Za sledování hitu Hra na oliheň hrozí v KLDR pokuta i vězení

KOREJSKÝ SERIÁLOVÝ ÚSPĚCH

Za sledování hitu Hra na oliheň hrozí v KLDR pokuta i vězení
Režisér Dong-hyeok Hwang seriál Hra na oliheň připravoval přes 10 let. Foto: Netflix
4
Svět

Echo24

Severokorejský režim zakazuje vlastním občanům sledovat seriál Hra o oliheň, který vzniká u sousedů v Jižní Koreji. Nový seriálový hit Netflixu slaví fenomenální úspěch po celém světě a stal se nejsledovanějším produktem streamovací platformy. KLDR pod pohrůžkou vysokých pokut, sankcí a vězení dílo zakazuje, přestože tvůrci ostře kritizují jihokorejskou kapitalistickou společnost a tamní poměry. Severokorejská média píší, že seriál ukazuje rozpadající se jihokorejskou společnost, ale i tak je v KLDR dílo zakázané.

Propagandistický web Ariang Meari uvedl, že Hra na oliheň ukazuje opravdovou „realitu kapitalismu“ v Jižní Koreji, kde „korupce a nemorální šmejdi“ jsou součástí běžného života. Web citoval několik jihokorejských filmových kritiků, kteří ve svých článcích píší o „nerovné společnosti, kde se s lidmi bez peněz zachází jako s šachovými figurkami pro bohaté“.

V devítidílné thrillerové minisérii soutěží 400 lidí ve smrtících dětských hrách o 45,6 miliardy wonů. V září se seriál stal záhy po svém uvedení celosvětovým fenoménem a jedním z nejsledovanějších hitů Netflixu. „Říká se, že díky tomu si lidé uvědomí smutnou realitu bestiální jihokorejské společnosti, v níž jsou lidské bytosti vedeny do extrémní konkurence a jejich lidskost je vyhlazována,“ uvádí propagandistický web.

KLDR přišla s tvrdými pokutami nebo dokonce vězením pro kohokoliv, kdo jihokorejský seriál sleduje nebo jakýmkoliv způsobem kopíruje a rozšiřuje mezi občany, uvádí agentura Reuters.

Na konci roku 2020 byl zaveden nový rozsáhlý zákon o „antireakčním myšlení“ včetně trestu 15 let vězení pro ty, kteří budou zachyceni v kontaktu s jihokorejskými médii v zemi. Jihokorejská kultura je v KLDR běžně kritizována. Web Ariang Meari uvedl, že hvězdy K-popu byly národními společnostmi považovány za „otroky“ a žijí na jihu „mizerným životem“.

Na jaře loňského roku se hojně psalo v médiích o oscarovém filmu Parazit, který byl označován jako mistrovské dílo, které ostře odhaluje reálné rozdíly mezi bohatou a chudou vrstvou obyvatel v Jižní Koreji. Parazit má se seriálem Hra na oliheň mnoho společných prvků – především ostrou kritiku kapitalismu a surovou realitu nejchudšího korejského obyvatelstva. A vedle toho také nebyl promítán v severokorejských kinosálech.