Nejen okolí Staromáku. Cyklisté chtějí dlažbu pryč i z Malé Strany

PRAHA PRO LIDI, NEBO PRO KOLA?

Nejen okolí Staromáku. Cyklisté chtějí dlažbu pryč i z Malé Strany 1
Domov
Vladimír Ševela
Sdílet:

„Vyhladíme s Hudečkem pražskou dlažbu?“ ptal se jeden z loňských titulků cyklistického webu Prahou na kole. Kolaři před pár týdny dosáhli vytrhání kočičích hlav u Václavského náměstí, nyní navrhují stejné úpravy například na Malé Straně či v okolí Staroměstského náměstí. Magistrátní památkáři neříkají dopředu ne: Budeme hledat kompromisy.

V červnu zmizely staré dlažební kostky mezi Václavským náměstím a Palackého ulicí. Po kritice sdružení Auto*mat, že primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) neplní svůj slib o větší vstřícnosti k cyklistům, byly „kočičí hlavy“ nahrazeny hladší dlažbou.

Magistrát mezitím projednal tři další změny, které cyklisté navrhli: kočičí hlavy by měl nahradit asfalt na Nábřeží Kapitána Jaroše a moderní hladká dlažba přijde místo klasických kostek na vltavskou náplavku poblíž Mánesa a Čechova mostu.

Tyto úpravy se dostaly do „Koncepce odstraňování bariér cyklistické dopravy v centru hl. m. Prahy". Podle zastupitelky za TOP 09 Moniky Krobové Hášové „lze očekávat, že tyto akce budou postupně realizovány.“

Cyklistická komise magistrátu dostala seznam dalších více než padesáti míst, převážně v památkové rezervaci, které by prý v zájmu bezproblémové jízdy bylo potřeba vyhladit. Jmenována je třeba ulice U lužického semináře na Malé Straně, Palachovo náměstí a navazující Kaprova ulice vedoucí k Staroměstskému náměstím, ulice Jindřišská, Spálená a další. Některé ulice památkové zóny by měly být podle návrhu vyasfaltovány celé, jinde by měly vést alespoň asfaltové pásy.

Čtěte také: Asfalt na Staromáku? Cyklisté bojují za odstranění kočičích hlav

„Je třeba respektovat, že jsme památková zóna UNESCO, ale ve snaze vyjít vstříc moderním či spíš modním trendům, vzniká návrh na úpravy povrchu, který studujeme a do 14 dnů vydáme stanovisko, jak postupovat,“ říká ředitel odboru památkové péče magistrátu Jiří Skalický.

Když to šlo v Paříži...

Návrh na úpravu dlažby vznikl ve spolupráci Technické správy komunikací (TSK) a Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR). Mluvčí IPR Adam Švejda uvedl, že jeho organizace připravila pouze obecný koncept. Konkrétní místa, kde by mělo k úpravám dojít, zpracovává podle Švejdy TSK. Mluvčí správy ale v pondělí nebrala telefon.

„Nejsme zastánci velkoformátové dlažby nebo hromadné živice (asfaltu), ale jsme schopni hledat cesty v pojezdových pruzích nebo tam, kde jsou ulice součástí cyklotras,“ vysvětluje magistrátní památkář Skalický. Státní Národní ústav památkové péče však úpravy historické dlažby nedávno kritizoval.

„Na některých místech asfalt neprojde, ale podle mě by třeba náplavka mohla být vyasfaltovaná celá, jako je tomu v Paříži,“ doplňuje Švejda z IPR.

Podle památkáře Skalického se ale někam může vrátit i stará dlažba. „Dnes je třeba vyasfaltovaná Pařížská ulice a je otázka, jestli to tak musí být, když navazuje na Staroměstské náměstí a je považována za jakousi pražskou výkladní skříň,“ dodal Skalický.

Sdílet:

Hlavní zprávy