1 BREXIT

Brexit létání do Británie dle Letiště Praha moc nezmění. Student Agency vidí problémy na hranicích

, NOVÉ

Témata: , , , ,

Pro české turisty by se po vystoupení Velké Británie z Evropské unie, alespoň podle aktuálního vývoje, nemělo nic zásadně změnit. Británie není a nebyla součástí schengenského prostoru, cestující tudíž musí na letišti již nyní procházet celní a pasovou kontrolou. Se stejným režimem je nutné počítat také do budoucna, uvedlo Letiště Václava Havla. Dojít by mohlo spíše ke zpřísnění kontrol, míní ředitelka letiště v Pardubicích Hana Šmejkalová. Problémy na hranicích se obává společnost Student Agency.

„U pasové kontroly, která je v působnosti Policie ČR, by mohlo dojít k drobným změnám v procesu kontrol občanů Velké Británie. Regulátor však dosud vzhledem k probíhajícím jednáním ani tento nový postup kontroly podrobně nestanovil. Pokud by se tak stalo, ani tyto změny by však neměly cestující oproti stávajícímu stavu nijak významně omezit,“ uvedl mluvčí letiště Roman Pacvoň.

Odchod Velké Británie z Evropské unie může zpřísnit celní a pasové kontroly na letištích, otázkou je i zavedení vízové povinnosti. Pardubické letiště se ale na brexit zatím speciálně nepřipravuje, má málo informací, řekla ředitelka společnosti East Bohemian Airport Hana Šmejkalová. Poplatky na pardubickém letišti podle ní zůstanou stejné a nezmění se ani ceny letenek.

Zboží ale bude na letištích podléhat celnímu dohledu a zavazadla mohou být kontrolována. „V případě varianty ‚bez dohody‘ pokud bude někdo přilétat z Británie, tak hned 30. března 2019 může být podroben celní kontrole s tím, jaké zboží dováží,“ uvedl nedávno Lubomír Doskočil z Generálního ředitelství cel. V případě překročení limitů pro osvobození dováženého zboží od cla, DPH, případně spotřební daně bude nutné tyto poplatky zaplatit.

Brexit bez dohody bude patrně znamenat větší komplikace a zdržení na hranicích s Velkou Británií než brexit s dohodou. Jak však bude přejezd hranice fungovat, ukáže až realita, řekl Aleš Ondrůj, mluvčí společnosti Student Agency, která provozuje autobusové linky z Česka do Londýna pod značkou RegioJet. Všichni zaměstnanci budou muset pro jistotu cestovat na těchto linkách s pasem, a ne s občanským průkazem. Pro klienty společnosti, kteří letos vycestují do Británie na jazykový či studijní pobyt, se nic nemění, uvedl ředitel oddělení jazykových a pracovních pobytů Peter Janičina.

V krajním případě hrozí omezování spojů

Brexit může ovlivnit poptávku po leteckých linkách do Velké Británie. V případě oslabení britské libry a zhoršení ekonomické situace by mohl poklesnout zájem zejména britských turistů, což by v krajním případě mohlo i vést k omezování spojů. Samotná letecká doprava na ostrovy však ohrožená není. Řekl to odborník na leteckou dopravu společnosti Deloitte Jakub Habarta.

Samotný letecký provoz do zemí Spojeného království však zatím ohrožený není, minimálně po přechodné období po brexitu. Během této doby však úřady budou muset vyjednat konečnou podobu podmínek pro povolení provozu. Cílem ovšem podle odborníka Deloitte je, aby cestující nepoznali rozdíl.

Pro pražské letiště je Velká Británie nejvytíženějším trhem. Vloni bylo na přímých linkách mezi Prahou a Velkou Británii odbaveno více jak dva miliony cestujících, což znamenalo 13procentní meziroční nárůst. Z Prahy se přímými linkami létá do celkem 16 destinací ve Spojením království, například na všech šest mezinárodních letišť v Londýně, dále do Edinburghu, Manchesteru, či nejnověji do severoirského Belfastu.


Čtěte dále: Šéf konzervativců se bouří proti návrhu EU, ohrožuje jednotu Británie

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

,

Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.