Největší sláva home office končí. Práce z domova se lidem nevyplácí

PRÁCE NA HOME OFFICE

Největší sláva home office končí. Práce z domova se lidem nevyplácí
Popularita home office klesá. Foto: Shutterstock
1
Domov
Sdílet:

Home office už není zdaleka tak populární jako v předchozích dvou letech. Po obbobí pandemie koronaviru, kdy kancelářské budovy zely prázdnotou, se situace značně mění. Mnoho lidí už jezdí do práce osobně, při zohlednění všech nákladů je to pro ně levnější. Ukazuje to analýza společnosti LemonPay. Jedním z důvodů jsou také prostory, které doma nejsou práci přizpůsobené a lidé se tak radši vrací do kanceláří. Ministerstvo práce a sociálních věci pro Echo24 uvedlo, že finalizuje novelu pravidel pro home office, která by zaměstnancům zajistila proplacení části nákladů na práci z domova paušální částkou.

„Doma si totiž musíte platit všechno sami, a to včetně energií, opotřebení domácnosti nebo také maličkostí jako například káva či jiné nápoje. Navíc zaměstnavatel nepřispívá například na pracovní stůl, technologické vybavení pro online konference nebo samotný internet. Na základě plateb za oběd registrujeme, že se oproti minulému roku o 40 procent víc lidí přesouvá do kanceláře,“ prohlásil Zoltán Finta, obchodní ředitel LemonPay, která provozuje systém benefitních platebních karet pro zaměstnance.

Práce z domova byla v době pandemie vládou doporučená a mnozí lidé si na tento komfort zvykli. V současné době ale probíhá přesun do kancelářských prostor. „Vidíme to na základě četnějšího placení obědů naší kartou v místech práce. Oproti minulému roku je celkový nárůst v tomto v desítkách procent,“ vysvětil Zoltán Finta. Ten uvedl, že lidi vyhnaly z práce na home office například zvýšené výdaje za energie. „Když pracuji doma, musím si více zatopit a spotřebuji také větší množství elektriky či vody.“

Navíc ve dvojpokojových či trojpokojových bytech nejsou prostory uzpůsobené k tomu, aby se tam dalo adekvátně pracovat. A nepřispívá to ani k firemní kultuře. „Některé profese vyžadují dress code a určitou úroveň. Když pak probíhá důležitý online hovor z jejich domova a jsou oblečeni v tričku, nevypadá to hezky. Naopak když jste v zasedačce, tak je to daleko reprezentativnější,“ dodal Finta.

Jsou ale případy, kdy je návrat do kanceláří zapříčiněný praktickým přístupem zaměstnavatele. „Náklady rostou i firmám kvůli zvýšeným pronájmům za kancelářské prostory. Vedení potřebuje, aby v těch vytápěných prostorech byli zaměstnanci. A tak často zaměstnavatelé lákají své lidi tím, že jim zařizují v práci například jazykové kurzy nebo další benefity. Důležitým faktorem je také možnost mít fyzickou schůzku v sídle firmy s potřebným zázemím a vybavením,“ uvádí Finta.

„Kombinace home-office a schůzek v kavárnách se také promítají do zvýšených nákladů v podobě pohonných hmot, nákladů na občerstvení, parkovné a to na straně zaměstnance i zaměstnavatele. Přesuny z domova na různá místa znamenají oproti práci z kanceláře také výraznou časovou ztrátu během produktivní části dne,“ dodal Finta, podle kterého se změnila také pracovní doba.

České ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) nyní připravuje pro home office nová pravidla. Mezi hlavními novinkami je povinnost platit zaměstnanci minimální paušální částku na pokrytí nákladů spojených s prací z domova.

„Byl bych rád, kdyby platila od 1. ledna 2023,“ uvedl ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka. Mezi hlavními novinkami je povinnost vyplácet zaměstnancům minimální paušální částku na pokrytí nákladů spojených s home officem, například na elektřinu, vytápění či vodu. Ministerstvo navrhuje, aby minimální paušál činil 2,80 koruny na každou započatou hodinu práce. Náhrada nákladů by nebyla součástí mzdy, a tudíž by se z ní neodváděly odvody.

Vedoucí oddělení mediální komunikace MPSV Jakub Augusta pro deník Echo24 uvedl, že chystaná novela už prošla meziresortním připomínkovým řízením.

„V rámci připravované novely zákoníku práce, která mimo jiné upravuje problematiku home office, jsme v současné době ve fázi vypořádávání připomínek. Bylo tedy již ukončeno meziresortní připomínkové řízení. Návrh nyní konzultujeme se zástupci zaměstnanců a zaměstnavatelů i dalšími resorty. Je tedy možné, že úprava ještě dozná některých změn. Každopádně platí, že na přípravě konečného návrhu, který přeložíme vládě, intenzivně pracujeme," uvedl Augusta.

Návrh také předpokládá, že zaměstnavatel a zaměstnanec uzavřou dohodu, ve které budou definovány všechny hlavní prvky práce z domova, například pracovní doba, dobu zastižení, místo, kde bude vykonávaná práce, či způsoby komunikace.

Podle nedávného průzkumu pro Raiffeisenbank zhruba 29 procent českých zaměstnanců může pracovat na dálku. Jen 18 procent zaměstnanců ale tuto možnost soustavně využívá. Ostatní zaměstnanci tak nečiní, například z toho důvodu, že nemají doma vhodné prostory. Před epidemií covidu-19 byl home office vnímán jako benefit. S pandemií se v mnohých firmách stal pevnou součástí organizace práce. Podle některých expertů by energetická krize mohla přimět některé firmy, aby znovu zavedly home office pro své zaměstnance. Například české vysoké školy již oznámily, že zvažují obnovu distanční výuky kvůli vysokým nákladům na elektřinu a vytápění.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články