Když to neumíš, tak to opiš
KOMENTÁŘ
KOMENTÁŘ
CHAOS V SOULU
Jihokorejský prezident Jun Sok-jol dnes v zemi vyhlásil stanné právo a zakázal činnost parlamentu i politických stran, přičemž Demokratickou stranu, která ovlád ...
Premiér Andrej Babiš a ministr zdravotnictví Jan Blatný přesvědčují, že nejvyšší prioritou je návrat dětí do škol. Prý by k tomu mělo otevřít cestu masové testování studentů. Za slovy ale bohužel opět zaostávají činy. Vláda o otvírání škol jednala v pondělí, ale nepředstavila žádný konkrétní plán.
Její výroky ke školám, stejně jako ke všemu ostatnímu, jsou plné rozbředlých slov ve stylu „možná“, „když to situace dovolí“. Jsou to rozplizlé řeči, z nichž si nikdo neudělá představu, jak se budou školy otvírat. To maximum, co jsme slyšeli, je, že 1. března by se do škol mohli vrátit maturanti. Pozoruhodné je, jak se při těchto úplně nezávazných úvahách v referování o vládních plánech objevuje spojení „už 1. března“ a opět rozplizlá slova „možná“, „když to situace dovolí“. Pod tyto pojmy se vejde úplně všechno. Není překvapivé, že při tomto stylu práce už vládě v covidovém rozhodování věří podle aktuálního průzkumu STEM/MARK jen 29 procent lidí.
Pokud jde o strategii, jak se budou otvírat školy, od Andreje Babiše, Jana Hamáčka, Jana Blatného a Roberta Plagy jsme se nedozvěděli vůbec nic. Tato vláda na děti a mladou generaci vyloženě kašle. Předstírat zájem o děti ji donutili až komunisté, kterým před měsícem slíbila, že představí plán na otvírání škol, a oni jí za to kývli na nouzový stav. Teď už to odmítají. Na rychlé otevření škol už konečně začaly tlačit i opoziční strany od Pirátů, ODS po STAN, lidovce a topku.
Pokud se všichni budou držet svých slibů, že bez otevření škol v žádném případě nepodpoří vládě nouzový stav za 14. únor, kabinet na něj nebude mít dost hlasů. To by mohl zvrátit jen jasným plánem, kdy, kdo do školy půjde a jak bude vypadat testování.
Zodpovědný politik by už dnes neměl pro nouzový stav hlasovat bez tohoto úplně jasného a detailního plánu na otevření škol. Ještě před jednáním o prodloužení nouzového stavu by měl být představen a schválen vládou jasný plán. S daty a stylem testování.
To, že kabinet zatím žádný plán na otvírání škol nepředstavil, může mít dvě vysvětlení. První je, že se je vládě vůbec otvírat nechce. Považuje to jen za zbytečný problém, kdy lidé otevřením škol celkově zvýší mobilitu. A to kabinet nechce. Děti a mladí lidé jsou pro Babišovu vládu až na posledním místě. Nezajímají ji. Cynicky hledí jen na zájmy svých voličů a ti se rekrutují hlavně z řad seniorů.
Druhým vysvětlením je provozní bezradnost. Taková, jakou sledujeme od jara u testování, trasování a v posledních týdnech u očkování. Kabinet, který chtěl řídit stát jako firmu, není logisticky schopen nic zorganizovat.
A otevření škol s masovým testováním je logistická operace. Testování musí být jednoduché. Francie od začátku roku přes tvrdý lockdown nikdy základní školy nezavřela. Masivně v nich testuje. Přitom má třikrát méně nakažených na počet obyvatel. Frankofon Andrej Babiš by se tam mohl inspirovat.
Teď aktuálně by se vláda mohla inspirovat v Rakousku. Tam se od pondělí otevřely školy a žáci se sami testují neinvazivními ATG testy od firmy Abbott. Jeden přijde na 135 korun. Studenti si pochvalují, že je to rychlé a bezbolestné.
Proč vymýšlet něco vlastního a neopsat příklad země, kde to funguje?
Tady je bohužel překážkou další nepříjemný rys Babišovy vlády. Nechce za žádnou cenu pustit žádné testy na čínský koronavirus z rukou zdravotníků. Pak to dopadá přesně tak, jak vidíme. Lidé se nechodí testovat. Jen pětina těch, kdo byli s vážnými komplikacemi covidu přijati do nemocnice, byla předtím na testech. I vědci z inciativy Sníh, kteří razí doktrínu omezení sociálních kontaktů, upozorňují, že základem boje s čínským koronavirem jsou široce dostupné testy. Když každá škola bude moci testovat své děti a učitele a každá firma své zaměstnance, není důvod držet zemi v ničivé uzávěře.
Když vláda neví, jak to dělat, je nejlepší opsat to od těch, kdo to umí.
PROPAD PORODNOSTI
NÁHRADA UŠLÉHO ZISKU Z DOBY PANDEMIE