Dohodli jsme se, že se dohodneme, oznámil Ťok o dálnici D11

Dohodli jsme se, že se dohodneme, oznámil Ťok o dálnici D11AKTUALIZOVÁNO
Domov

Problémy na D11

Echo24

Ministr dopravy Dan Ťok a jeho protějšci z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) konsorcia firem Eurovia, Metrostav a Swietelsky se dohodli na pokračování spolupráce na úseku dálnice D11 u Smiřic. Všechny strany do 15. února podepíší dodatek ke smlouvě, vypovězení smluv budou stažena a stavba by měla být hotova v původním termínu. Ťok to sdělil po středečním jednání všech aktérů. ŘSD konsorciu firem kolem Eurovie CS ve středu vypovědělo smlouvu v reakci na to, že firmy v úterý od smlouvy ustoupily podmínečně.

Konsorcium společností Eurovia, Metrostav a Swietelsky v úterý oznámilo podmínečné odstoupení od smlouvy na stavbu úseku z Hradce Králové do Smiřic, podle firem jim ŘSD řádně nepředalo staveniště. Zároveň oznámily, že budou chtít víc peněz.

ŘSD s kritikou nesouhlasí a hájí se tím, že firmy odmítly staveniště formálně převzít. Podle šéfa úřadu Jana Kroupy se snaží dostat ředitelství pod tlak a zvýšit cenu. ŘSD růst ceny odmítá, protože by tím podle něj hrozilo, že další stavební firmy budou v jiným zakázkách postupovat stejně.

„Dohodli jsme se na řešení, jakým uděláme dodatek ke smlouvě, který by měl vyřešit, jak to že je staveniště předáváno později a také to, že kvůli archeologickému výzkumu není zcela podle původní specifikace smlouvy. Budeme se bavit i o valorizaci,“ uvedl Ťok.

Stavební firmy v úterý uvedly, že kvůli zdržení vypršela jejich cenová nabídka, a budou tak žádat víc peněz. Ředitel Eurovie Martin Borovka po dnešním jednání ČTK řekl, že firma náklady navíc vyčíslila na zhruba 200 milionů korun, přičemž do částky zahrnula náklady na uvedení území do potřebného stavu a zvýšené ceny vstupů stavebních prací.

Ťok připustil, že stavební firmy mají kvůli zdržení na určité zvýšení ceny stavby nárok. Asi měsíc dlouhé zdržení podle něj vzniklo kvůli průtahům při územním řízení. O kolik se cena navýší, se podle ministra vyjasní během jednání o dodatku ke smlouvě.

Stavební společnost podle Ťoka ve středu také slíbila, že stavba bude hotová v původně dohodnutém termínu. Ministr dopravy ovšem zároveň požádal firmu o ještě dřívější termín, to by mělo být předmětem jednání o dodatku. Dokončení úseku bylo v minulosti stanoveno na rok 2022.

Stavební konsorcium si v úterý stěžovalo na to, že prostor pro stavbu dálnice není ve stavu, na kterém se ve smlouvě s ŘSD dohodlo. Úpravu pozemků by si ŘSD podle firem mělo objednat, což neučinilo. ŘSD kritiku odmítalo s tím, že firmy odmítaly staveniště formálně převzít a snaží se dostat státní úřad pod tlak.

Za Eurovií podle nabídkové ceny skončila v soutěži nabídka firmy Strabag za 2,9 miliardy Kč. Pokud by stát Eurovii vyhověl a cenu stavby navýšil o 200 milionů Kč, byla by výsledná cena 2,8 miliardy Kč.

Čtěte také: Pokud s D11 chyboval stát, měl by Ťok odstoupit, zní z ODS

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Související články