jednoznačně zajišťovali dodržování pravidel silničního provozu v tom slova smyslu, že dbali na to, aby řidič, který nemůže za křižovatkou pokračovat v jízdě, tak aby to té křižovatky nevjížděl. To je pro nás prioritou. Prioritou je pokaždé městská hromadná doprava,“ prohlásil s dodatkem, že ostatní řidiči přicházejí na řadu až následně.

Na námitky, že policisté nepokutovali ani ty taxikáře, kteří se rozhodli blokovat tramvajové koleje stojícími auty, Hulan tvrdí, že policisté se musejí v prvé řadě starat o plynulost dopravy. Policisté v pondělí řešili takové incidenty dva. Jeden u Novotného lávky při výjezdu na nábřeží a druhý na Palachově náměstí. V takových případech policie prověří údaje řidičů, kteří se mohli dopustit provinění, a celou záležitost s nimi řeší později. „Samozřejmě. Jakmile vůči osobám jakkoliv zakročujeme nebo jim poskytujeme jakoukoliv součinnou spolupráci, tak je samozřejmě povinnosti policisty se přesvědčit například o tom, že ten kdo sedí za volantem toho vozu, je řidičem nebo vlastníkem toho vozu,“ dodal Hulan.

Aféra Uber

Řidičů taxi je v hlavním městě podle odhadů zhruba 8300 a vadí jim, že řidiči Uber nemají auta evidovaná jako vozidla taxislužby a nemají taxametry. Uber tvrdí, že není taxislužba, ale že nabízí spolujízdu v rámci sdílené ekonomiky. Společnost také uvedla, že se snaží hledat s městem a dalšími institucemi řešení, které by vyhovovalo všem. Ťok slíbil, že novela k regulaci služeb, jako je Uber, které využívají digitální platformy, bude hotova v řádu týdnů.

Čtěte také: Pražští taxikáři vyjeli k dalšímu protestu, zablokovali nábřeží včetně tramvají

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.


Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.