Babiš jako tygr v masně. Na premiéra míří kritika za jeho potvrzený střet zájmů

STŘET ZÁJMŮ

Předseda vlády Foto: Facebook Andreje Babiše
1
Echo24

Kritika za střet zájmů se znovu valí na premiéra Andreje Babiše. Ta začala potvrzením Evropské komise, že má stále vliv na svůj holding Agrofert. Podle auditu by tak jeho firma neměla dostat žádné dotace už od roku 2017. Žádosti o zastavení dotací nyní vyzývá nejsilnější opoziční strana ODS spolu s Piráty, podle kterých by Babiš měl Agrofert prodat nebo odstoupit ze své pozice předsedy vlády.

Dokument podle serveru iRozhlas.cz potvrzuje, že Andrej Babiš stále ovládá společnosti ze skupiny Agrofert. Evropská komise pak upozorňuje, že Babišův střet zájmů neřeší Česká republika dostatečně, protože premiér nadále porušuje zákony. Podle textu jsou konkrétně dotace poskytnuté po 1. září 2017 neoprávněně vypláceny. „jsou v rozporu s článkem 4c o střetu zájmů za předpokladu, že žádost o dotaci byla předložena během 1. září 2017 či po něm a dotace byla udělena v době, kdy byl pan Babiš veřejný funkcionář ve smyslu tohoto ustanovení,“ stojí podle serveru v dopise.

Podle někdejšího ministra financí Miroslava Kalouska se tím jednoznačně potvrzuje, že jeho kritika mířila na premiéra oprávněně. „Vzpomenete si na má varování a na můj příměr “tygr v masně”? “Nechumelisté” kroutili hlavou a farizejsky říkali: “Máte snad nějaké důkazy?” Princip obrany proti konfliktu zájmů nespočívá v důkazech. Spočívá v zásadě, že tygr se do masny nepouští,“ uvedl Kalousek na Twitteru.

Europoslankyně ODS Veronika Vrecionová pak apeluje na státní správu, aby začala postupovat dle platných zákonů. „Jestliže český premiér Andrej Babiš stále nevidí střet zájmů, když na jedné straně pobírá dotace a na straně druhé rozhoduje o jejich vyplácení, musí reagovat státní orgány a postupovat v souladu se zákony. Vyzývám proto vládu a příslušné složky státu, aby s okamžitou platností zastavily vyplácení všech dotací firmám ve vlastnictví předsedy vlády Andreje Babiše a také aby v souladu se zákonem o střetu zájmů vylučovaly společnosti ve vlastnictví Andreje Babiše z tendrů na veřejné zakázky,“ řekla Vrecionová.

K podobnému kroku vyzývají i Piráti v čele s Ivanem Bartošem. Jeho strana přitom na možný střet premiéra Andreje Babiše upozorňuje delší dobu. „Během posledních 3 let jsem opakovaně žádal ministerstva odpovědná za dotační politiku státu, aby zamezila porušování českých i evropských předpisů ke střetu zájmů. Piráti v této věci adresovali členům vlády celou řadu interpelací. Nakonec pirátský analytický tým musel zpracovat rozsáhle trestní oznámení čítající 58 příloh. Členové vlády jsou tedy plně odpovědní za následky způsobené porušováním těchto zákonů a je již zřejmé, že se Česká republika nevyhne mezinárodní ostudě. Dokonce jsem jako jeden z prvních upozornil na bizární dotaci na toustovou linku pro pekárnu Penam,” uvedl Bartoš.

K politikům se s kritikou přidává i Transparency International. Podle ní premiér svým postupem poškozuje Českou republiku. „Řešení jsou v zásadě dvě. Buď musí vyvodit politickou odpovědnost, nebo musí být zastaveny dotace pro Agrofert. Není možné, aby si i nadále bral Českou republiku jako rukojmí a české orgány mu dělaly advokáta s cílem řešit jeho soukromé problémy,“ uvedl Petr Leyer, právník TI.

„Andrej Babiš cíleně privatizuje veřejný zájem ve svůj prospěch. Transparency dlouhodobě na tento nezpochybnitelný fakt aktivně upozorňuje. České instituce se však rozhodly úslužně střetem zájmů premiéra nezabývat. Nynější situace by je však měla donutit konat. Nelze už klopit zrak a nechat premiéra, aby si z Česka dále dělal bankomat. Odpovědnost teď ponese nejen on, ale i úředníci, politici a členové vlády,“ říká ředitel TI David Ondračka.