Evropský manuál pro bezpečné létání po pandemii. Cestující čeká řada omezení
OBNOVENÍ LETECKÉ DOPRAVY
Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) a Evropské středisko pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC) ve středu vydaly společný dokument definující opatření k zajištění zdravotní bezpečnosti cestujících a personálu v letecké dopravě po obnovení pravidelného provozu v oblacích. Vypracování dokumentu si kvůli aktuální pandemii covid-19 vyžádala Evropská komise.
Při definování souboru konkrétních opatření pro bezpečné obnovení letecké dopravy v EU se Evropská komise rozhodla spoléhat na specialisty z EASA a ECDC, řekla evropská komisařka pro dopravu Adina Valean. Cestující podle ní musí mít jistotu, že letecká doprava a pobyt ve stísněném prostoru s ostatními lidmi pro ně představuje minimální možné riziko.
Po cestujících by mělo být v budoucnu požadováno prohlášení o bezinfekčnosti, které musí vyplnit alespoň 12 hodin před odletem. Pasažéři by také měli být, na rozdíl od posádky letadla, povinně podrobeni „teplotnímu screeningu“.
Cestující by podle dokumentu měli během cesty vždy nosit roušky nebo obličejové masky. V případě, že tuto „etiketu“ dodržovat nebudou, mohou být z letiště vyhoštěni a může jim být uložena pokuta od v místě příslušných orgánů, píše se v dokumentu. Pasažéři by měli mít na cestu dostatek roušek nebo masek na výměnu.
Povinnost mít zakrytá ústa platí rovněž pro letecký personál. Doporučováno je rovněž dodržování rozestupů kdekoli je to možné (alespoň 1,5 metru) a zvýšená pozornost hygieně rukou. Potvrzení o bezinfekčnosti bude v budoucnu požadováno také po posádce letu a v některých případech i po zaměstnancích letiště.
Po letištích a aerolinkách pokyny vyžadují přísné omezení příručních zavazadel kvůli urychlení nastupování, úplné ukončení bezcelního palubního prodeje a prodeje potravin z vozíku nebo třeba nutnost vyhrazení zvláštní toalety pouze pro letecký personál. Po leteckých společnostech EASA dále požaduje i důkladnou dezinfekci interiéru strojů mezi jednotlivými lety. Novou nutností by mělo být také instalace kvalitnějších palubních filtrů pro filtrování vzduchu na palubě.
Čtěte také: Extrémní propad. Provoz na letišti klesl o 99,6 procenta