Volvo XC40: Malé, ale nepřehlédnutelné

Volvo XC40

Volvo XC40: Malé, ale nepřehlédnutelnéAUTOTEST 10
Auto

Co dneska všichni chtějí? SUV. Proč? To nikdo pořádně neví, ale segment nevídaně bují. SUV má být multifunkční vůz, ale dnes už se ani automobilky netají tím, že je vyvíjejí hlavně pro městský provoz. Do stále drsnějšího konkurenčního prostředí přišla i novinka od Volva – malé, ale nepřehlédnutelné XC40.

Kompaktní Volvo XC40 je prvním vozem značky stojícím na nové platformě CMA, vyvinuté společně s čínskou automobilkou Geely. To není vůbec na škodu, protože za vznikem nové tuhé (a lehké) platformy je dlouhý a náročný vývoj, který zajišťuje, že bude dobrým základem pro budoucí vozy nižších středních tříd s pohonem předních a všech kol. A sdílení nákladů je dnes běžné, zejména když mateřská značka do švédského výrobce řádně investuje.

Vzdálený příbuzný

Proti trendu byla nová XC40 poprvé představena na týdnu módy v Miláně a nikoli při jednom z velkých autosalonů, jak bývá běžné. A určitě to nebylo náhodou – nový model je výrazně zaměřený na styl a design, jímž se Švédové v posledních letech čím dál razantněji (a nutno připomenout, že úspěšně) ohánějí. Fakt je, že novinku si nespletete s jiným modelem ani v rámci modelového portfolia značky. Jestliže větší XC90 a XC60 jsou v podstatě bratři, tohle je vzdálený příbuzný. Dokonce i světla ve tvaru Thorových kladiv jsou odlišná než u zmíněných modelů, a to nepočítám originální tvar v oblasti C-sloupku. XC40 je individualistou každým coulem, zejména pokud vezmeme v úvahu možnosti dvoubarevných laků karoserie, hezkých kol či stylového doplňku v podobě švédské vlajky koukající z boku pod kapotou. Maličkost, ale sympatická.

„Malý, ale robustní robot“, jak svůj výtvor nazval designér Ian Kettl, však vůbec není pouze o stylu a designu. Je totiž až nečekaně variabilní a praktický. Vnitřní prostor je na první pohled možná průměrně prostorný, zato je tak chytře vymyšlen, že by se mnozí další mohli učit. Tak například z výplní dveří zmizely reproduktory, takže schrány pojmou klidně notebook, a ještě zbude místo na drobnosti typu lahve na pití. Navíc jsou vystlány jemným „kobercem“ z recyklovaných materiálů, takže předměty v zatáčkách drží na místě a necestují prostorem. Na středové konzole nechybí malý vyjímatelný odpadkový koš či rozměrná díra pod loketní opěrkou, další úložiště najdeme pod sedáky. Nechybějí různé háčky a poutka na všemožné věci, jaké je moderně smýšlející člověk s sebou nucen vozit. Super vychytávkou je plato kufru, které se dá uklidit pod skládací dno zavazadelníku. Ten lze otevřít máchnutím nohy a pojme až 1336 litrů, což je v této třídě velmi slušná hodnota. A navíc, z auta je fakt dobře vidět, inženýři dbali i na to, aby prosklená plocha byla co možná největší. Fajn detail, který je vlastně zásadní.

Nezmínil jsem ještě celou řadu elektronických bodyguardů, převzatých z větších řad – více o nich najdete v přiloženém boxu. Jenže nás zajímá i to, co má nové XC40 pod kapotou, v podbězích kol a jak vůbec jezdí. Platforma je samozřejmě modulární, takže se do ní dá aplikovat několik druhů pohonu. Podvozek využívá vpředu modifikované zavěšení McPherson vpředu a víceprvkovou nápravu Multi-Link vzadu. V seznamu příplatků můžete vybrat i podvozek Sport s tužšími pružinami, tlumiči Monotube a stabilizátory, další úrovní je pak podvozek Four-C s elektronicky řízenými hydraulickými tlumiči. Každý si tak může zvolit dle svého naturelu.

