1 restaurátoři jsou proti cestě

Muchova epopej do Asie? Experti by ji nepůjčili, Praha ano

, NOVÉ

Témata: ,

Někteří restaurátoři nesouhlasí s tím, aby se Slovanská epopej Alfonse Muchy zapůjčila na výstavy do asijských zemí. Obávají se, že se plátna i přes nejmodernější technologické vybavení transportních boxů poškodí, uvedli dnes na tiskové konferenci Asociace pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví ČR. Odvolávají se na historickou zkušenost a řadu negativních vlivů. Praha jako vlastník obrazů ale trvá na tom, že epopej na zahraniční výstavy pojede, plány města tak zůstávají beze změny.

Restaurátoři žádají ministerstvo kultury, aby nedalo souhlas k vývozu této kulturní památky do zahraničí. Ministerstvo se podle mluvčí Simony Cigánkové k podnětu vyjádří, až ho posoudí odborníci.

Pražští radní v červnu schválili, že epopej zapůjčí do Číny. Výstava bude následovat po japonském turné a uskuteční se od poloviny příštího roku do poloviny roku 2018. Čínská strana za to zaplatí zhruba 2,7 milionu korun (100.000 eur) a také náklady na transport, balení a pojištění. Restaurátoři ale upozorňují na to, že není známo, kdy přesně by se dílo do vlasti mělo vrátit zpět. Zápůjční částku navíc považují za směšnou. Z Číny by se podle plánů obrazy mohly přemístit i na výstavy v Jižní Koreji a v USA.

Pražský radní Jan Wolf (KDU-ČSL/Trojkoalice) sdělil, že město považuje za logické nechat epopej cestovat, protože propaguje Prahu i Českou republiku. „Restaurátorský dohled nad plátny epopeje je trvalý a stav všech pláten je vynikající. Alfons Mucha těžil při jejich realizaci ze svých dlouholetých zkušeností malíře divadelních kulis a opon, které musely odolávat neustálým přesunům a manipulaci, proto volil techniku vaječné tempery, která je uzpůsobena k tomu, aby byla plátna rolována na válce,“ uvedl Wolf.

Kromě úbytku barev hrozí napadení plísní i škůdci

Akademická malířka Zuzana Poláková, která restaurovala Muchova díla ze soukromé sbírky, ale upozornila, že kromě úbytku barevné vrstvy z povrchu pláten způsobení tím, že se pro převoz budou natáčet, jsou velkým nebezpečím i plísně a škůdci. Ty mimo jiné láká právě technika vaječné tempery.

„Příslib tříleté zahraniční zápůjčky cyklu dvaceti obrazů Alfonse Muchy Slovanská epopej na orientální cesty do Číny, Koreje a dalších asijských zemí s kolísající nesrovnatelně vyšší relativní vlhkostí i teplotami je riskantní, neodpovědný hazard hraničící s fyzickou likvidací technologicky velmi choulostivé a zranitelné kulturní památky,“ uvedl profesor Karel Stretti z restaurátorského ateliéru Akademie výtvarných umění v Praze.

Dílo bylo vystavováno už více než dvacetkrát v ČR i v cizině, poprvé v roce 1919 v Klementinu. Už v roce 1936 ale pražská městská rada nedoporučila epopej vůbec na výstavy zapůjčovat, protože vzhledem ke své technice a k obrovským rozměrům při transportu velmi trpí.

Radní Wolf dnes uvedl, že epopej bude transportována v klimatizovaných bednách na míru a bude vystavena v jednom z nejmodernějších muzeí s „dokonalými technickými i klimatickými podmínkami“.

Čtěte také: Slovanskou epopej chci zpět, vyzývá Prahu Muchův vnuk

Muchův vnuk žaluje Prahou kvůli Slovanské epopeji

,

Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.