Předražený a děravý bastl. Web na dálniční známky je plný chyb

E-SHOP NA DÁLNIČNÍ ZNÁMKY

Předražený a děravý bastl. Web na dálniční známky je plný chyb
Ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO). Foto: Twitter / Karel Havlíček
Domov

Více než den od kostrbatého spuštění edalnice.cz doprovází stránky další chybové hlášky, nikam nevedoucí odkazy a designové přešlapy. Celý systém na prodej elektronických známek včetně webu přišel státní kasu na 309 milionů korun, podle poslance a IT experta Ondřeje Profanta (Piráti) ale cena ani náhodou neodpovídá celkovému výsledku. K tomu se přiklání i další odborníci a vývojáři. Navíc jsou stránky zvenku postavené na populárním redakčním systému WordPress, který je nejen zdarma, ale rovněž obsahuje četná bezpečnostní rizika skrze různá rozšíření.

E-shop s elektronickými dálničními známkami čelil tvrdé kritice ještě dříve, než stihl jít do ostrého provozu. Systém byl od úterního rána do 16. hodiny nedostupný. Jan Paroubek ze státního podniku Cendis, který za webem stojí, uvedl, že ráno prudce vzrostla zátěž systému, jehož příčinu vývojáři tehdy neznali. Systém proto i kvůli obávám z možného útoku hackerů raději odpojili. Později zjistili, že šlo o technickou chybu firmy. „My jsme ten systém nastartovali, ten systém je funkční. My jsme ukázali, že funkcionalita jede. V průběhu dne to umožníme i pro širokou veřejnost. Je to termínově splněno. Toto není neobvyklé, při takto velkých systémech chceme být na straně bezpečnosti,“ snažil se obhájit zpoždění se spuštěním ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).

Tím ale problémy zdaleka neskončily, spíše naopak. Už při zadání adresy edalnice.cz bylo ve středu ve výsledcích vyhledávání vidět, že vývojáři zapomněli přepsat základní testovací popisek stránky. A čím déle uživatelé trávili čas na webu samotném, tím více chyb nacházeli. Například vyskakující okénko s výzvou o přijetí cookies obsahoval odkaz, který nikam nevedl, jen k chybové hlášce „404 Not Found“, přičemž podobných „slepých uliček“ bylo na webu více.

Také při validaci SPZ, pakliže ji uživatel napsal ve špatném formátu (např. přidal dvě písmena navíc), objevila se jen generická hláška „došlo k neočekávané chybě“ místo toho, aby systém upozornil na chybně zapsanou státní poznávací značku. Lidé na sociálních sítích mimo jiné hlásili i špatnou odezvu stránek, nekonečné načítání, nefungující tlačítka či problémy se zobrazováním e-shopu na mobilních zařízeních.

Přestože stránky edalnice.cz nabízejí české a anglické rozhraní, stačí k adrese přidat zkratky pro další státy a lidé se dostanou k dalším jazykovým mutacím. V redakci jsme tak neměli obtíže přepnout web do ruštiny či němčiny. Standardně bývají tyto rozdílné verze skryté, veřejně nedostupné a v přípravě, dokud se naplno neodladí. V tomto případě to tak ale nebylo. 

Stránky eDalnice.cz v ruštině.
Stránky eDalnice.cz v ruštině. Foto: eDalnice.cz

V neposlední řadě jede frontend e-shopu na redakčním systému WordPress, který je zpravidla v základu zdarma, stejně jako nespočet jeho šablon s různými designy či rozšířeními. Pro mnohé experty je proto záhadou, proč stát pro takto naceněnou zakázku zvolil právě bezplatný systém na tvorbu webových stránek, když mohl mít web prakticky na míru. Navíc, jelikož jde o velice populární volbu mezi nízkonákladovými projekty, obsahuje spoustu bezpečnostních děr, což není ideální pro e-shop státní správy.

Stránky eDalnice.cz v němčině.
Stránky eDalnice.cz v němčině. Foto: eDalnice.cz

Nutno podotknout, že zmíněných 309 milionů korun nepadlo jen na vývoj webu, ale celý systém elektronických dálničních známek. Stránky tak mohly spolknout jen část peněz z celého rozpočtu, podle webových vývojářů je ale i milion „za takový balast“ moc. Podle webaře Radomíra Zelenky ze Skylonu, který se věnuje wordpressovým projektům, se cena za e-shop podobného rázu pohybuje v řádech desetitisíců. V případě velmi náročných zákazníků se pak mluví maximálně o statisících, upřesnil pro redakci Echo24.cz. Výsledná částka je záhadou i pro IT experta Davida Strejce z WPDistro. „Nedokážu říci, proč je cena tak vysoká,“ napsal redakci, s volbou WordPressu na druhou stranu nevnímá jako problém. 

Předražený a děravý projekt

Přípravy nového systému dálničních známek za celkem 309 milionů provázely problémy už v počátcích, tehdy stály místo i předchozího ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO). Podle pirátského poslance a IT experta Ondřeje Profanta se stát nepoučil a vyrobil na poslední chvíli web, který obsahuje tolik chyb, že je odhalí i technicky neznalý člověk.

„V momentě, kdy vláda vypsala zakázku, kterou pan premiér poté označil za fušeřinu a kvůli které odvolal ministra, je jasné, že tam byl velký problém. Pak vznikl hackathon a nějaký koncept řešení, vláda ho ale odmítla. Tak v tu chvíli jsem čekal, že udělá něco opravdu robustního, kvalitního a že to bude opravdu prodiskutováno s experty. Že se poučí třeba i z toho konceptu, který vznikl během hackathonu. To nestalo,“ řekl redakci Profant o stavu stránek.

WordPress považuje za dobrý systém, na e-shop takového formátu se ale nehodí. Na to obsahuje hodně bezpečnostních rizik skrze rozšíření, které jsou známy svou děravostí. Obchod na wordpressovém základu postavit sice jde, to ale stále neobhajuje výslednou cenu, stejně jako proč web neprošel pečlivějším testováním před spuštěním. „Tohle otestované není, ani nevěděli, co to udělalo pod zátěží. Tohle od řešení za stamiliony neočekávám. A je to e-shop o pár položkách,“ dodal pro Echo24.cz s tím, že zrovna Češi jsou národ se silným e-shopovým zázemím, když i malí podnikatelé mají internetový obchod se složitější strukturou jako vedlejší aktivitu.

„Kdyby to dělali nízkonákladově a řekli: Hele, my jsme chtěli ušetřit, například v souvislosti s krizí, pokusíme se udělat řešení za tři miliony a ušetřit dvě stě milionů, tak to je za mě zcela legitimní. Ale nemůžou prostě utratit peníze na úrovni toho, co si kupují banky, a zároveň vyprodukovat takový bastl. To prostě dohromady nejde. To je jako kupovat fabii za cenu superbu,“ uzavřel Profant.