Muchova epopej do Asie? Experti by ji nepůjčili, Praha ano

restaurátoři jsou proti cestě

Muchova epopej do Asie? Experti by ji nepůjčili, Praha anoNOVÉ
Slovanská epopej Foto: FOTO: wikipedia.org
Domov

Echo24

Někteří restaurátoři nesouhlasí s tím, aby se Slovanská epopej Alfonse Muchy zapůjčila na výstavy do asijských zemí. Obávají se, že se plátna i přes nejmodernější technologické vybavení transportních boxů poškodí, uvedli dnes na tiskové konferenci Asociace pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví ČR. Odvolávají se na historickou zkušenost a řadu negativních vlivů. Praha jako vlastník obrazů ale trvá na tom, že epopej na zahraniční výstavy pojede, plány města tak zůstávají beze změny.

Restaurátoři žádají ministerstvo kultury, aby nedalo souhlas k vývozu této kulturní památky do zahraničí. Ministerstvo se podle mluvčí Simony Cigánkové k podnětu vyjádří, až ho posoudí odborníci.

Pražští radní v červnu schválili, že epopej zapůjčí do Číny. Výstava bude následovat po japonském turné a uskuteční se od poloviny příštího roku do poloviny roku 2018. Čínská strana za to zaplatí zhruba 2,7 milionu korun (100.000 eur) a také náklady na transport, balení a pojištění. Restaurátoři ale upozorňují na to, že není známo, kdy přesně by se dílo do vlasti mělo vrátit zpět. Zápůjční částku navíc považují za směšnou. Z Číny by se podle plánů obrazy mohly přemístit i na výstavy v Jižní Koreji a v USA.

Pražský radní Jan Wolf (KDU-ČSL/Trojkoalice) sdělil, že město považuje za logické nechat epopej cestovat, protože propaguje Prahu i Českou republiku. „Restaurátorský dohled nad plátny epopeje je trvalý a stav všech pláten je vynikající. Alfons Mucha těžil při jejich realizaci ze svých dlouholetých zkušeností malíře divadelních kulis a opon, které musely odolávat neustálým přesunům a manipulaci, proto volil techniku vaječné tempery, která je uzpůsobena k tomu, aby byla plátna rolována na válce,“ uvedl Wolf.

Kromě úbytku barev hrozí napadení plísní i škůdci

Akademická malířka Zuzana Poláková, která restaurovala Muchova díla ze soukromé sbírky, ale upozornila, že kromě úbytku barevné vrstvy z povrchu pláten způsobení tím, že se pro převoz budou natáčet, jsou velkým nebezpečím i plísně a škůdci. Ty mimo jiné láká právě technika vaječné tempery.

„Příslib tříleté zahraniční zápůjčky cyklu dvaceti obrazů Alfonse Muchy Slovanská epopej na orientální cesty do Číny, Koreje a dalších asijských zemí s kolísající nesrovnatelně vyšší relativní vlhkostí i teplotami je riskantní, neodpovědný hazard hraničící s fyzickou likvidací technologicky velmi choulostivé a zranitelné kulturní památky,“ uvedl profesor Karel Stretti z restaurátorského ateliéru Akademie výtvarných umění v Praze.

Dílo bylo vystavováno už více než dvacetkrát v ČR i v cizině, poprvé v roce 1919 v Klementinu. Už v roce 1936 ale pražská městská rada nedoporučila epopej vůbec na výstavy zapůjčovat, protože vzhledem ke své technice a k obrovským rozměrům při transportu velmi trpí.

Radní Wolf dnes uvedl, že epopej bude transportována v klimatizovaných bednách na míru a bude vystavena v jednom z nejmodernějších muzeí s „dokonalými technickými i klimatickými podmínkami“.

Čtěte také: Slovanskou epopej chci zpět, vyzývá Prahu Muchův vnuk

Muchův vnuk žaluje Prahou kvůli Slovanské epopeji