Renault Arkana: Příjemné, normální auto

AUTO

Renault Arkana: Příjemné, normální auto
Renault se s novým modelem trefil do aktuálního vkusu zákazníků. První SUV kupé značky je příjemné, normální auto. Arkana se designově povedla – nějaké „normální“ auto sotva kdy přitahovalo tolik zájmu kolemjdoucích. Foto: Renault
9
Auto

Renault se s novým modelem trefil do aktuálního vkusu zákazníků. První SUV kupé značky je příjemné, normální auto. Arkana se designově povedla – nějaké „normální“ auto sotva kdy přitahovalo tolik zájmu kolemjdoucích.

Vůz má docela kompaktní rozměry (délka 4568 mm, rozvor 2720 mm), ale působí vyváženě. Prakticky by se dalo říct, že je zvýšeným liftbackem, ačkoli automobilky rády používají termíny jako „čtyřdveřové kupé“ a podobně. Vlastně je takovou zmenšenou francouzskou představou o BMW X4, ale na rozdíl od německého „tanku“ má šmrnc a postrádá onu typickou aroganci.

Renault se s novým modelem trefil do aktuálního vkusu zákazníků. První SUV kupé značky je příjemné, normální auto. Arkana se designově povedla – nějaké „normální“ auto sotva kdy přitahovalo tolik zájmu kolemjdoucích.
Renault se s novým modelem trefil do aktuálního vkusu zákazníků. První SUV kupé značky je příjemné, normální auto. Arkana se designově povedla – nějaké „normální“ auto sotva kdy přitahovalo tolik zájmu kolemjdoucích. Foto: Renault

Na trhu velikostně zapadá mezi crossover Kadjar a větší SUV v podobě Koleosu. Aktuálně je nabízena se dvěma druhy pohonu: mikrohybridní verze využívá přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,3 litru, a to s výkonem buď 140, nebo 160 koní. Hybridní E-TECH 145 využívá k práci kromě čtyřválce 1,6 litru ještě elektromobil. Testovaná verze s doplňky R. S. Line byla vybavena právě prvním zmíněným motorem, spojeným se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou EDC. I když má Arkana zvýšenou světlou výšku 200 mm, velké terénní ambice se nekonají, protože poháněna jsou pouze přední kola.

Arkana má jednoduše zpracovaný vnitřní prostor s dostatkem míst pro odkládání všeho možného. Většina palubních funkcí se ovládá na volantu, zbytek pokryje tablet uprostřed palubní desky. Není sice zrovna nejkrásnější ani nejrychlejší, ale svou funkčností celkem vyhovoval. Pro běžné funkce typu topení zůstaly normální otočné ovladače. První dojmy naznačují komfortní posed vpředu, ale i dostatek prostoru vzadu, kam se běžná postava v pohodě usadí. Elegantní karoserie skrývá velmi slušný zavazadlový prostor s objemem 513 litrů. Sice má logicky trochu vyšší nákladovou hranu, zato vyniká velmi pravidelnými tvary. Sklopení opěradel samozřejmě využitelnost dál posunuje.

Renault se s novým modelem trefil do aktuálního vkusu zákazníků. První SUV kupé značky je příjemné, normální auto. Arkana se designově povedla – nějaké „normální“ auto sotva kdy přitahovalo tolik zájmu kolemjdoucích.
Renault se s novým modelem trefil do aktuálního vkusu zákazníků. První SUV kupé značky je příjemné, normální auto. Arkana se designově povedla – nějaké „normální“ auto sotva kdy přitahovalo tolik zájmu kolemjdoucích. Foto: Renault

Přední sedadla jsou stále spíš komfortnější než sportovní. Ostatně už po prvních kilometrech vůz nijak nenutí k nějaké dynamické jízdě, mnohem příjemnější je jezdit rozvážně. Tehdy se projevuje celkově komfortní naladění podvozku, který ani s 18palcovými koly nepřenáší do interiéru žádné rázy. Drobné náklony v zatáčkách jsou přirozené, dobře naladěný podvozek ve spojení s neutrálním řízením zajišťuje vysokou úroveň kontroly nad vozem.

Dvouspojková převodovka nepatří k nejlepším na trhu, ale pro Arkanu je dostačující. Lehké zaváhání při rozjezdech je drobností, při plynulé jízdě řadí nerušivě. Víc ruší opakované startování motoru systému start-stop. Motor není špatný, ale zároveň ani ničím nevyniká. Zrychlení na 100 km/h zvládne při slušné hmotnosti 1336 kg za průměrných 9,8 s, maximální rychlost 205 km/h je též v pořádku. Hodně radosti ale řidiči přinese pohled na ukazatel spotřeby paliva. I přes vyšší stavbu karoserie zvládá Arkana jezdit do sedmi litrů na 100 km/h, a to v různorodém provozu. Po delším plynulém výletu se ukazatel zastavil na velmi dobré hodnotě 6,5 l/km.

Renault se s novým modelem trefil do aktuálního vkusu zákazníků. První SUV kupé značky je příjemné, normální auto. Arkana se designově povedla – nějaké „normální“ auto sotva kdy přitahovalo tolik zájmu kolemjdoucích.
Renault se s novým modelem trefil do aktuálního vkusu zákazníků. První SUV kupé značky je příjemné, normální auto. Arkana se designově povedla – nějaké „normální“ auto sotva kdy přitahovalo tolik zájmu kolemjdoucích. Foto: Renault

Je to nečekaně hbité a obratné auto. Z vyšší pozice za volantem je velmi dobrý přehled o koncích karoserie a je patrné, jak design karoserie trochu klame. I když to tak nevypadá, s Arkanou se velmi dobře manévruje, a to i v úzkých uličkách. Celkem příjemné zjištění: zkrátka vypadá jako větší a dražší auto, než ve skutečnosti je. Renault nabízí celkem tři výbavy, aktuálně všechny s akční slevou. Základní Zen pořídíte od 620 000 Kč, ideální střed v podobě výbavy Intense za 685 000 Kč a vrcholnou R. S. Line od 758 000 Kč. Za úspornější hybridní verzi se připlácí jen v základní výbavě (20 000 Kč), v těch vyšších vyjde dokonce levněji než testovaná. Výbava je velmi bohatá a prakticky již Intense nabídne úplně všechno potřebné, včetně palety asistenčních systémů.

Arkana se povedla a lze jí vyčítat jen máloco. Přejme jí úspěch. A jelikož do tohoto segmentu směřují i ostatní značky (aktuálně například Volkswagen) a zájem je silný, dá se čekat, že vozů typu SUV kupé bude přibývat.

 

Plusy:

Komfortní podvozek, design, spotřeba, zavazadlový prostor, cena.

Minusy:

Občas cukavější rozjezdy, pomalejší infotainment.