Konec legendy. Výrobu aut ve firmě Avia nezachránily ani elektromobily

Konec legendy. Výrobu aut ve firmě Avia nezachránily ani elektromobily
Avia A31 Foto: Wikipedia: photobeppus
Ekonomika

KONEC VÝROBY AUT V AVII

Echo24

Legendární přeloučské firmě Avia nevyšel pokus o obnovu výroby nákladních aut a i přes snahu zahrnout do svého portfolia i elektromobily. Projekt tak tradiční firma po dvou letech ukončila a bude se nadále zaměřovat pouze na výrobu náhradních dílů. Informaci přinesl deník Hospodářské noviny (HN).

Majitel skupiny Czechoslovak Group Michal Strnad přitom před rokem v roce 2019 oznamoval velké plány a hovořil o společném podniku s mezinárodním partnerem. Strnad tehdy v rozhovoru pro HN uvedl, že už na podzim roku 2019 by mohly být hotové prototypy nákladních aut na elektřinu a následně by mohla začít jejich výroba. To se ale nestalo.

„Projekt Avie na elektrický pohon je v současnosti zmrazen a s anglickým partnerem se nejedná. Podepsala se na tom i pandemie nemoci covid-19,“ informoval mluvčí skupiny Andrej Čírtek.

„Letos výroba nových vozidel neběží. Kvůli změně evropských norem by byla nutná nová homologace,“ dodal Čírtek se zmínkou o novém osvědčení, že vozy splňují bezpečnostní a technické standardy. „Snížilo by to rentabilitu malosériové výroby v této kategorii, kde dominují masoví výrobci,“ uvedl mluvčí. Společnost navíc zastavila i výrobu aut s pohonem 4x4 na zakázku, kterou původně hodlala udržet.

Firma patří od roku 2016 Czechoslovak Group. Do Přelouče v témže roce přestěhovala výrobní linku z pražských Letňan. Výrobu zahájila na sklonku následujícího roku. Dřív podnik patřil indické skupině Ashok Leyland Motors, která v České republice v roce 2013 ukončila výrobu.

Podle informací HN se bude firma do budoucna zaměřovat pouze na výrobu a prodej náhradních dílů a také na poskytování nutné homologace při změnách na existujících vozech. „Avia má pro nás hodnotu i jako tradiční česká značka a do budoucna není vyloučeno, že ji využijeme i v jiné oblasti než automotive,“ tvrdí Čírtek bez specifikace.

Strnadova Czechoslovak Group zároveň vlastní ještě dvoutřetinový podíl v kopřivnické Tatře, kterou koupil Jaroslav Strnad (otec Michala Strnada, pozn. red.) v konkurzu v roce 2013. Výrobce nákladních vozů a speciálních podvozků bývá dáván za příklad záchrany tradiční české značky před úpadkem.

 

Související články