Pod kapotou jsou dle trendu doby čtyřválce a bude možné zvolit i tříválec. Základem jsou benzinové jednotky T3 (156 k), následují T4 (190 k) a T5 (247 k). První zmíněná s pohonem předních kol, T4 s možností pohonu obou náprav a konečně testovanou T5 pouze ve spojení s pohonem všech kol. Ještě doplním, že naftu reprezentuje čtyřválec o výkonu 150 a 190 koní, značený jako D3 a D4.

Vyzkoušel jsem verzi T5 ve spojení s osmistupňovým automatem Geartronic. Převodovce není co vytknout, umí být klidně tichá a samozřejmá, případně vás nechá měnit převodové stupně dle vašeho přání. Motor o výkonu 247 koní při 5500/min přináší velmi dobrou dynamiku, takže zrychlení vozu o hmotnosti 1684 kg na stovku zabere pouze 6,5 s a maximální rychlost činí 230 km/h. Spotřeba se pohybuje od 6,5 l / 100 km při klidné jízdě po 10 l / 100 km při využívání točivého momentu 350 Nm naplno.

Z jízdních vlastností jsem nebyl zklamán – na SUV jezdí XC40 velmi dobře. Samozřejmě že trakci a pocitu jistoty v zatáčkách pomohl i fakt, že testovaný vůz byl vybaven velkými disky kol, ale i tak jsou jízdní vlastnosti v rámci třídy nadprůměrné. I přes vyšší těžiště se vůz ochotně se vrhá do zatáček, jeho projev je sebevědomý a v běžných rychlostech čitelný. K dobrému pocitu pomáhá přesné a přímé řízení, ale i nadprůměrný podvozek. XC40 je tuhé, citlivě reagující na změny stylu, čitelné. Samotná jízda sice není o emocích, ale spíše o komfortu a sofistikovanosti. A také o úžasném interiéru. Jako každé Volvo vás ani tohle nebude nutit, abyste probudili svou dravost a vnitřní vášeň. Spíš vás bude hýčkat, abyste se za volantem usmívali a byli upřímně potěšeni z toho, jak je váš spolujezdec v klidu a pohodě a jak se mu líbí, že interiér XC40 voní. Výroba nového XC40 odstartovala v listopadu v belgickém Gentu. Ačkoliv testovaná benzinová verze T5 R-Design s dvoubarevným lakem stojí 1 170 000 Kč, základní T3 Kinetic lze pořídit již od 742 000 Kč. V rámci třídy normální ceny… Volvu nic nestojí v cestě k tomu, aby to se svým prvním počinem v segmentu zvládlo a zaujalo. Nevidím důvod, proč by se tak nemělo stát.

Základním systémem pasivní bezpečnosti modelu je systém City Safety. Ten je standardní součástí všech verzí XC40 a dokáže rozpoznat jiná vozidla, chodce, cyklisty i velká zvířata. V případě hrozící srážky vás před nimi dokáže varovat, a co víc, pokud nereagujete, začne automaticky brzdit. Mezi další systémy patří například funkce varování při neúmyslném sjetí z vozovky, jež je schopná korigovat řízení. A to je samozřejmě jen část všech bezpečnostních opatření, která dohlížejí na to, abyste do cíle dojeli v pořádku.

Plusy:

Variabilita, jízdní vlastnosti, slušná dynamika

Minusy:

Ovládání systému Sensus, T5 pouze s automatem

Verdikt:

Volvo XC40 je ve všech ohledech propracovaný vůz a je jasné, že automobilka vstup do nového (a
velmi atraktivního) segmentu rozhodně nepodcenila. XC40 je krásně udělaná, dobře jezdí a i ceny má
v rámci segmentu nastavené férově. Věřím, že bude mít podobný úspěch stejně jako větší modely
nových řad. Jen tak dál.