Národní galerii povede bývalý ‚Babišův pekař‘. Morávek šéfoval čtyři roky slovenskému Penamu
Nový šéf galerie
V čele Národní galerie Praha (NGP) vystřídal Jiřího Fajta, kterého ministr kultury Antonín Staněk (ČSSD) odvolal - Ivan Morávek. Ten dosud působil jako ekonomický náměstek v Národní knihovně. V minulosti vykonával vrcholného manažera v jiných firmách, mimo jiné také ve firmě Penam Slovakia, která patří do holdingu Agrofert, jejž v té době vlastnil premiér Andrej Babiš (ANO).
Ivan Morávek (56) působil ve společnosti Penam Slovakia v letech 2007-2011 jako generální manažer. Firmy patřící do holdingu Agrofert vlastnil premiér Andrej Babiš (ANO) do doby, než holding v únoru 2017 převedl do svěřenských fondů. Ivan Morávek dále působil na odboru transformace Ředitelství silnic a dálnic (2012 až 2014), ředitel úseku obchodu a marketingu ve Státní pokladně, manažer v Centru sdílených služeb (2015 až 2016) a ekonomický náměstek v Národní knihovně.
Ministr řekl, že Morávka vybral ze spektra potenciálně možných lidí, kteří by byli i časově schopni nastoupit do NGP a připravit její konsolidaci. Zatloukal má podle něj jako statutární zástupce muzea s institucí zkušenosti. Oba pověření ředitelé mají podle Staňka zaručit kontinuitu výstavních plánů, stejně jako přípravu dvou „klíčových projektů“ – těmi jsou podle ministra v případě NGP spolupráce s francouzským Centre Pompidou a v Olomouci příprava Středoevropského fóra (SEFO). Na místa ředitelů vypíše ministerstvo v nejbližší době výběrová řízení.
„Do Národní galerie přicházím jako krizový manažer. Mým cílem je v první řadě zajistit pokračování a dokončení aktuálních úspěšně rozpracovaných projektů. Současně zahájím vyhodnocení personální, ekonomické a procesní situace v instituci a připravím návrhy dalších kroků,“ uvedl ve čtvrtek Ivan Morávek.
Opozice kritizuje Fajtovo odvolání
Exministr kultury Daniel Herman (KDU-ČSL) vidí za odvoláním generálního ředitele Národní galerie Praha Jiřího Fajta vliv Pražského hradu. Na sociálních sítích napsal, že prezident Miloš Zeman ho před pěti lety žádal, aby Fajta do funkce neuváděl. „Nedivil bych se, kdyby za jeho odvoláním z funkce prezident stál. Ministr kultury (Antonín) Staněk (ČSSD) s ním teď jede do Číny. Změna kurzu ministerstva je očividná,“ uvedl na Twitteru bývalý místopředseda KDU-ČSL.
Také podle místopředsedy ODS a předsedy sněmovního podvýboru pro kulturu Martina Baxy může mít odvolání Fajta spojitost se Zemanem. „Ministr Staněk si odvoláním ředitele Národní galerie Jiřího Fajta bez uvedení konkrétních důvodů zřejmě jen ‚koupil‘ od prezidenta Zemana další setrvání ve vládě,“ uvedl Baxa na Twitteru.
Místopředseda Starostů a nezávislých Petr Gazdík předpokládá, že záležitost ministr Staněk vysvětlí na nejbližším zasedání sněmovního výboru. „Pro mě osobně – vzhledem k tomu, jak se i přes soudní verdikty prezident Zeman bránil jmenovat pana Fajta profesorem – to zavání podezřením, zda se pan ministr jen nechce zavděčit Hradu,“ napsal ČTK.
„Kladu si otázku, co za těmi odvoláními je. Jsou veřejně známá fakta, že ministr Staněk měl spory s památkáři v době, kdy byl primátorem v Olomouci. Tam ten spor i s panem ředitelem Soukupem byl. Kladu si otázku, skutečně za tím nic podobného není? A pokud jde o pana Fajta, to že ho dlouhodobě nechce pan prezident jmenovat profesorem je také známá věc. Takže já tady mám veliký otazník,“ řekl ČTK předseda lidovců Marek Výborný.
Fajt patří mezi trojici vědců, které prezident v květnu 2015 odmítl jmenovat profesory, i když byli řádně navrženi. Původně Zeman ohledně Fajta zdůrazňoval, že si údajně řekl o doplatek k platu formou sponzorského daru. Historik umění letos v lednu kritizoval, že Zeman nyní změnil argumentaci a hodnotí jeho odbornou kvalifikaci. Prezident zmínil například to, že podle podkladů k aktuální vědecké činnosti měl být Fajt hlavním editorem devítisvazkové rukověti dějin umění středovýchodní Evropy, přičemž v době hodnocení uchazeče prokazatelně nebyl vydán ani první díl, takže šlo o „jednoznačně zavádějící informaci“.
Národní galerie Praha spravuje nejrozsáhlejší sbírku výtvarných děl v České republice. Je institucí s více než dvousetletou tradicí, která v sedmi budovách nabízí reprezentativní přehled vývoje umění. V souladu se svým statutem shromažďuje, eviduje, studuje, vystavuje, publikuje a zprostředkovává umělecká díla všech výtvarných oborů od antiky až po současnost. V loňském roce ji navštívilo přes 700 tisíc lidí.