Téměř 2/3 bitevních letounů US Navy nejsou schopné vzlétnout

NÁMOŘNICTVO MÁ PROBLÉM

Téměř 2/3 bitevních letounů US Navy nejsou schopné vzlétnoutNOVÉ
Formace letounů nad letadlovkou USS John C. Stennis. Foto: Foto: US Navy
3
Svět

pp Echo24

Šéfové US Navy líčí temný obraz své bojové síly. Tisíce letadel nejsou schopné odstartovat, lodě čekají na termíny v loděnicích. Z obav, že by mohla jít ke dnu, byla jedné ponorce odebrána licence k potápění. Podle zprávy amerického webu Defence News musí na zemi zůstat dobrá polovina letových kapacit námořnictva. Týká se to zhruba 1700 bojových letadel, transportních strojů a vrtulníků.

Že určité procento vzdušné flotily nemůže do vzduchu kvůli pravidelné údržbě, je normální, píše server, ale nynější situace má ojediněle velký rozsah. Zvláště těžce je zjevně postižen hrot vzdušné úderné síly americké maríny, víceúčelový stíhací letoun F/A-18 Hornet. Stroj uvedený do provozu roku 1983 je mimo jiné rozmístěn na amerických letadlových lodích. Ale 62 procent těchto letounů je nyní mimo službu.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

O něco méně než polovina z nich čeká na generální opravu, zbytek strojů čeká na pravidelnou údržbu nebo náhradní díly. Při jednom slyšení ve Washingtonu vysvětloval admirál William Moran frontu na údržbu škrtáním ve zbrojním rozpočtu, píše německý magazín Der Spiegel. Vzdušná flotila je podle něj zastaralá, jsou na ni přemrštěné nároky a trpí špatným personálním obsazením.

Peter Singer, expert na strategii z New American Foundation, spatřuje naopak vinu u těch, kteří rozhodují. CNN cituje jeho slova, že špatná letová připravenost je důsledkem řady chybných rozhodnutí. Zatímco americký Kongres snížil rozpočet, Pentagon se spolehl na to, že za staré stroje už má déle náhradu. Ta však na sebe nechává čekat. Pentagon sice objednal 2443 bojových letadel F-35, ale u těch zdaleka vše neběží tak, jak se plánovalo.

Už tak nejdražší zbrojní projekt v dějinách se ještě více prodražuje, plánovaná pořizovací cena 400 miliard dolarů vystačí jen stěží. Projet navíc sužují technické problémy. Katapultování pilotů nefunguje tak, jak se plánovalo, software je plný chyb a už vůbec by stroje neměly létat moc rychle. Výsledkem je, že staré F/A-18 musejí létat mnohem déle, než se původně plánovalo. Podle prvotních představ měly tyto stroje vydržet šest tisíc letových hodin. Nyní ale musejí stárnoucí bitevníky setrvat ve vzduchu devět tisíc hodin i více, než skončí na hřbitově letounů.

Celý text najdete na EchoPrime.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.