Ram 1500: Hodně za málo
Ram 1500
Existuje velká skupina lidí, která se nespokojí s běžnou evropskou velikostí a potřebuje buď pořádný pracovní stroj, nebo vyžaduje stylový způsob přepravy. Za dobrou cenu může mít třeba Ram.
Pick-upy jsou používány většinou jako pracovní nástroje. Ostatně od toho stojí na pevném rámu a mají kabinu oddělenou od korby. V USA se jim říká „truck“ a jsou nejprodávanějšími auty vůbec. Kvůli emisním limitům a faktu, že Evropa je podstatně menší z hlediska rozlohy i rozměrů silnic než USA, se na starém kontinentu prodávají hlavně střední pick-upy, mezi nimiž patří na špičku třeba Volkswagen Amarok, který společně s třídou X od Mercedesu jako jediný nabízí důstojný šestiválec.
Ovšem skutečný full-size pick-up jako Ram 1500 (Ram je samostatná značka, název Dodge Ram se již nepoužívá) jde ještě dál. Kromě výrazně větších rozměrů (délka 5916 mm, výška 2085 mm, rozvor 3673 mm) vyniká i použitím osmiválce 5,7 litru Hemi. Jak jsme se během týdenního testu přesvědčili, i v českých podmínkách dává smysl.
„Kupují si ho hlavně lidé, kteří potřebují tahat jachty nebo koně. A pak také stavební firmy a velká zahradnictví,“ říká Martin Krampera, provozní ředitel společnosti Tucar, která se dovozem vozů do Česka zabývá. V nabídce je řada verzí, přičemž některé běžnější se dají pořídit za cenu od 1,4 milionu bez DPH, vrcholné „předváděcí“ kousky typu testované luxusní verze Longhorn stojí od 1,6 milionu bez DPH. Pro tu si přijde spíš někdo ze skupiny nadšenců, co si chce splnit americký sen.
Ram 1500 je skutečně impozantní kus stroje, do něhož se nastupuje vzhůru, k čemuž pomáhají držáky na A-sloupcích i vyjížděcí nástavce prahů. Interiér sice svou kvalitou zpracování nedosahuje úrovně evropských prémiovek, ale vzhledem k určení vozu je víc než dostatečný. A navíc luxusní, vybavený řadou komfortních prvků (vyhřívání a větrání sedadel v obou řadách, skvělé audio), ale i bezpečnostních asistentů. Ty fungují velmi příjemně a dobře, oceňujeme i volbu mezi normálním a adaptivním tempomatem. Netřeba zmiňovat, že slovo vzdušný v interiéru dostává nový význam, stejně jako rozměry nejrůznějších odkládacích míst a schrán.
Osmiválec je skutečný sameťák, ale v případě kick-downu se i velmi ochotně vytáčí. Maximální rychlost je 173 km/h, o schopnosti prudké akcelerace vzhledem k výkonu 400 k (a 555 Nm) ani při hmotnosti přes 2,5 tuny není třeba pochybovat. Ram se řídí snadněji než městský hatchback. Řízení je vláčné, ale vyžaduje určitou sílu, což je v pořádku. Osmistupňová převodovka ZF je nastavena na klidnější režim, ostatně bleskurychlé změny směrů vůbec nejsou třeba. Testovaný Ram se vzduchovým podvozkem a 22palcovými koly české okresky zvládá dobře, pohodlně a bez zbytečného rušení, ale ideálem v poměru komfort/vzhled jsou dvacítky.
Vysoká, v aktuální generaci velmi dramaticky tvarovaná maska chladiče přispívá k pocitu dominance na silnici. Jízda sama o sobě je velký zážitek, který se neomrzí. Návštěva čerpací stanice logicky zabolí peněženku o něco víc než u menšího vozu, V8 si průměrně řekne o 16 litrů na 100 km, přičemž při využití v terénu spotřeba stoupá. I proto Tucar nabízí přestavbu na LPG (79 560 Kč bez DPH).
Ram samozřejmě utáhne „na kouli“ maximální evropskou hodnotu, tedy 3,5 tuny, ovšem v USA zvládá podle verzí o dost víc. I to vypovídá o robustnosti celého vozu. V nabídce nechybí ani verze s pohonem všech kol, navíc vybavená redukční převodovkou. A k tomu je možné vybavit vůz řadou různých doplňků.
Obecně se dá říct, že dobře vybavený, funkční Ram, který vás rozhodně nenechá ve štychu, se dá pořídit za cenu kolem 1,5 milionu bez DPH, což je vzhledem k nabídce velmi dobrá cena. A po týdnu ježdění navíc můžeme potvrdit, že rozměry vozu se sice nehodí do nákupních středisek nebo center velkých měst, ale jinak nebrání běžnému používání. Naopak, na velikost si člověk snadno zvykne, zejména když s takovým vozem během chvíle vyřeší spoustu odkládaných pracovních záležitostí. Je to zkrátka pořádné auto do nepohody, navíc s úžasným motorem.
Plusy:
Schopnosti, motor, prostor, cena.
Minusy:
Velikost ve městě.